Tak naprawdę otaczają nas figury geometryczne – są ukryte we wszystkich przedmiotach, które mamy w domu. Nie potrzeba żadnej szczególnej nauki, aby dzieci je poznały. Wystarczy zwracać na nie uwagę i nazywać je podczas zabaw i codziennych czynności. Dzisiaj zamieszczam propozycje aktywności, które pomogą dzieciom poznać i utrwalić figury geometryczne.
WIERSZYK M. Plata „Pajacyk”
Hop – rączki w górę,
Hop – rączki w dół.
Co to za dziwny skaczący stwór?
Jest koło, kwadrat,
Prostokąt jest śliczny.
To nasz pajacyk geometryczny.
Głowa okrągła jest jak piłeczka,
a na tej głowie trójkątna czapeczka.
Kwadrat to brzuszek.
Oczy i nosek są okrąglutkie jak groszek.
Rączki i nogi pajaca – to prostokąciki,
na nich z trójkątów małe buciki.
Figur przeróżnych ułóż kilka
I już jest pajacyk , co skacze jak piłka.
ZABAWY I AKTYWNOŚCI PLASTYCZNE
Drukujemy lub rysujemy dzieciom na kartkach figury geometryczne – koło, trójkąt, prostokąt, kwadrat. Z takimi konturami możemy już bardzo wiele zrobić. Można układać na tych konturach np. guziki lub nakrętki od butelek. Dzieci utrwalą sobie kształt figur.
Można wziąć farby, kredki, klej, cekiny, bibuły, kolorowe papiery i co tylko macie do dyspozycji. Dzieci dowolnie ozdabiają każdą figurę wg własnego pomysłu. Można figurom dorysować śmieszne minki. Popuście wodze fantazji!
Szukamy w całym domu przedmiotów, które mają kształt figur geometrycznych. Liczymy, ile udało nam się znaleźć kół, trójkątów, prostokątów, kwadratów. Których najwięcej? Których najmniej?
Spośród znalezionych w domu przedmiotów wybieramy te, które jesteśmy w stanie odrysować na kartce. Jeśli dysponujecie większym rozmiarem (brystol, papier pakowy, kilka kartek a4 sklejone razem), to możecie wziąć większe przedmioty, jak garnki czy pudełka po butach. Dzieci odrysowują przedmioty na kartkach np. mazakami, tworząc abstrakcyjne, geometryczne wzory. Potem malują figury na różne kolory. Powstaną piękne abstrakcyjne obrazki.
Starsze dzieci mogą spróbować odrysować figury geometryczne, a potem je powycinać. Z wyciętych figur można tworzyć różne obrazki, np. domki, pajace i co tylko Wam wyobraźnia podpowie. Można je potem przykleić na kartce.
Jeśli chcecie możecie sami wyciąć dzieciom trochę figur z papierów kolorowych, aby tworzyły z nich różne obrazki.
TANGRAM
Tangram to doskonała układanka logiczna, która rozwija wyobraźnię geometryczną. To naprawdę świetne ćwiczenie umysłu oraz skupienia uwagi i koncentracji. Jest to zbiór klocków w odpowiednich kształtach, z których możemy układać tysiące wzorów.
MASAŻYK – ZGADYWANKA
Rysujemy palcem na plecach dziecku różne figury geometryczne, a dziecko próbuje zgadywać, jaka to figura. Młodsze dzieci warto, aby miały obrazki figur przed oczami.
Pamiętajcie jednak, że nic nie zastąpi wyobraźni dzieci i ich indywidualnej ekspresji twórczej.
Czas spędzony w domu, można wykorzystać, by uczyć dziecko samodzielności
Rodzicu, pozwól dziecku na samodzielność.
„Mamo, tato – ja chcę ” – M. Czoik -Nowicka
Mamo, tato, czy jeść mogę sam?
– Nie ! Bo znowu będzie wiele plam.
Mamo, tato, czy mogę iść tam?
– Nie ! Bo znowu zrobisz wielkie ” bam”.
Mamo, czy mogę ubrać się sam?
– Ubiorę Cię ja, bo czasu nie mam.
Tato, tak bardzo chcę pomóc Ci
– Odejdź, bo teraz przeszkadzasz mi.
Ciągle słyszę :
” Nie ma czasu „! „Nie”!
A potem jest wielkie zdziwienie,
kiedy Ja sam, nic nie potrafię…
Pozdrawiam serdecznie i życzę miłej zabawy z figurami geometrycznymi, Pani Marzenka