„Dzień Ziemi” – zabawa zaplanowana na cały dzień z przerwami, albo bez! Uśmiechnij się!

1. Słuchanie wiersza „Chora Planetka” Magdaleny Tokarczyk – słucha uważnie wiersza, odpowiada na pytania dot. wiersza,

Pewna Planetka mała, cały dzień smutną buzię miała.

Jaś się zastanawiał dlaczego? – ale zapomniał, że papierki zamiast do kosza to rzucił pod drzewo.

Kasia również się zastanawiała, dlaczego Planetka chodzi zapłakana.

Jednak i ona zapomniała, jak z samego rana listki z drzewa obrywała i gałązki łamała.

Pan Janek też długo rozmyślał nad smutną Planetki buzią,

ale i on zapomniał o tym, że wczoraj z wieczora zamiast śmieci do kosza, do pieca wrzucił, aż dym czarny z komina buchał i powietrze dookoła zatruwał.

Pani Aniela również była zatroskana, dlaczego Planetkę głowa bolała od rana,

ale i ona zapomniała, że śmieci nie posegregowała, tylko do jednego worka wszystko wsypała.

Planetka dalej smutna chodziła, a gdzie nie spojrzała tam śmieci widziała.

I małą Halinkę, co światło w pokoju miała włączone, a przecież słoneczko świeciło na dworze.

I Józia co wodę miał źle zakręconą już od rana, bo woda z kranu ciągle kap, kap kapała.

Planetka tak się rozchorowała, że do szpitala pojechała. Pytacie dlaczego?

Bo nikt o środowisko nie zadbał mój drogi kolego.

Dlatego Planetka smutną buzię miała i się poważnie rozchorowała.

Pamiętajcie zatem dzieci kochane, aby Planetka uśmiechnięta i zdrowa była,

Dbajmy o środowisko, tak by nasza Ziemia zawsze czysta była.

Rozmowa na temat wiersza:

Dlaczego Planetka była chora?
Co dzieci i dorośli  zrobiły źle?
Co powinniśmy zrobić, aby nasza Ziemia była czysta i „zdrowa”? itp.

3. Zabawa ruchowa „Dbamy o przyrodę” – włączamy dziecku żwawą muzykę np. Poleczkę, dziecko przeskakuje z nogi na nogę, stara się podskoczyć jak najwyżej, robimy przerwę w muzyce i podajemy zadanie do wykonania np. „pozbieraj papierki wokół siebie”, po wykonaniu kilku skłonów, żeby podnieść „papierki”, znów włączamy muzykę żeby dziecko mogło poskakać tak jak na wstępnie, znowu przerwa i kolejne zadnie np. „podlej grządki wodą z konewki”.

Te zadania mogą być różne, ale związane z dbaniem o przyrodę: wykop dziurki w ziemi na sadzonkę, nasyp ziaren dla ptaszków, i co tylko przyjdzie Wam do głowy, oczywiście rodzice mogą bawić się z dzieckiem.

4. Zapraszam też żebyście wspólnie oglądali prezentację multimedialną na temat „Dbamy
o naszą planetę” oraz wykonali zadania, które myszki przygotowały dla dzieci (proszę ominąć zadanie 3). Prezentacja dostępna na stronie: scholaris

5. Słuchanie piosenki Majki Jeżowskiej „Moja planeta” – słuchanie piosenki rozmowa na jej temat, swobodna improwizacja taneczna do piosenki, tańczcie wspólnie cieszcie się życiem.

6. Nauka na pamięć „Przyrzeczenia Przyjaciela Planety” – rozwija pamięć, mówi wyraźnie.

Uroczyście przyrzekam:

Chronić przyrodę,

Oszczędzać wodę,

Dokarmiać ptaki,

Dbać o zwierzaki,

Kwiaty hodować,

Drzewa szanować,

Nigdy nie śmiecić i uczyć tego wszystkich dorosłych i dzieci.

7. Kolorowanie „Moja planeta” – wykonuje plakat na Dzień Ziemi.

Kochani, ponieważ w tym tygodniu mówi o przyrodzie, jej ochronie w następnych dniach potrzebne nam będą: odpady – jakieś papierowe opakowania, pudełka, kartoniki, puste butelki plastikowe, słoiczki.

Możecie też przygotować eksperyment naukowy: dzieci dowiedzą się dzięki niemu jak ważna jest woda, dla życia roślin ponieważ na własne oczy zobaczą, że dociera ona do wszystkich komórek w roślince.

„Kolorowa kapusta” – potrzebne nam będą słoiki lub szklanki, mogą być też kubeczki jednorazowe, patyczki do szaszłyków do mieszania, krepina – kolorowa bibuła lub barwnik spożywczy taki np. jak do barwienia jaj, 2-3 liście kapusty pekińskiej i ciepła woda. Wybieramy sobie ulubiony kolor bibuły (powinny być te ciemniejsze), zanurzamy je w słoiku, szklance napełnionej w ¼ ciepłą wodą, mieszamy i obserwujemy. Obserwujemy jak zmienia się kolor wody w słoiku. Mieszamy, aż woda nabiera ciekawej, głębokiej barwy.

Tak oto powstały barwniki w słoikach. Możemy już zanurzyć nasze liści kapusty w powstałych cieczach, czekamy od kilu godzin, do następnego dnia.

Szukamy odpowiedzi, co stanie się z naszą kapustą?

pozdrawiam Was serdecznie i miłej zabawy, pani Małgosia