Dzień dobry mali Aktorzy 🙂
Dziś proponujemy Wam zabawy słowem i zabawy z cieniem 🙂
Dużo uśmiechu życzą pani Agnieszka i pani Marzenka
1. Ćwiczenia dykcyjne – powtórz za rodzicem zdania:
Król Karol kupił królewnie Karolinie korale.
Gdzie mieszka Śnieżka?
Sasza szedł suchą szosą.
Stół z powyłamywanymi nogami.
W smoczej jamie syczy smok.
2. Ilustracja ruchowa rymowanki Wielki smok. – naśladuj czynności smoka z rymowanki.
Jestem smok, dobry smok,
W prawo krok, w lewo krok, Hop, hop, hop.
Jestem smok, zły smok, Hop ,hop, hop,
W prawo krok, w lewo krok. Hop, hop, hop.
3. Powiedz to jak… – zabawa słowna
Wypowiedz zdanie „Dzisiaj jestem bardzo głodny” wcielając się w różne osoby:
wilka, krasnoludka, króla, wróbelka, małego dziecka, staruszki, mamy, taty.
4. Poznawanie zjawiska powstawania cienia.
– Co to jest cień?
– Czy cień zawsze jest widoczny? Kiedy go nie widzimy?
– Co jest potrzebne do tego, żeby powstał cień?
Światło ( sztuczne czy naturalne) rozchodzi się po liniach prostych zwanych promieniami. Czasem te promienie napotykają po swojej drodze różne przeszkody i wtedy tworzy się cień.
5. Ćwiczenia z lampką kieszonkową – obserwowanie powstawania cienia. Wykorzystując wieczorem małą lampkę kieszonkową, pobaw się umieszczając zabawki z różnych stron lampki (z boku, z przodu i z tyłu) – Która zabawka daje cień? Dlaczego?
Cień powstaje tylko wtedy, gdy światło pada na dany przedmiot. Cień widoczny jest na ekranie, na który pada światło. Światło daje promienie, które biegną w postaci linii prostych. Jeżeli na drodze tych promieni jest przeszkoda, której nie mogą ominąć, to w miejscu, do którego nie dotrą tworzy się cień.
6. Zabawy z cieniem. Dzieci same bawią się w cienie, umieszczają różne przedmioty przed lampką i poruszają nimi. Obserwują jak zmienia się wielkość cienia.
7. Teatrzyk cieni – dopasuj cieni do ułożonych dłoni.
Spróbuj sam, sama zrobić taki teatrzyk cieni.
8. Praca z książką:
– str. 54 – Rozwiąż krzyżówkę. Przeczytaj nazwy ptaków, a następnie sylaby.
9. Spacer – podczas spaceru posłuchaj śpiewu ptaków.