Jestem Europejczykiem

1. Poznajemy Unię Europejską – rozmowa przy mapie.

• Rodzic pyta dziecko: Co to jest Europa? Wyjaśnia, że Europa to kontynent, na którym leży również Polska.

2. Zapoznanie z Unią Europejską.

Rodzic wyjaśnia, że niektóre kraje leżące na kontynencie europejskim zawiązały tak zwaną unię, czyli porozumienie, układ, umowę. Kraje te współpracują ze sobą, pomagają sobie. Rodzic porównuje Unię Europejską do domu, w którym wszyscy domownicy troszczą się o siebie wzajemnie. Rodzic informuje dzieci, że obywatele Wielkiej Brytanii w 2017 roku zdecydowali się na opuszczenie Unii Europejskiej. Rodzic układa np. ze skakanek kontur domu, a obok umieszcza zdjęcia przedstawiające flagi państw należących do Unii Europejskiej. Następnie dziecko losuje z pojemnika jeden kartonik z nazwą państwa – członka Unii Europejskiej – i odczytuje nazwę samodzielnie lub z pomocą rodzica. Dziecko dobiera do odczytanej nazwy państwa odpowiednie zdjęcie flagi i umieszcza w konturze domu. Rodzic wyjaśnia, że wszystkie państwa, których zdjęcia flag zostały umieszczone w domu, należą do Unii Europejskiej. Jedno państwo – Wielka Brytania – postanowiło opuścić Unię Europejską. Wkrótce przestanie być jej członkiem.

Wspólne wysłuchanie Hymnu Unii Europejskiej

2. To Polska moja ojczyzna – zajęcia plastyczne.

– Ojczyzna to miejsce, które bardzo kochamy.

Nazwę naszej ojczyzny głośno wymawiamy. (Polska)

– na wyciętym konturze Polski dziecko rysuje za co kocha Polskę.

3. Ćwiczenia oddechowe Flaga

– dziecko dmucha na wycięte paski bibuły lub wyciętą z papieru flagę Polski.

4. Zabawa „Orzeł” – dziecko jest orłem. Porusza się po pokoju naśladując tego pięknego ptaka. Mamusia/tatuś będzie klaskać w dłonie, a dziecko naśladuje lot orła zgodnie z wyklaskiwanym rytmem: szybko lub wolno. Kiedy mamusia klaska wolno orzeł lata nisko (pochyla się), kiedy klaszcze szybko orzeł lata wysoko (biega na palcach).

 

Zajęcia w ramach indywidualizacji:

Mamusia/tatuś pobawi się z Tobą w zabawę, którą znały jeszcze Wasze prababcie: „Sroczka”. Zapytaj rodziców o ich ulubione zabawy z dzieciństwa.

 

Sroczka kaszkę warzyła

(mieszamy w rączce dziecka palcem jak w miseczce),

Dzieci swoje karmiła – Temu dała na łyżeczce

(dotykamy pierwszego paluszka dziecka, można go także złapać lub delikatnie zagiąć),

Temu dała na miseczce (drugi paluszek),

Temu dała na spodeczku (trzeci paluszek),

Temu dała w garnuszeczku (czwarty paluszek),

A dla tego nic nie miała (piąty paluszek).

Frrrr! Po więcej poleciała (naśladujemy rękami ruch skrzydeł ptaka).

Udanej zabawy życzy pani Marzenka