KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 13
W LUBINIE NA LATA 2018-2023
MISJA
1.Każde dziecko jest dla nas ważne. Zrobimy wszystko ,aby w naszym przedszkolu czuło się akceptowane i bezpieczne.
2. Wychowujemy dziecko do życia w zgodzie z samym sobą, z ludźmi i otaczającym światem, dobrze przygotowane do podjęcia nauki w szkole.
3. Tworzymy warunki do indywidualnego rozwoju dziecka w życzliwej atmosferze, we współpracy z rodziną i środowiskiem lokalnym.
4. Stwarzamy sytuacje umożliwiające twórcze działanie i dokonywanie wyboru zainteresowań.
5. Dajemy możliwość samorealizacji, współpracy, działania w ciekawych zajęciach.
6.Zapewniamy wysokiej jakości edukację dla dzieci prowadzoną przez kompetentnych nauczycieli.
7.Wychowujemy wrażliwego odbiorcę literatury i sztuki – umożliwiamy dzieciom prezentację swoich osiągnięć w środowisku.
8.Jesteśmy otwarci na propozycje i oczekiwania rodziców oraz ich aktywne włączanie się w realizację przyjętych zadań
WIZJA
Głównym celem naszego działania będzie dążenie do tego, by przedszkole było miejscem, które jest dopełnieniem domu rodzinnego sprawując funkcję wspomagającą i doradczą w wychowaniu i nauczaniu:
· zapewnimy opiekę i wychowanie w atmosferze akceptacji i tolerancji
· dostosujemy zajęcia wychowawcze i edukacyjne do możliwości dzieci
· umożliwimy dzieciom wyrażania siebie w różnych formach ekspresji: słownej, plastycznej, muzycznej
· umożliwimy wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom
· będziemy promować zdrowie i rozwijać aktywność ruchową z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa
· postaramy się rozwijać u dzieci umiejętności praktycznego zastosowania kompetencji matematycznych w codziennym życiu
· przybliżymy sylwetki polskich autorów literatury dziecięcej
· będziemy budować poczucie tożsamości narodowej i rozwijać zainteresowanie swoim krajem
· przygotujemy dzieci do dalszego etapu edukacji, osiągnięcia gotowości szkolnej
· ściśle będziemy współpracować z rodzicami, uwzględnimy ich potrzeby i oczekiwania
· postaramy się wyrównywać szanse edukacyjne dzieci i kompensować braki rozwojowe.
STRATEGIA ROZWOJU PLACÓWKI
1. Zapewnienie ciągłego rozwoju i doskonalenia, jakości pracy przedszkola.
2. Kształtowanie pozytywnego wizerunku placówki w środowisku lokalnym
3. Stworzenie przedszkola otwartego na oczekiwania i potrzeby dzieci i rodziców
MOCNE STRONY PRZEDSZKOLA
• Atrakcyjna oferta edukacyjna
• Szeroki wachlarz imprez, uroczystości i wycieczek
• Udział w konkursach, przeglądach i akcjach lokalnych
• Zajęcia dodatkowe uwzględniające założenia podstawy programowej
• Wysoki poziom pracy dydaktyczno -wychowawczej.
• Dobra atmosfera i klimat przedszkola.
• Wysokie kwalifikacje i ustawiczne doskonalenie nauczycieli.
• Własna strona internetowa.
• Szeroka współpraca ze środowiskiem lokalnym: instytucjami oświatowymi i społecznymi.
• Wysoki poziom zadowolenia rodziców – powodzenie placówki w środowisku.
• Znajomość oczekiwań rodziców wobec przedszkola
• Rozwijanie uzdolnień dzieci.
• Realizacja programów profilaktycznych.
• Szeroki wachlarz metod nowatorskich w pracy z dziećmi.
ANALIZA STRATEGICZNA
Zwiększenie efektywności kształcenia i skuteczności oddziaływań wychowawczych
dydaktyka
– wzrost efektywności i jakości kształcenia,
– opracowanie programów autorskich, inicjatywy i projekty nowatorskie,
– intensyfikacja działań mających na celu pomoc dzieciom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (w tym również dzieci uzdolnionych).
wychowanie
– zwiększenie skuteczności oddziaływań wychowawczych,
– redagowanie i przestrzeganie ustaleń kodeksów grupowych,
– ujednolicenie oddziaływań wychowawczych w domu i w przedszkolu.
kadra
– coroczne powoływanie zespołu samokształceniowego,
-wspomaganie i inspirowanie nauczycieli do zdobywania kolejnych stopni awansu zawodowego.
baza
– systematyczna modernizacja bazy przedszkola,
– zdobycie środków na modernizacje Ogrodu Przedszkolnego.
promocja
– wdrażanie przedsięwzięć promujących przedszkole,
– bieżąca aktualizacja treści zawartych na stronie internetowej,
– udział dzieci w konkursach
MIERZENIE JAKOŚCI PRACY PLACÓWKI PROWADZI SIĘ POPRZEZ:
- badanie skuteczności działania porównując osiągane wyniki z założonymi celami,
- badanie osiągnięć edukacyjnych przedszkolaków poprzez obserwację i diagnozę,
- diagnozowanie oceny rodziców dotyczącej jakości pracy przedszkola,
- ewaluację wybranych obszarów pracy przedszkola, mającą na celu określenie osiąganej jakości pracy placówki, według ustalonych kryteriów
- hospitacje mające na celu analizę, ocenę i wspomaganie pracy nauczyciela oraz badanie poziomu wiedzy, umiejętności i postaw uczniów.
NASZ PRIORYTET
Ø Wychowanie samodzielnego, kreatywnie myślącego i otwartego na kontakty
z otoczeniem absolwenta przedszkola, który potrafi współdziałać z innymi.
Ø Zapewnienie każdemu dziecku wszechstronnego rozwoju jego indywidualnych predyspozycji rozwojowych, zdolności i umiejętności, bez nacisków i przymusu,
a poprzez rozbudzanie jego ciekawości i zaspokojenie naturalnej potrzeby poznania otaczającego świata.
ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE
Szczegółowe zadania i sposoby realizacji znajdą się w programach pracy na poszczególne lata szkolne.
Rok szkolny 2018/2019
Piękna nasza Polska cała
Zadania:
1. Rozwijanie zainteresowania swoim krajem.
Rok szkolny 2019/2020
Polscy autorzy dzieciom
Zadania:
1. Rozwijanie zainteresowań polską literaturą dziecięcą, przybliżenie sylwetek autorów
Rok szkolny 2020/2021
Zdrowy i bezpieczny przedszkolak
Zadania
1. Odkrywanie znaczenia zdrowia i higieny oraz wykształcenie właściwych nawyków
w zdrowym racjonalnym żywieniu.
2. Rozwijanie aktywności ruchowej z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa.
Rok szkolny 2021/2022
Zabawy z Królową Nauk czyli edukacja matematyczna przedszkolaka
Zadania
1. Wszechstronne stymulowanie rozwoju dzieci poprzez rozwijanie uzdolnień matematycznych
Rok szkolny 20122/2023
Muzyka wokół nas – ekspresja muzyczna w różnych formach działalności dzieci
Zadania
1. Kształtowanie wrażliwości estetycznej i słuchowej z wykorzystaniem elementów ruchu i muzyki.
EWALUACJA PRACY PRZEDSZKOLA
Najważniejszym elementem mierzenia jakości pracy przedszkola jest ewaluacja wewnętrzna prowadzona co roku.
Wnioski wynikające z ewaluacji posłużą do osiągnięcia powyżej założonych efektów.