Już niedługo wakacje – zadania na tydzień 15.06-19.06

Wakacje tuż tuż

– Osłuchanie z piosenką Lato w kawiarence. Zabawa wyrabiająca poczucie rytmu – Na wakacjach – dziecko reaguje na zmiany w muzyce.

1. Za rogiem czeka lato w malutkiej kawiarence.

Popija słodki soczek, balonik trzyma w ręce.

I zaprasza na wakacje teraz, już!

 

Ref.: Lato, ach, lato, zaczaruj wszystkich nas!

Byśmy za tobą pobiegli w ciepły las.

Na mchu i ciepłej trawce przy tobie poleżeli.

Na ptaki popatrzyli i wracać stąd nie chcieli.

Zaczaruj dla nas morze, powędruj z nami w góry.

Popluskaj się w jeziorze, popatrz w chmury.

 

2. Już woła do nas lato, kapelusz ma na głowie.

I niesie dla nas lody w polewie malinowej!

,,Przyjeżdżajcie na wakacje teraz, już!”

 

Ref.: Lato, ach, lato…

 

3. I letnia dyskoteka wesoło też zaprasza.

Z uśmiechem lato czeka, wakacje wita nasze!

Bo wakacje to atrakcje – teraz, już!

 

Ref.: Lato, ach, lato…

Udzielanie odpowiedzi na pytania związane z tekstem piosenki.

− O czym jest ta piosenka?

− Z czym kojarzą się nam wakacje?

− Gdzie zaprasza nas lato, o którym jest mowa w piosence?

− Gdzie jeszcze możemy spędzać wakacyjny czas?

– Wakacyjne plany – rozmowa inspirowana wierszem L. Łącz Letnie wakacje – dziecko podaje rozwiązanie zagadki, tworzy mapę skojarzeń do słowa wakacje; układa obrazek z części.

Kiedy są wakacje

I nie pada deszcz,

Możesz gdzieś wyjechać,

Jeśli tylko chcesz.

Kiedy są wakacje –

Morze, góry, las,

Gdzie tylko się znajdziesz,

Miło spędzisz czas.

Latem

Złociste promienie

Słońca

Padają na ziemię,

Popatrz –

Rozwiały się chmury,

Baw się

I nie bądź ponury!

Morze –

Muszelki i piasek,

Góry

Lub łąka za lasem,

Warmia –

Czekają jeziora,

Lato –

Już wyjechać pora!

– Wakacyjna wyprawa – zajęcia plastyczne – dziecko eksperymentuje, tworzy nowe kolory, planuje i rozmieszcza elementy na całej powierzchni kartonu; przedstawia wakacyjną wyprawę techniką malowania farbami akwarelowymi.

– Co robiło słoneczko? – opowieść logopedyczna – dziecko usprawnia narządy mowy.

– Ćwiczenia oddechowe w zespołach – Wakacyjne pojazdy. Rozwijanie pojemności płuc, wydłużanie fazy wydechowej – gimnastyka buzi i języka.

Skarby Bałtyku

– Morskie zabawy – zabawy z chustą animacyjną – dziecko czerpie radość ze wspólnej zabawy.

– Wakacje nad morzem – słuchanie opowiadania M. Strękowskiej –Zaremby Bursztynek

– dziecko poprawnie odpowiada na pytania związane z treścią wysłuchanego opowiadania, wypowiada się na temat ilustracji w książce

– dziecko opisuje historię powstania bursztynu, podaje sposoby jego wykorzystania; wymienia skarby, które można znaleźć w morzu.

Kiedy zbliżają się wakacje, wszyscy się cieszą, a najbardziej słońce. Każdego ranka budzi się coraz wcześniej i świeci radośniej. Ledwie wstanie, zagląda w okna i zachęca do zabawy. Niewątpliwie z tego właśnie powodu dzieci w przedszkolu Olka i Ady bardzo nieuważnie słuchały bajki, którą czytała im pani.

– Widzę, że nie możecie się doczekać wakacji – powiedziała pani, zamykając książkę.

– Nie możemy! – przyznał Marek. – Tata obiecał, że w tym roku pojedziemy w góry, bo rok temu byliśmy nad morzem i spiekłem się na słońcu. Wyglądałem jak spalony naleśnik. Ledwie przeżyłem – dodał z dumą.

Marek oczywiście przesadził. Dzieci pamiętały, że przywiózł z wakacji ładną opaleniznę. Na pewno nie przypominał spalonego naleśnika.

– Ja przywiozłam znad morza muszlę, w której coś szumi – przypomniała Jola.

– Co szumi? Wiatraczek? – zainteresował się Olek.

– Nie wiem, nie sprawdzałam.

Pani wyjaśniła, że w muszli szumi morze, ale nie wszyscy w to uwierzyli. Przecież niemożliwe, żeby morze zmieściło się w jednej muszelce.

– A ja znalazłam na plaży bursztyn z zatopionym komarem. Noszę go ze sobą od powrotu z wakacji – powiedziała Ola i pokazała dzieciom żółty, przezroczysty bursztynek z nieruchomym komarem w środku. Wydawało się, że śpi w lśniącej, bursztynowej bańce jak śpiąca królewna w królewskim łożu.

„Jak on wszedł do środka?” – zastanawiał się Olek.

Przypomniał sobie o komarze zatopionym w bursztynie dopiero po powrocie do domu. W przedszkolu tyle się działo, że nie zdążył porozmawiać o nim z Olą.

– Pytasz, jak komar znalazł się w środku? – tata przerwał pracę nad projektem hali dworca kolejowego.

– To wyjątkowo ciekawa historia. Brzmi jak bajka, ale jest najprawdziwszą prawdą.

