1. Oglądanie zdjęć rodzinnych z wędrówek po Polsce – namawiam Państwa na spotkanie wspomnieniowe z miejsc w których byliście ze swoją pociechą i bez niej oczywiście też. Spróbujmy wspólnie opisać, co znajduje się na zdjęciach. Szczególnie na zdjęciach miejsc, które dziecko odwiedziło razem z Wami. Dbajmy by dziecko w opisie miejsc używa całych zdań, a nie pojedynczych słów.
2. Słuchanie opowiadania „Majowe święta”.
Skończyła się majówka. Ada i Olek po kilkudniowym pobycie u dziadków wrócili do przedszkola.
Dziewczynka od razu pochwaliła się dzieciom, że razem z Olkiem pomagali dziadkowi powiesić flagę. Do ostatniego dnia pobytu biało-czerwona flaga wisiała dumnie nad wejściem do domu.
– Ja też widziałem wiszące flagi – zawołał Kamil.
– I ja też – powiedział Daniel.
– A tak naprawdę to po co się je wiesza? – dopytywał Maciek. – I co to były za jakieś dziwne święta? Nie było choinki ani jajek wielkanocnych…
Inne dzieci też były bardzo ciekawe i dlatego pani postanowiła przypomnieć, co się działo
przez ostatnie dni. Cała grupa usiadła na dywanie.
– To były święta państwowe. Obchodzone są co roku. Pierwszego maja zawsze przypada
Święto Pracy – zaczęła mówić pani. – Tyle że Święto Pracy obchodzone jest również w innych krajach. Zostało ustanowione wiele lat temu i w tym dniu czcimy trud wszystkich pracujących ludzi – waszych rodziców, dziadków, sąsiadów…
Drugiego maja mieliśmy Święto Flagi. Jesteśmy Polakami, mieszkamy w Polsce i dlatego powinniśmy szanować naszą flagę.
Zaś trzeci maja to rocznica uchwalenia konstytucji. Konstytucja to taka umowa podpisana przez króla i szlachtę po to, żeby wszystkim lepiej się żyło.
– A jak ten król wyglądał? – dopytywał Antek. – Czy można go gdzieś spotkać?
– Nie, Antku, to wszystko było wiele lat temu. Ale jeżeli chcecie zobaczyć króla, możemy pójść do muzeum. To co, idziemy? – zapytała pani.
– Tak! – odpowiedziały dzieci chórem i już po chwili cała grupa poszła do pobliskiego muzeum zobaczyć wystawę upamiętniającą nie tylko podpisanie konstytucji, lecz także pozostałe majowe święta.
Na ścianie wisiała wielka flaga Polski.
– O, a to godło! – powiedział Antek. – Orzeł w koronie. A co jest napisane tu obok, na tym plakacie?
– To hymn Polski – odpowiedziała pani. – A na tych zdjęciach możecie zobaczyć, jak kiedyś obchodzono Święto Pracy.
– A co to za dziwnie ubrani ludzie na tym obrazku?
– To jest kopia obrazu naszego najsłynniejszego polskiego malarza Jana Matejki pt. „Konstytucja 3 maja 1791 roku”. I właśnie na nim możecie zobaczyć, jak wyglądali król, dostojnicy królewscy, szlachta i zwykli ludzie. Kiedyś tak właśnie wszyscy się ubierali.
Dzieci jeszcze przez długi czas wpatrywały się z zaciekawieniem w dzieło Matejki.
– Cieszę się, że jestem Polakiem – szepnął Michał do ucha Ady.
– Ja też – powiedziała dziewczynka i z dumą spojrzała na polską flagę.
Po wysłuchaniu opowiadania dziecko odpowiada na pytania:
· Jakie barwy ma flaga Polski?
· Dlaczego na początku maja wywiesza się polskie flagi?
· Jakie miejsce odwiedziła grupa Ady?
· Co ciekawego zobaczyły dzieci w muzeum?
3. Oglądanie reprodukcji obrazu Jana Matejki „Konstytucja 3 maja 1791 roku” dziecko ogląda reprodukcję obrazu, słucha ciekawostek na temat jego powstania, wypowiada się na jego temat:
1. Wspólnie oglądamy reprodukcję obrazu Jana Matejki Konstytucja 3 maja 1791 roku. Rozmawiamy na jego temat.
2. Zwracamy uwagę dzieci na ubiór przedstawionych na obrazie postaci oraz na papier, który trzyma w ręce centralna postać obrazu.
3. Obraz Jana Matejki Konstytucja 3 maja 1791 roku powstał dawno temu. Obecnie możemy go podziwiać w Zamku Królewskim w Warszawie. Na obrazie przedstawieni są ważni ludzie, którzy uczestniczyli w niezwykle istotnym wydarzeniu, jakim było uchwalenie Konstytucji 3 maja. Zapisano w niej najważniejsze zasady dotyczące życia w naszym kraju. Ludzie na obrazie ubrani są w stroje charakterystyczne dla tamtych czasów. Z lewej strony obrazu można zauważyć ówczesnego króla Polski, Stanisława Augusta Poniatowskiego.
pozdrawiam serdecznie, pani Małgosia