Kolorowa łąka

1. Zabawa plastyczna „Kolorowa łąka”

Stemplowanie palcem na temat: Kwitnący ogród.

Najpierw stemplujemy palcem maczanym w zielonej farbie trawę, czyli linię wzdłuż dolnej krawędzi kartki, potem co najmniej 3 – 5 kropeczek źdźbła trawy, na końcu łodyżki przyszłych kwiatów, nieco dłuższe od trawy. Pozostawiamy nasza pracę na chwilę, żeby zielone elementy podeschły, a my czytamy wierszyk o biedronce, między zwrotkami robimy przerwę, żeby nasza biedronka – dziecko trochę się poruszała. Uprzedzamy że dziecko powinno dokładnie słuchać, bo gdy usłyszy słowa: „Biedroneczko leć do nieba, przynieś nam kawałek chleba”, jego zadaniem będzie polatać po pokoju, delikatnie ruszając małymi skrzydełkami, bo biedronka jest malutka i lata powolutku.

Czerwony fartuszek i czarne kropeczki,

Tak wyglądają wszystkie biedroneczki,

Malutki robaczek, całkiem sympatyczny,

Czy jest jeszcze inny niemal identyczny?

„Biedroneczko leć do nieba, przynieś nam kawałek chleba” (ruch dziecka)

Mówiły raz dzieci wierszyk o biedronce,

Kiedy ją widziały na kwiecistej łące,

I wysyłały ją aż do nieba,

Miała im bowiem przynieść trochę chleba.

„Biedroneczko leć do nieba, przynieś nam kawałek chleba” (ruch dziecka)

Ta mała biedronka fruwa sobie śmielej,

Z kwiatka na kwiatek, gdzie przyjaciół wiele,

Dobrze że mamy te kwitnące łąki,

Mamy czerwone w kropki biedronki.

„Biedroneczko leć do nieba, przynieś nam kawałek chleba” (ruch dziecka)

· Po wysłuchaniu wierszyka wracamy do malowania łąki, tym razem używamy wybranych przez dziecko kolorów. Domalowujemy inne elementy przyrody, np.: motyle, słońce, chmury, drzewa. Przypominajmy dziecku, że po użyciu kolejnych kolorów trzeba wycierać palce np. w mokrą chusteczkę, żeby kolory się nie mieszały, chyba że jest zamierzone, żeby uzyskać nowy kolor. Pracę pozostawiamy do wyschnięcia, gdyż będzie jeszcze potrzebna.

· Jeżeli nie mamy farb łąkę można przygotować z kolorowych papierów. W tym celu rozcinamy posiadany papier na 2 cm paski, a z tych pasków wycinamy: koła, prostokąty, kwadraty i trójkąty, a następnie składamy z wyciętych figur kwiaty lub całą łąkę. Podczas wyklejania powtarzamy z dzieckiem rozpoznawanie figur i kolorów.

Oczywiście możemy zrobić obie prace, jeżeli tylko mamy na to ochotę.

2. Zestaw ćwiczeń ruchowych – dokładnie wykonuje polecenia rodzica,

1.    „Siłacze” – dziecko i rodzic siadają skrzyżnie naprzeciw siebie. Dłonie układają na kolanach, prostują plecy, następnie łapią się za dłonie i przeciągają, starają się przy tym nie odrywać pośladków od podłogi.

2.    Ćwiczenie dużych grup mięśniowych z piłką lub maskotką – siedzimy na podłodze naprzeciwko siebie, tak żeby stykały nam się palce stóp, unosimy kolana tak by pod nimi zmieściła się piłka. Toczymy piłkę wokół siebie i pod kolanami w jedną stronę, przekazujemy piłkę dziecku które także toczy pod kolanami i wokół siebie. Ma nam z tego wyjść piłką zakreślona ósemka. Potem zmieniamy kierunek kreślenia ósemki.

3.      Ćwiczenie z elementem toczenia – siadamy w niewielkiej odległości naprzeciwko siebie, szeroko rozsuwamy nogi i toczymy do siebie piłkę staramy się złapać piłkę oburącz podnosimy nad głowę i znowu toczymy do partnera. Pamiętamy, że piłka ma się toczyć, nie rzucamy, robimy to z wyczuciem żeby piłka dotarła do partnera.

4.      Ćwiczenia stóp – maskotkę kładziemy przy stopach, robimy skłon do czworakowania, idzie my na czworaka, stopami przesuwając do przodu maskotkę.

5.      Ćwiczenie uspokajające – siadamy naprzeciwko siebie w siadzie skrzyżnym po przeciwnych stronach maskotki czy piłki i staramy się jednocześnie podnieść ją do góry, wykonując wdech nosem, i opuszczamy, robiąc wydech ustami. Ćwiczenie wykonujemy w wolnym tempie. Oddychamy równomiernie.

3. Teraz oglądamy z dzieckiem film: Biedroneczka – Rysowane Wierszyki

Kończymy nasze prace plastyczne, które już na pewno wyschły, rysując biedronkę zgodnie z instrukcją z filmu.

Życzę wspaniałych kolorowych, ukwieconych łąk i wesołych biedronek, pani Małgosia