Mieszkańcy łąki

1. Wycinanie kół z kolorowych kartek. Tworzenie kompozycji kwiatowych.

Kartka w białym kolorze i kartki w kolorach: czerwonym, żółtym, różowym i białym(one przydadzą się potem), nożyczki, ołówki, szablony kół z twardszego papieru.

Dziecko odrysowuje na kolorowych kartkach po 5 kół, a następnie je wycina. Układa z kolorowych kół na białej kartce dowolne kompozycje kwiatowe, dorysowując łodyżki zieloną kredką.

2. Życie na łące – zajęcia matematyczne z elementami ćwiczeń ortofonicznych.

• Wprowadzenie: odtwarzanie nagrania z odgłosami dochodzącymi z łąki, czytanie dziecku zagadki –

Wiosną kolorowa, pełno kwiatów wkoło.

Wiele tu owadów, wszystkim jest wesoło.

Trawa się zieleni, pszczoła nektar spija.

Dzieci grają w piłkę, czas tu szybko mija. (łąka)

• Utrwalenie liczenia w zakresie 5.

• Rodzic przygotowuje trzy kartoniki z kwiatkami (3, 4 i 5). Kładzie na stole kwiatkami w dół.

• Dziecko losuje kartę pokazuje rodzicowi, następnie liczy ile jest kwiatów na kartce, przelicza i pokazuje tą samą ilość na palcach.

• Następnie rodzic pokazuje dziecku zdjęcie zwierzątek żyjących na łące, ustala z dzieckiem, jakie odgłosy wydają te zwierzęta: pszczoły – bzzz, koniki polne – cyk, żaby – rech.

• Następnie dziecko wybiera sobie swoje ulubione zwierzątko i naśladuje jego odgłosy – ma być ich tyle, ile było kwiatów na wcześniej wylosowanej karcie z kwiatami.

UWAGA – sylwety kwiatów(koła) będą wykorzystywane również podczas jutrzejszych zajęć.

3. Zabawy ruchowe dla każdego, mamy i taty oczywiście też – zestaw ćwiczeń gimnastycznych z zastosowaniem metody R. Labana rozwijanie wyczucia płynności ruchów i ciężaru ciała w przestrzeni i czasie.

Dla każdego uczestnika kręgiel (plastikowa butelka).

• Zabawa orientacyjno-porządkowa Posłuszne kręgle.

Dziecko porusza się swobodnie po pokoju, trzymając kręgle w ręce. Na klaśnięcie przez dorosłego w dłonie, zatrzymuje się i manipuluje kręglami: podaje je sobie z jednej ręki do drugiej, z przodu, za plecami, pod kolanami; podrzuca i łapie.

 

• Ćwiczenie mięśni brzucha Jak najdalej w przód.

Dziecko w siadzie prostym, kręgle trzyma w obu rękach. Wykonuje skłon tułowia w przód, sięgając rękami jak najdalej w kierunku stóp (kolana proste).

 

• Skręty Na prawo, na lewo.

Dziecko w siadzie skrzyżnym, trzyma kręgiel na głowie, przytrzymując go rękami, łokcie ma na zewnątrz. Wykonuje skręty tułowia w prawo i w lewo; co pewien czas wykonuje kilka rzutów i chwytów kręglem.

 

• Skrętoskłony Witamy stopy.

 

Dziecko w siadzie rozkrocznym, kręgle trzyma oburącz w górze; wykonuje skrętoskłon do lewej stopy – przywitanie jej (podczas ćwiczenia dziecko stara się nie zginać kolan, kręgiel trzyma obiema rękami). Powtarza do prawej nogi.

 

• Ćwiczenie mięśni grzbietu Oglądamy kręgle.

Dziecko leży na brzuchu, trzyma kręgle w obu rękach przed twarzą. Unosi głowę, prostuje ręce; ogląda kręgiel, wytrzymuje przez chwilę. Potem powrót do leżenia – odpoczynek.

 

• Ćwiczenie mięśni brzucha Spotkanie.

Dziecko leży na plecach, trzyma kręgiel w obu rękach wyciągniętych za głową. Jednocześnie wznosi obie ręce i nogi – dążąc do spotkania nóg z kręglami; potem powraca do pozycji wyjściowej.

 

• Ćwiczenie mięśni grzbietu i brzucha Z nóg do rąk.

Dziecko leży na plecach, kręgiel trzymają pomiędzy stopami. Przekazują kręgiel do rąk za głową i powraca do siadu. Ponownie wkładają kręgle pomiędzy stopy i od nowa wykonuje ćwiczenie.

 

• Ćwiczenia przeciw płaskostopiu Sprytne stopy.

Dziecko w siadzie prostym podpartym, kręgiel ma pomiędzy stopami (pionowo). Obraca go obunóż samymi stopami bez użycia rąk w prawo i w lewo.

− Wałkuje kręgle raz jedną, raz drugą stopą.

− W siadzie podpartym – chwyta stopami kręgle i podnosi je do góry.

[Źródło: Ćwiczenia ruchowe dla dzieci. Mały Sportowiec w DOMU]

4. Opowieść ruchowa połączona z ćwiczeniami ortofonicznymi; kształtowanie poczucia rytmu; rozbudzanie zainteresowań muzyką i przyrodą.

„Spacer na łąkę” (dziecko naśladuje czynności i odgłosy, o których opowiada Rodzic)

Olek nie mógł się doczekać wyjścia na spacer.

Postanowił przejść się na łąkę (dziecko maszeruje w miejscu).

Zobaczył drzewo z pąkami, delikatnie poruszające się na wietrze (naśladuje poruszające się drzewa i ich szum).

W oddali usłyszał śpiew ptaków (naśladuje śpiew ptaków).

Nad łąką krążyły dwa bociany (biegnie w miejscu z rozłożonymi rękami),

a potem brodziły po trawie, wysoko podnosząc nogi, rozglądały się w poszukiwaniu żabek (maszeruje z wysokim unoszeniem kolan, rozglądając się na boki).

Klekotały cicho, aby ich nie spłoszyć (cicho naśladuje klekot bocianów).

Żabki zauważyły niebezpieczeństwo i zaczęły skakać w różnych kierunkach, aby się ukryć (naśladuje żabie skoki).

Nawoływały się cichutko (cicho kumka), aby nie zwrócić na siebie uwagi.

Nagle nad uchem usłyszał ciche bzyczenie.

To pszczoła krążyła nad jego głową (naśladuje brzęczenie pszczoły).

Chłopiec przestraszył się. Zaczął uciekać.

Wymachiwał rękami, aby ją odgonić (bieganie w miejscu i wymachuje rękami).

Nagle jego uwagę zwróciły kolorowe kwiaty.

Olek pochylił się i je powąchał (naśladuje wąchanie kwiatów),

a potem głośno kichnął (kicha: aaa… psik!).

pozdrawiam serdecznie, pani Małgosia