1. Oglądanie filmów, albumów przyrodniczych lub zdjęć.
· Proszę obejrzeć z dziećmi film – „Polskie Parki Narodowe – Po co istnieją?”
Poznajemy sposoby ochrony przyrody – rozmawiamy na temat sposobów ochrony przyrody, np. poprzez zakładanie parków, rezerwatów.
Słucha nazw wybranych gatunków roślin i zwierząt chronionych w Polsce, wypowiada się na temat ich wyglądu:
2. Zabawa rozwijająca słuch fonematyczny – „Podaj nazwę”.
Rodzic wypowiada część nazwy np. pierwszą sylabę nazwy zwierzątka lub rośliny. Dzieci odgadują jak brzmi całe słowo.
3. Zabawa ruchowa „Omiń ślimaka” – przygotowujemy przeszkody kule ze zgniecionych gazetek reklamowych lub kartoniki służące do wczorajszych zabaw lub cokolwiek przez co można bezpiecznie przeskoczyć. Rozkładamy 5 przeszkód – zadaniem dziecka jest przeskoczyć przez przeszkodę obunóż, a potem na jednej nodze. Zabawę można też przeprowadzić w ogrodzie lub na działce.
4. Zabawa dydaktyczna „Chronimy przyrodę” –, inspirowana wierszem „Wszędzie czysto”.
•Wysłuchanie wiersza Ireny Róży Salach Wszędzie czysto.
Czysty dom i czysty ogród,
w lesie czysto, w polu też.
Czysta rzeka i jezioro,
samo zdrowie – wierz mi, wierz.
Brudu nie chce widzieć wcale
ani morze, ani niebo.
Taką cichą mam nadzieję,
nie wiecie dlaczego?
Bo od kogo to zależy,
aby czysty był nasz świat?
By ptak śpiewał, strumyk szemrał,
by w ogrodzie zakwitł kwiat?
•Rozmowa kierowana na podstawie wiersza.
Rodzic pyta dzieci:
− W jakich miejscach wymienionych w wierszu jest czysto?
− Od kogo zależy czystość świata?
− Jak wygląda świat, kiedy jest czysty?
5. Zabawa matematyczna „Kwiaty w skrzynkach”– proszę przeczytać dzieciom polecenia
z karty pracy. Następnie dziecko przelicza w dostępnym dla siebie zakresie wykonując zadania w karcie pracy:
6. Masażyk „Wodny” – najpierw rodzic wykonuje na plecach dziecka masażyk, a potem dziecko wykonuje go na plecach rodzica.
Rodzic włącza nagranie spokojnej melodii, mówi spokojnym tonem, że właśnie delikatnie zaczęła lecieć woda, najpierw kropelki, potem malutkie strużki itd., a w tym czasie rysuje palcem na plecach siedzącego przed nimi dziecka: kropki, kreski i linie, stuka opuszkami palców itp. Na koniec naśladuje strząsanie wody z rąk i powtarza rymowankę: Oszczędzając wodę, dbamy o przyrodę! Potem następuje zamiana i dziecko rysuje na plecach rodzica.
Przesyłam Wam wiosenne buziaki, pani Małgosia