1.Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza B. Szelągowskiej Dbamy o przyrodę
– rodzic prezentuje wiersz i pyta dziecko: W jaki sposób możemy dbać o przyrodę? Powtarza wiersz, a dziecko za nim fragment tekstu: Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!
W parku kwitną na rabatkach
kwiatki kolorowe.
Pod drzewami, wzdłuż alejek,
stoją kosze nowe.
Sia, sio, siu, sia, sio, si –
jakie śliczne mamy dni!
Dzięcioł puka w stare drzewo,
obserwując dzieci,
jak do kosza wyrzucają
po pikniku śmieci.
Sia, sio, siu, sia, sio, si –
jakie śliczne mamy dni!
Jeżyk z liści się wygrzebał,
pyszczek swój zadziera.
Teraz patrzy, jak rodzina
jedzie na rowerach.
Sia, sio, siu, sia, sio, si –
jakie śliczne mamy dni!
A w ogrodzie, obok parku,
słowik cudnie śpiewa.
To z radości – wzdłuż alei
ktoś posadził drzewa.
Sia, sio, siu, sia, sio, si –
jakie śliczne mamy dni!
Nawet słonko, choć wysoko,
jakoś mocniej świeci.
Lubi patrzeć się, jak dbają
o przyrodę dzieci!
Sia, sio, siu, sia, sio, si –
jakie śliczne mamy dni!
2.Ćwiczenia oddechowe Rybki w wodzie
– Dziecko za pomocą słomki umieszcza papierowe rybki w wodzie (słoiku z wodą). Może przenieść tam kilka rybek.
3. Słuchanie wiersza B. Formy Dzieci dbają o środowisko
Kuku, kuku! – echo niesie.
To kukułkę słychać w lesie.
– Kuku, czekam! Kuku, dzieci!
Czy sprzątniecie swoje śmieci?
Płaczą sarny i jeżyki:
– Ach! Zamienią las w śmietniki!
Rudy lisek wyszedł z norki.
– Dzieci to są mądre stworki.
O! Zbierają już butelki
i zakrętki, i papierki.
Wiedzą, że ze szkiełka w lesie
straszny pożar się rozniesie!
Hyc! Wyskoczył zając Kicek.
– Chcecie poznać tajemnicę?
Każdy maluch las szanuje
i porządku w nim pilnuje.
Wie, że drzewo i roślina
oczyszczają dym z komina.
– Prawda – szepnął wilczek młody.
– Dzieci bronią swej przyrody.
Nikt nie goni nas z patykiem
i nie płoszy zwierząt krzykiem.
Po mrowiskach też nie skaczą.
Przecież wtedy mrówki płaczą!
Odezwała się sarenka:
– Pamiętają o ziarenkach,
w zimie dokarmiają ptaki.
Lubią nas te przedszkolaki!
Cieszmy się więc do rozpuku
i śpiewajmy: Kuku, kuku!
Rozmowa na temat wiersza.
Rodzic pyta dziecko: Jaki ptak wydaje odgłosy: kuku, kuku? O co kukułka pytała dzieci?
Co mówiły w wierszu poszczególne zwierzęta: sarny i jeżyki, lis, zając Kicek i mały wilczek?
Z czego cieszyły się zwierzęta?
Rodzic kontynuuje rozmowę. Pyta dziecko: Co można robić, a czego nie wolno robić, będąc w lesie? Dlaczego trzeba dbać o las? Czym dla zwierząt jest las? Dziecko wypowiada się swobodnie i uzasadniają swoje zdanie.
Rodzic podsumowuje rozmowę. Wyjaśnia, że – podobnie jak ludzie – inne żywe stworzenia mają swoje domy. Domem dla wielu zwierząt, a także dla roślin, jest las. Zwierzęta, podobnie jak ludzie, nie lubią, gdy w ich domu ktoś zakłóca im spokój. Dlatego w lesie należy zachowywać się cicho i szanować przyrodę.
Szukanie odpowiedzi na pytanie: Za co cenimy las?
4. Zabawa ruchowa z elementem celowania – Celuj do obręczy
– Rodzic zawiesza obręcze na różnych wysokościach (za pomocą szarf). Zadaniem dzieci jest trafienie piłeczką do obręczy: najpierw dolnej, a potem – górnej.
5. Kodeks małego ekologa – spróbuj ułożyć (możesz narysować) Kodeks Przyjaciela Przyrody
Radosnej zabawy życzy pani Marzenka