1. Ćwiczenie logopedyczne z lusterkami „Książki”
Dzieci wykonują następujące ćwiczenia:
– otwieranie i zamykanie książki – zamykanie i otwieranie buzi,
– przekładnie kartek w książce – dotykanie językiem zębów.
2. Zabawa ruchowa z elementem równowagi Kolorowe książki.
Rodzic kładzie na głowie dziecka książkę. Dziecko stara się iść powoli, przytrzymując książkę rękami, by nie spadła na podłogę. Na dźwięk klaśnięcia siada w siadzie klęcznym z wyprostowanymi plecami i ogląda ilustracje w książce.
3. Ćwiczenia gimnastyczne z nazywaniem części ciała (zestaw 9) (wg W. Sherborne)
Dzieci wykonują następujące ćwiczenia wg opisu rodzica
a. „Wyczuwanie tułowia” (kładą się na plecach i ślizgają się po podłodze, a następnie robią to samo na brzuchu).
b. „Wyczuwanie całego ciała” (leżą na podłodze z rękami wzdłuż ciała, naprężając i rozluźniając mięśnie, a następnie turlają się z rękoma uniesionymi do góry).
c. „Wyczuwanie nóg” (w siadzie ugiętym z dłońmi opartymi z tyłu dotykają palcami stóp podłogi, uderzają o podłogę piętami i całą stopą).
d. „Wyczuwanie łokci” (w siadzie rozkrocznym z ugiętymi kolanami dotykają naprzemiennie łokciami kolan).
e. „Wyczuwanie nóg w ruchu” (chodzą po pokoju na sztywnych nogach, bez zginania kolan).
f. „Świadomość kolan” (maszerują po pokoju, wysoko unosząc kolana).
g. „Wyczuwanie bioder” (kręcą się wokół własnej osi, siedząc na podłodze na pośladkach).
4. Zabawa matematyczna Gdzie schowała się książka?
Dziecko przynosi jedną wybraną książkę i krzesło. Rodzic prosi dziecko, by schowało swoją książkę:
– pod krzesłem,
– obok krzesła,
– na krześle.
5. Nauka wiersza Wiersz B. Szelągowskiej Poczytaj mi
Dzieci poznają wiersz, dzięki któremu będą mogli poprosić starsze osoby (rodziców, nauczyciela, opiekunów) o przeczytanie książki:
Poczytaj mi
Usiądź, mamo (tato), wygodnie,
przytulę się mocno do ciebie,
Ja ci przyniosę książeczkę,
a ty mi poczytaj chwileczkę.
6. Relaksacja/ćwiczenie twórcze: Jaką książką chciałbym być?
Dzieci leżą na dywanie z zamkniętymi oczami. Rodzic prosi, aby wyobraziły sobie, że do domu przybyła wróżka z Królestwa Książek i zamienia wszystkie dzieci w książki. Dzieci, słuchając muzyki, wyobrażają sobie, jaką są książką i jakie zawiera ona ilustracje. Gdy muzyka cichnie, opowiadają o swoich przeżyciach, mogą podać rodzaj i tytuł książki, którą były.
7. Zabawa plastyczna Okładka mojej ulubionej książki.
Dzieci próbują namalować ilustrację swojej ulubionej książki/bajki, która mogłaby znajdować się na stronie tytułowej tej książki.
miłej zabawy życzą pani Paulinka i pani Violetka