Ćwiczenia logopedyczne cz. 2 – 08.04.2021

Witam serdecznie wszystkie dzieci uczęszczające na zajęcia logopedyczne w przedszkolu! pani Ewa 🙂

I.Dalsze ćwiczenia przygotowujące do wywołania do wywołania r:
1.Wypowiadanie zbitki sylabowej lalolule najpierw wolno, potem coraz szybciej.

2.Chiński język – wypowiadanie zbitek sylabowych – szybko i kilkakrotnie:

nalapatada,

nolopotodo,

nelepetede,

nuluputudu,

nylypytydy.

3.Traktor – wielokrotne, coraz szybsze wypowiadanie zbitki bd, a następnie sylab:

bda, bdo, bde, bdu, bdy,                              abda  abdo  abde   abdu  abdy

pta, pto, pte, ptu, pty,                                   obda  obdo  obde  obdu  obdy

bda – pta,                                                      ebda  ebdo  ebde  ebdu  ebdy

bdo – pto,                                                      ubda  ubdo  ubde  ubdu  ubdy

bde – pte,                                                      ybda  ybdo  ybde  ybdu  ybdy

bdu – ptu,

bdy – pty.

II.Dalsze ćwiczenia przygotowujące do wymowy głosek sz,ż,cz,dż

1.Ćwiczenia policzków:

-na pewno widziałeś chomika, jak trzyma w policzkach swoje zapasy, spróbuj pokazać jak wyglądał,

-zrób z buzi duży, duży balon, powoli wypuszczaj z niego powietrze

-rybce brakuje powietrza (przy zaciśniętych zębach maksymalnie otwieramy i zamykamy wargi).

2.Zabawy oddechowe

-Chuchamy na zmarznięte ręce: chuuu, chuuu,

-Dmuchamy na gorąca herbatę : fffff,

-Lokomotywa:

a) wypuszcza parę: psss…
b)jedzie : cz-cz-cz-cz
c)pędzi: tuf,tuf,
d)hamuje: pssss…

-Bawimy się z płomieniem świecy:
a)dmuchamy leciutko, aby płomień drgał, ale nie zgasł,
b)dmuchamy rytmicznie tak, aby płomień drgał rytmicznie, ale nie zgasł,
c)zdmuchujemy płomień z bliska,
d)zdmuchujemy płomień z dużą siłą z dalszej odległości,
e)zdmuchujemy dwie, trzy, cztery…. świeczki jednocześnie.

III.Utrwalanie ,,sz’’ – ćwiczenia dla dzieci, które już wymawiają ,,sz’’

Szafir, szarak, szofer, szeryf, szereg, szyja, szyld, szyna, szynka, daszek, depesza, nosze, naszyjnik, tusza, garnuszek, groszek, grusza, kalosze, kasza, kaszanka, kaszel, kieliszek, kieszeń

IV.Utrwalanie wymowy głoski ,,r ‘’ dla dzieci które już wymawiają ,,r’’ :

Dra, dro, dre, dru dry

Adra, adro, adre, adru, adry

Odra,o dro, odre, odru,odry

Edra, edro,e dre, edru, edry

Udra,  udro,u dre, udru, udry,

Ydra, ydro, ydre , ydru, ydry-

drabina, droga, drewno, drewniaki, drut, kołdra, wiadro, zdrowie, biedronka, landrynki, adres

V. Ćwiczenia dla dzieci, które utrwalają głoski szumiące.