Jak Polska długa i szeroka

1. Ćwiczenia oddechowe Burza – dziecko dmucha przez słomkę do kubka z wodą.

– Polska i jej symbole narodowe – słuchanie opowiadania M. Strękowskiej-Zaremby Dzień Flagi – dziecko nazywa i opisuje wygląd polskiego godła i flagi narodowej, śpiewa refren polskiego hymnu; stosuje zwroty: jesteśmy Polakami, mieszkamy w Polsce, mówimy po polsku; wskazuje na mapie wybrane miejsca.

Ada patrzy na pudełko nowych kredek z zachwytem w oczach. Dostała je od babci Halinki. „Kredki w trzydziestu kolorach” – tak jest napisane na opakowaniu. Ada nie umie czytać, ale wierzy babci. Ostrożnie dotyka paluszkiem kolejnych kredek. „Prześliczne!” – myśli. Wydaje się Adzie, że kredki uśmiechają się do niej i zachęcają, żeby coś narysowała. Na przykład różowego kota albo słonia w czterech odcieniach zieleni. A może żółtego królika? „Trudny wybór” – myśli Ada i aż wzdycha. Olek, który siedzi obok, przy biurku, podnosi głowę znad ćwiczeń do zerówki. – Pożycz mi czerwoną kredkę – prosi siostrę.

Ada wolałaby nie rozstawać się z żadną kredką nawet na chwilę, a szczególnie z czerwoną, najpiękniejszą i najweselszą ze wszystkich kredek. – Dlaczego chcesz czerwoną? Buraczkowa też jest ładna. I pomarańczowa też – podsuwa bratu inne kredki. – Maluję polską flagę. Potrzebuję czerwonej kredki. Chyba wiesz, w jakich kolorach jest nasza flaga? – pyta Olek. Ada pospiesznie podaje bratu czerwoną kredkę. Niech sobie nie myśli, że ona nie wie takich rzeczy. Potem w milczeniu przygląda się jego pracy i marszczy czoło. – Dlaczego nasza flaga jest biało-czerwona? Na świecie jest więcej niż dwa kolory. Gdyby była w trzydziestu kolorach, byłaby ładniejsza – mówi. – Ja nie mogę! Słyszysz, tato?! – woła Olek. Tata kiwa głową i zwraca się do Ady. – Nie będziemy zmieniać polskiej flagi, mimo że na świecie jest więcej niż dwa kolory, córeczko. Biel i czerwień to barwy polskiego herbu: białego orła na czerwonym tle. Biel oznacza czystość i uczciwość, czerwień odwagę i waleczność. – Aha – Ada robi poważną minę, żeby było wiadomo, że wszystko rozumie. – Ja też chcę rysować odwagę i waleczność – mówi. Cała rodzina Ady włącza się do rysowania biało-czerwonych flag. – Przydadzą się. Lada dzień będzie święto flagi – mówi mama. W Dzień Flagi z samego rana Ada, Olek, mama i tata wychodzą przed blok podziwiać swoje dzieło. Ich okna zdobią małe biało-czerwone flagi. – Macie najładniej ozdobione okna w całym bloku – chwali sąsiadka z drugiego piętra. – A wie pani, że na świecie jest więcej niż dwa kolory, ale biały i czerwony są najśliczniejsze – zapewnia ją Ada.

Rozmowa na temat opowiadania

Dziecko przygląda się ilustracjom w książce, odpowiada na pytanie: Co oznaczają kolory naszej flagi?

2. Zabawa ruchowa Podróż po Polsce – dziecko reaguje na umówione sygnały.

Rodzic proponuje dziecku podróż po Polsce. Podnosi do góry niebieski kartonik oznaczający wodę – dziecko przeskakuje morskie fale, następnie podnosi zielony kartonik, symbolizujący łąki i pola – dziecko chodzi po wysokiej trawie i wącha kwiaty. Na końcu rodzic podnosi pomarańczowy kartonik oznaczający góry – dziecko naśladuje wspinanie się po górach.

3. Dzień Flagi w mojej miejscowości – rysowanie na papierze ściernym. – wypowiada się na temat obchodów Dnia Flagi; rysuje kredkami świecowymi na papierze ściernym na zadany temat.

Rodzic wyjaśnia, że każdy może wyobrazić sobie ten dzień inaczej. Pamiętać jednak należy o tym, aby na rysunku widoczne były flagi polskie, gdyż bez nich ten dzień odbywać się nie może. Następnie pokazuje papier ścierny. Wyjaśnia, do czego jest przeznaczony. Informuje, że czasem wykorzystywany jest również do prac plastycznych, gdyż rysowanie na nim kredkami świecowymi daje bardzo interesujący efekt. Dziecko dotyka papieru ściernego, określa jego fakturę oraz opisuje swoje wrażenia. Rodzic, ze względu na szorstkość powierzchni papieru, zwraca dziecku uwagę na zachowanie ostrożności podczas rysowania.

4. Zabawa Bieg z przeszkodami – usprawnia organizm; pokonuje przeszkody

Rodzic organizuje na terenie mieszkania dowolny tor przeszkód, np. przeskakiwanie przez przeszkodę umieszczoną na niewielkiej wysokości, przejście pod przeszkodą (np. pod rozwieszonym sznurkiem) tak, aby go nie dotknąć, rzut do celu (np. zburzenie wieży zbudowanej z kartonowych pudełek), skok w dal (pokonanie jak największej odległości). Dziecko pokonuje wyznaczoną trasę.

5. Zabawa z elementem skłonu – dziecko zwija gazetę w kulkę; robi skłon;  dmucha na papierową kulkę położoną na podłodze.

Udanej zabawy życzy pani Marzenka