Wakacje tuż tuż
– Osłuchanie z piosenką Lato w kawiarence. Zabawa wyrabiająca poczucie rytmu – Na wakacjach – dziecko reaguje na zmiany w muzyce.
1. Za rogiem czeka lato w malutkiej kawiarence.
Popija słodki soczek, balonik trzyma w ręce.
I zaprasza na wakacje teraz, już!
Ref.: Lato, ach, lato, zaczaruj wszystkich nas!
Byśmy za tobą pobiegli w ciepły las.
Na mchu i ciepłej trawce przy tobie poleżeli.
Na ptaki popatrzyli i wracać stąd nie chcieli.
Zaczaruj dla nas morze, powędruj z nami w góry.
Popluskaj się w jeziorze, popatrz w chmury.
2. Już woła do nas lato, kapelusz ma na głowie.
I niesie dla nas lody w polewie malinowej!
,,Przyjeżdżajcie na wakacje teraz, już!”
Ref.: Lato, ach, lato…
3. I letnia dyskoteka wesoło też zaprasza.
Z uśmiechem lato czeka, wakacje wita nasze!
Bo wakacje to atrakcje – teraz, już!
Ref.: Lato, ach, lato…
Udzielanie odpowiedzi na pytania związane z tekstem piosenki.
− O czym jest ta piosenka?
− Z czym kojarzą się nam wakacje?
− Gdzie zaprasza nas lato, o którym jest mowa w piosence?
− Gdzie jeszcze możemy spędzać wakacyjny czas?
– Wakacyjne plany – rozmowa inspirowana wierszem L. Łącz Letnie wakacje – dziecko podaje rozwiązanie zagadki, tworzy mapę skojarzeń do słowa wakacje; układa obrazek z części.
Kiedy są wakacje
I nie pada deszcz,
Możesz gdzieś wyjechać,
Jeśli tylko chcesz.
Kiedy są wakacje –
Morze, góry, las,
Gdzie tylko się znajdziesz,
Miło spędzisz czas.
Latem
Złociste promienie
Słońca
Padają na ziemię,
Popatrz –
Rozwiały się chmury,
Baw się
I nie bądź ponury!
Morze –
Muszelki i piasek,
Góry
Lub łąka za lasem,
Warmia –
Czekają jeziora,
Lato –
Już wyjechać pora!
– Wakacyjna wyprawa – zajęcia plastyczne – dziecko eksperymentuje, tworzy nowe kolory, planuje i rozmieszcza elementy na całej powierzchni kartonu; przedstawia wakacyjną wyprawę techniką malowania farbami akwarelowymi.
– Co robiło słoneczko? – opowieść logopedyczna – dziecko usprawnia narządy mowy.
– Ćwiczenia oddechowe w zespołach – Wakacyjne pojazdy. Rozwijanie pojemności płuc, wydłużanie fazy wydechowej – gimnastyka buzi i języka.
Skarby Bałtyku
– Morskie zabawy – zabawy z chustą animacyjną – dziecko czerpie radość ze wspólnej zabawy.
– Wakacje nad morzem – słuchanie opowiadania M. Strękowskiej –Zaremby Bursztynek
– dziecko poprawnie odpowiada na pytania związane z treścią wysłuchanego opowiadania, wypowiada się na temat ilustracji w książce
– dziecko opisuje historię powstania bursztynu, podaje sposoby jego wykorzystania; wymienia skarby, które można znaleźć w morzu.
Kiedy zbliżają się wakacje, wszyscy się cieszą, a najbardziej słońce. Każdego ranka budzi się coraz wcześniej i świeci radośniej. Ledwie wstanie, zagląda w okna i zachęca do zabawy. Niewątpliwie z tego właśnie powodu dzieci w przedszkolu Olka i Ady bardzo nieuważnie słuchały bajki, którą czytała im pani.
– Widzę, że nie możecie się doczekać wakacji – powiedziała pani, zamykając książkę.
– Nie możemy! – przyznał Marek. – Tata obiecał, że w tym roku pojedziemy w góry, bo rok temu byliśmy nad morzem i spiekłem się na słońcu. Wyglądałem jak spalony naleśnik. Ledwie przeżyłem – dodał z dumą.
Marek oczywiście przesadził. Dzieci pamiętały, że przywiózł z wakacji ładną opaleniznę. Na pewno nie przypominał spalonego naleśnika.
– Ja przywiozłam znad morza muszlę, w której coś szumi – przypomniała Jola.
– Co szumi? Wiatraczek? – zainteresował się Olek.
– Nie wiem, nie sprawdzałam.
Pani wyjaśniła, że w muszli szumi morze, ale nie wszyscy w to uwierzyli. Przecież niemożliwe, żeby morze zmieściło się w jednej muszelce.
– A ja znalazłam na plaży bursztyn z zatopionym komarem. Noszę go ze sobą od powrotu z wakacji – powiedziała Ola i pokazała dzieciom żółty, przezroczysty bursztynek z nieruchomym komarem w środku. Wydawało się, że śpi w lśniącej, bursztynowej bańce jak śpiąca królewna w królewskim łożu.
„Jak on wszedł do środka?” – zastanawiał się Olek.
Przypomniał sobie o komarze zatopionym w bursztynie dopiero po powrocie do domu. W przedszkolu tyle się działo, że nie zdążył porozmawiać o nim z Olą.
– Pytasz, jak komar znalazł się w środku? – tata przerwał pracę nad projektem hali dworca kolejowego.
– To wyjątkowo ciekawa historia. Brzmi jak bajka, ale jest najprawdziwszą prawdą.
