Rozmowa kierowana Pocztówka znad morza.
Pocztówki z różnych miejsc Polski (w tym z nadmorskim krajobrazem) z zapisanymi na niektórych z nich pozdrowieniami.
Dziecko ogląda pocztówki przedstawiające różne krajobrazy. Dorosły czyta zapisane na nich pozdrowienia. Przypomina o zwyczaju wysyłania kart z pozdrowieniami np. z wakacji. Dziecko wskazuje pocztówki, które przedstawiają krajobraz nadmorski. Wybiera dwie pocztówki, które mu się najbardziej podobają.
Zabawa dydaktyczna „Nad morzem”.
• Wprowadzenie do tematu. Zabawa dotykowa Dotyk kropelki. Naczynie z wodą, kroplomierz, słomka lub strzykawka.
Dziecko zamyka oczy. Jedną dłoń kładzie na kolanie. Drugą dłoń wyciąga lekko przed siebie. Dorosły zakrapla (najlepiej kroplomierzem) na dłoń kropelkę wody. Dziecko otwiera oczy, rozciera kropelkę, pocierając dłonią o dłoń, następnie prosimy żeby odpowiedziało na pytanie: Co czułem, kiedy kropelka wody dotknęła mojej dłoni?
• Odgadywanie treści obrazka.
Obrazek lub zdjęcie przedstawiające nadmorski krajobraz, nie pokazujemy go dziecku wcześniej (największą część obrazka zajmuje morze), pięć kawałków papieru (takiej wielkości, aby przykryły obrazek) z narysowanymi na nich sylwetami słoneczek od 1 do 5.
Umieszczamy na stole obrazek, przedstawiający nadmorski krajobraz, który przykryty jest pięcioma kawałkami papieru. Na każdym kawałku papieru narysowana jest inna liczba słoneczek (od 1 do 5). Dziecko kolejno wymieniają dowolną liczbę od 1 do 5, odszukuje tę liczbę na kawałkach zasłaniających krajobraz. Odsłania odpowiedni fragment obrazka. Próbuje odgadnąć, co jest przedstawione na obrazku.
• Opisywanie nadmorskiego krajobrazu.
Określanie cech morza. Prosimy, aby dziecko dokładnie przyjrzało się obrazkowi umieszczonemu na stole i opowiedziało o nim. Następnie pytamy: Jakie jest według niego morze? Dziecko opisują morze jednym słowem np. głębokie, niebieskie, szerokie, piękne, niebezpieczne, tajemnicze itp. Następnie pytamy: Czym morze różni się od rzeki lub od jeziora? (aby ułatwić porównanie można umieścić obok obrazek przedstawiający krajobraz nad rzeką lub jeziorem) Jaki smak ma woda morska? Dlaczego morze jest słone?
*Wyjaśniamy tajemnicę słonego smaku wody morskiej. Na dnie mórz i oceanów znajdują się pasma skał. Zbudowane są one z różnych minerałów, z których niektóre są bardzo słone. Woda morska rozpuszcza skały. Wtedy sól dostaje się do morza. Na dnie mórz i oceanów znajdują się również wulkany, które wybuchają. Wydobywa się z nich lawa zwiększająca zasolenie wody. Najbardziej słonym morzem jest Morze Martwe. Jest ono tak słone, że nie mogą w nim żyć żadne rośliny i zwierzęta. Gdybyśmy chcieli się w nim wykąpać, to nawet jeśli nie potrafimy pływać, utrzymamy się na wodzie.
• Zabawa ruchowo-naśladowcza „Morskie fale”.
Dziecko naśladuje ruch morskich fal – naprzemiennie unosi ręce, wykonując wdech i opuszczając, wykonując wydech.
•Zabawa sensoryczna „Rysujemy morskie fale”.
Plastikowa taca, dno tacy pokrywamy mąką, bułką tartą, drobną kaszą. Zadaniem dziecka jest przedstawić graficznie morskie fale – rysując palcem. Można najpierw narysować samemu, potem wyrównujemy, a dziecko naśladuje nasze fale.