Co słychać na wsi? zadanie na dn. 7.04

Dzień dobry!

W dniu dzisiejszym usprawnimy narząd mowy!

Zad.1 ,,Pastuszkowie i krówki”-ćwiczenia szczęki dolnej- zabawa z lusterkiem   ,,Krówki” pasą się na pastwisku i naśladują żucie, wykonując przed lusterkiem ruchy szczęki w prawo, w lewo, do góry, na dół. W przerwie między żuciem naśladują głosy zwierzęcia: muuu, muuu.

Pastuszkowie w tym czasie leżą na boku i oglądając w lusterku ziewają kilkakrotnie, powoli opuszczają dolną szczękę powoli unoszą ją ku górze. W czasie opuszczania szczęki język leży nieruchomo na dnie jamy ustnej, wargi nie wykonują żadnych ruchów).

 

3. ,,Język akrobata” -ćwiczenia języka

Rodzic czyta wiersz, a dzieci wykonują ćwiczenia w sposób, który podpowiada im tekst:
„Na początku jest rozgrzewka
językowa wprzód wywieszka.
Cały język wyskakuje
wszystkim nam się pokazuje:
w dół i górę
w lewo, w prawo.
Pięknie ćwiczy!
Brawo! Brawo!
Język wargi oblizuje,
piękne kółka wykonuje.
Popatrzymy do lusterka,
jak się język bawi w berka.
Język długi i szeroki, umie liczyć, lubi skoki.
Kto spróbuje z miną śmiałą
zwinąć język w rurkę małą?
Już rozgrzewka zakończona,
ząbki liczyć przyszła pora!
Język ząbki poleruje,
każdy dotknie i wyczuje.
Język w górze za ząbkami
może dotknąć twardej ściany
i dotyka jej radośnie,
Gdy mu ślina piśnie ,,Noś mnie”

Zad. 4 ,,Koniki” -ćwiczenia wargi i języka-  (dzieci dobierają się parami z rodzicami, jedno jest konikiem, drugie woźnicą, biegają po mieszkaniu Naśladują uderzania kopyt przez kląskanie językiem szybko i wolno. Na sygnał koniki zatrzymują się, parskają ze zmęczenia, woźnica cmoka, by konik poszedł dalej. Potem zmiana ról.

żad. 5 ,,Zwierzęta robią żywe miny” -ćwiczenia podniebienie miękkiego (dzieci z rodzicem siedzą w parach naprzeciw siebie, zmieniją się  w zwierzęta – jedno robi dziwną minę, a drugie musi ją powtórzyć. Potem zmiana ról.

Zad. 6 Ćwiczenia oddechowe
• zabawa ,,Drzewa szumią” ( ruchy ramion w prawo i w lewo wraz z wymową głoski szszsz wolno i szybko)
• zabawa; ,,Roślina mała i duża” ( dziecko kuca, na sygnał prostuje się, wspina na palce i wciąga powietrze nosem, po chwili wypuszcza powietrze ustami jednocześnie pochyla się do skłonu w przód.)

Zad.7 ,,Co słychać na wsi?”- ćwiczenia ortofoniczne-

Co słychać na wsi?
Zależy gdzie.
Na łące słychać- kle kle.
Na stawie- kwa, kwa.
Na polu- kraaaa.
Przed kurnikiem- kukuryku!
Ko, ko, ko, ko- w kurniku.
Koło budy słychać- hau,hau.
A na progu- miau, miau.
A co słychać w domu: nie powiem nikomu!
8.Czyj to domek?
Łączenie zwierząt do odpowiedniego domku za pomocą lini