Do pokoju przybiegła Ada.

– Ja też chcę posłuchać bajki – Ada położyła się na kanapie.

– Tata mówi, że to prawda, nie bajka – sprostował Olek.

– To chcę posłuchać nie bajki – upierała się Ada.

– Drogie dzieci, proszę o głos – przerwał spór tata. – Było to bardzo dawno temu, przed milionami lat. Nad Morzem Bałtyckim szumiały gęste lasy. Szuuu, szuuu, szuuu… Wiatr od morza kołysał gałęziami pradawnych sosen i wysokich paproci. Pewnego słonecznego dnia mały komar usiadł na pniu drzewa. Sądzę, że chciał chwilę odpocząć i lecieć dalej. Niestety, wpadł w pułapkę. Z pęknięcia na pniu wypłynęła gęsta, lepka żywica. Ciężka kropla spłynęła na naszego komarka i oblepiła go dookoła. Dostał się w sam środek kleistej kropli, która zastygła i stwardniała. Pewnego razu sztorm powalił nadbrzeżne drzewa. Kropla, chlup!, wpadła do Bałtyku. Morska woda chłodziła ją i obmywała, aż któregoś dnia wyrzuciła na plażę.

Znalazła ją Ola z przedszkola i zawołała: „Hura! Znalazłam bursztyn!”. Zabrała go do domu, żeby pokazać w przedszkolu. W środku jej bursztynu mały komar śpi głębokim snem i cieszy oczy.

Do pracowni zajrzała mama. To, co zobaczyła, nie ucieszyło jej oczu. Ada smacznie spała, zwinięta w kłębek. – Dlaczego uśpiliście Adę? Wyśpi się w dzień, a potem w nocy będzie rozrabiała. Jakoś nie mogła uwierzyć w to, że nikt Ady nie usypiał, ani w to, że zaraziła się snem od komara sprzed milionów lat.

– O czym rozmawiały dzieci w grupie? Co zdarzyło się rok temu na wakacjach?

– Zabawa muzyczno – rytmiczna Kapitańskie rozkazy – dziecko odtwarza zaproponowane rytmy.

– Zestaw ćwiczeń gimnastycznych Na plaży – dziecko prawidłowo i starannie wykonuje proponowane ćwiczenia.

Miejsca letniego wypoczynku

– Ćwiczenie na kartce – Podróże z plecakiem po Polsce. Zabawy z mapą Polski. Rozwijanie orientacji przestrzennej – dziecko wskazuje na mapie wybrane miejsca letniego wypoczynku, odczytuje wyrazy do czytania całościo­wego: wieś, Podhale, jezioro, morze.

– Zajęcia umuzykalniające. Nauka piosenki Lato w kawiarence – dziecko śpiewa piosenkę; swobodnie improwizuje przy muzyce.

– Ćwiczenie spostrzegawczości – Której pocztówki brakuje – dziecko odgaduje, której pocztówki brakuje.

– Za­bawa tematyczna z zastosowaniem rekwizytów z kącika teatralnego – Pakujemy walizki – dziecko podaje propozycje spędzania czasu wolnego latem; wypowiada się na temat swoich marzeń związanych z wakacjami.

– Ćwiczenie oddechowe – Drzemka na łące – dziecko wykonuje powolny wdech – równocześnie nosem i ustami – tak aby poczuć unoszące się dłonie; wykonuje powolny wydech, starając się wyczuć, jak dłonie się obniżają.

Nadchodzi lato

– Zabawa figurami – Żaglówki. Rozwi­janie intuicji geometrycznej oraz umiejętności odwzorowywania – dziecko układa obrazek z figur geometrycznych.

 

– Letnie ogrody – zajęcia matematyczne – dziecko wymienia nazwy wybranych gatunków letnich kwiatów (róża, piwonia, dalia, słonecznik), podaje róż­nice między rabatką a klombem; wymienia nazwy i kolory figur geometrycznych, opisuje sześcian;  obserwuje prawidłowości, kontynuuje rozpoczęty rytm, układa szlaczki; przekształca figurę poprzez dorysowywanie różnych elementów.

– Zabawa bieżna Kolorowe ogonki – dziecko próbuje zabrać szarfę/ogonek koledze/rodzicowi; poznaje możliwości swojego ciała.

Lato i letnie zabawy

– Zabawa Wakacyjne zamówienia. Rozwijanie umiejętności formułowania dłuższych zdań – dziecko tworzy dłuższe wypowiedzi.

– Zabawy muzyczno – ruchowe dla dzieci – dziecko reaguje na umówione sygnały.

– Lato i letnie zabawy – rozwiązywanie zagadek – dziecko rozwiązuje zagadki.

·         Plastikowe, kolorowe,

rybki, gwiazdki, kaczki, misie.

W piaskownicy jest ich dużo,

każda przydać może ci się. (foremki do piasku)

·         Gdy wiatr jest na dworze,

on unosi się w górze.

Biegniesz z nim po trawie

i trzymasz na sznurze. (latawiec)

·         Co to za pora roku,

gdy słonko mocno świeci,

a na wakacje w różne strony

wyjeżdżają dzieci? (lato)

·         Na małych krzaczkach
w promieniach słonka dojrzewają.
Są słodkie i pyszne
i czerwony kolor mają. (truskawki)

·         Jakie to na drzewie
dojrzewają przysmaki,
które lubią jeść dzieci,
dorośli i szpaki. (czereśnie)

·         Babcia pestki z nich wydłubie

i sok słodki z nich wyciśnie,
albo kompot ugotuje,
lub do ciasta doda…/wiśnie/

Wspaniałych, letnich zabaw życzy pani Marzenka