Do pokoju przybiegła Ada.
– Ja też chcę posłuchać bajki – Ada położyła się na kanapie.
– Tata mówi, że to prawda, nie bajka – sprostował Olek.
– To chcę posłuchać nie bajki – upierała się Ada.
– Drogie dzieci, proszę o głos – przerwał spór tata. – Było to bardzo dawno temu, przed milionami lat. Nad Morzem Bałtyckim szumiały gęste lasy. Szuuu, szuuu, szuuu… Wiatr od morza kołysał gałęziami pradawnych sosen i wysokich paproci. Pewnego słonecznego dnia mały komar usiadł na pniu drzewa. Sądzę, że chciał chwilę odpocząć i lecieć dalej. Niestety, wpadł w pułapkę. Z pęknięcia na pniu wypłynęła gęsta, lepka żywica. Ciężka kropla spłynęła na naszego komarka i oblepiła go dookoła. Dostał się w sam środek kleistej kropli, która zastygła i stwardniała. Pewnego razu sztorm powalił nadbrzeżne drzewa. Kropla, chlup!, wpadła do Bałtyku. Morska woda chłodziła ją i obmywała, aż któregoś dnia wyrzuciła na plażę.
Znalazła ją Ola z przedszkola i zawołała: „Hura! Znalazłam bursztyn!”. Zabrała go do domu, żeby pokazać w przedszkolu. W środku jej bursztynu mały komar śpi głębokim snem i cieszy oczy.
Do pracowni zajrzała mama. To, co zobaczyła, nie ucieszyło jej oczu. Ada smacznie spała, zwinięta w kłębek. – Dlaczego uśpiliście Adę? Wyśpi się w dzień, a potem w nocy będzie rozrabiała. Jakoś nie mogła uwierzyć w to, że nikt Ady nie usypiał, ani w to, że zaraziła się snem od komara sprzed milionów lat.
– O czym rozmawiały dzieci w grupie? Co zdarzyło się rok temu na wakacjach?
– Zabawa muzyczno – rytmiczna Kapitańskie rozkazy – dziecko odtwarza zaproponowane rytmy.
– Zestaw ćwiczeń gimnastycznych Na plaży – dziecko prawidłowo i starannie wykonuje proponowane ćwiczenia.
Miejsca letniego wypoczynku
– Ćwiczenie na kartce – Podróże z plecakiem po Polsce. Zabawy z mapą Polski. Rozwijanie orientacji przestrzennej – dziecko wskazuje na mapie wybrane miejsca letniego wypoczynku, odczytuje wyrazy do czytania całościowego: wieś, Podhale, jezioro, morze.
– Zajęcia umuzykalniające. Nauka piosenki Lato w kawiarence – dziecko śpiewa piosenkę; swobodnie improwizuje przy muzyce.
– Ćwiczenie spostrzegawczości – Której pocztówki brakuje – dziecko odgaduje, której pocztówki brakuje.
– Zabawa tematyczna z zastosowaniem rekwizytów z kącika teatralnego – Pakujemy walizki – dziecko podaje propozycje spędzania czasu wolnego latem; wypowiada się na temat swoich marzeń związanych z wakacjami.
– Ćwiczenie oddechowe – Drzemka na łące – dziecko wykonuje powolny wdech – równocześnie nosem i ustami – tak aby poczuć unoszące się dłonie; wykonuje powolny wydech, starając się wyczuć, jak dłonie się obniżają.
Nadchodzi lato
– Zabawa figurami – Żaglówki. Rozwijanie intuicji geometrycznej oraz umiejętności odwzorowywania – dziecko układa obrazek z figur geometrycznych.
– Letnie ogrody – zajęcia matematyczne – dziecko wymienia nazwy wybranych gatunków letnich kwiatów (róża, piwonia, dalia, słonecznik), podaje różnice między rabatką a klombem; wymienia nazwy i kolory figur geometrycznych, opisuje sześcian; obserwuje prawidłowości, kontynuuje rozpoczęty rytm, układa szlaczki; przekształca figurę poprzez dorysowywanie różnych elementów.
– Zabawa bieżna Kolorowe ogonki – dziecko próbuje zabrać szarfę/ogonek koledze/rodzicowi; poznaje możliwości swojego ciała.
Lato i letnie zabawy
– Zabawa Wakacyjne zamówienia. Rozwijanie umiejętności formułowania dłuższych zdań – dziecko tworzy dłuższe wypowiedzi.
– Zabawy muzyczno – ruchowe dla dzieci – dziecko reaguje na umówione sygnały.
– Lato i letnie zabawy – rozwiązywanie zagadek – dziecko rozwiązuje zagadki.
· Plastikowe, kolorowe,
rybki, gwiazdki, kaczki, misie.
W piaskownicy jest ich dużo,
każda przydać może ci się. (foremki do piasku)
· Gdy wiatr jest na dworze,
on unosi się w górze.
Biegniesz z nim po trawie
i trzymasz na sznurze. (latawiec)
· Co to za pora roku,
gdy słonko mocno świeci,
a na wakacje w różne strony
wyjeżdżają dzieci? (lato)
· Na małych krzaczkach
w promieniach słonka dojrzewają.
Są słodkie i pyszne
i czerwony kolor mają. (truskawki)
· Jakie to na drzewie
dojrzewają przysmaki,
które lubią jeść dzieci,
dorośli i szpaki. (czereśnie)
· Babcia pestki z nich wydłubie
i sok słodki z nich wyciśnie,
albo kompot ugotuje,
lub do ciasta doda…/wiśnie/
Wspaniałych, letnich zabaw życzy pani Marzenka