1. Ćwiczenie ortofoniczne Głosy ptaków.
Rodzic naśladuje głosy ptaków (np.: kle, kle, ćwir, ćwir): szybko, wolno, cicho, głośno. Dziecko powtarzają za nim.
2. Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej Wiosenne powroty.
Przyszła wiosna, a tuż za nią ptaki przyleciały.
Teraz będą jak co roku gniazda zakładały.
Bocian lubi patrzeć z góry – dom ma na topoli.
Za to żuraw wśród mokradeł raczej mieszkać woli.
A jaskółka gdzieś pod dachem gniazdko swe zakłada.
Zaś kukułka swoje jajka niesie do sąsiada.
Tyle ptaków powróciło do nas razem z wiosną!
W dużych gniazdach, małych gniazdkach niech pisklęta rosną!
Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
– Jakie ptaki są wymienione w wierszu?
– Gdzie znajduje się dom bociana?
– Jak myślicie, co to są mokradła?
– Gdzie zakłada gniazdko jaskółka?
– Co robi z jajkami kukułka?
– Jak się nazywają dzieci ptaków?
3. Rozwiązywanie zagadek M. Smułki, dotyczących ptaków powracających na wiosnę do Polski.
Ma długie czerwone nogi,
długi dziób.
Choć żabek nie lubi,
to czasem je zje. (bocian)
Śpiew tego ptaka leci wysoko do słonka,
bo właśnie wołamy na wiosnę… (skowronka)
Ptaszek ten nie jest duży, nie stoi na półkach
i choć, nie wiem czemu, robi kółka,
to wiadomo, że to… (jaskółka)
Ptaszek, o którym myślę, boi się huku,
a oprócz tego często woła: kuku, kuku. (kukułka)
4. A na koniec trochę gimnastyki z Lulisią.
życzymy miłego weekendu, pani Paulinka i Pani Violetka