Mali ekolodzy

1.Ćwiczenia ortofoniczne na podstawie wiersza B. Szelągowskiej Dbamy o przyrodę

– rodzic prezentuje wiersz i pyta dziecko: W jaki sposób możemy dbać o przyrodę? Powtarza wiersz, a dziecko za nim fragment tekstu: Sia, sio, siu, sia, sio, si – jakie śliczne mamy dni!

W parku kwitną na rabatkach

kwiatki kolorowe.

Pod drzewami, wzdłuż alejek,

stoją kosze nowe.

Sia, sio, siu, sia, sio, si –

jakie śliczne mamy dni!

Dzięcioł puka w stare drzewo,

obserwując dzieci,

jak do kosza wyrzucają

po pikniku śmieci.

Sia, sio, siu, sia, sio, si –

jakie śliczne mamy dni!

Jeżyk z liści się wygrzebał,

pyszczek swój zadziera.

Teraz patrzy, jak rodzina

jedzie na rowerach.

Sia, sio, siu, sia, sio, si –

jakie śliczne mamy dni!

A w ogrodzie, obok parku,

słowik cudnie śpiewa.

To z radości – wzdłuż alei

ktoś posadził drzewa.

Sia, sio, siu, sia, sio, si –

jakie śliczne mamy dni!

Nawet słonko, choć wysoko,

jakoś mocniej świeci.

Lubi patrzeć się, jak dbają

o przyrodę dzieci!

Sia, sio, siu, sia, sio, si –

jakie śliczne mamy dni!

2.Ćwiczenia oddechowe Rybki w wodzie

– Dziecko za pomocą słomki umieszcza papierowe rybki w wodzie (słoiku z wodą). Może przenieść tam kilka rybek.

3. Słuchanie wiersza B. Formy Dzieci dbają o środowisko

Kuku, kuku! – echo niesie.

To kukułkę słychać w lesie.

– Kuku, czekam! Kuku, dzieci!

Czy sprzątniecie swoje śmieci?

Płaczą sarny i jeżyki:

– Ach! Zamienią las w śmietniki!

Rudy lisek wyszedł z norki.

– Dzieci to są mądre stworki.

O! Zbierają już butelki

i zakrętki, i papierki.

Wiedzą, że ze szkiełka w lesie

straszny pożar się rozniesie!

Hyc! Wyskoczył zając Kicek.

– Chcecie poznać tajemnicę?

Każdy maluch las szanuje

i porządku w nim pilnuje.

Wie, że drzewo i roślina

oczyszczają dym z komina.

– Prawda – szepnął wilczek młody.

– Dzieci bronią swej przyrody.

Nikt nie goni nas z patykiem

i nie płoszy zwierząt krzykiem.

Po mrowiskach też nie skaczą.

Przecież wtedy mrówki płaczą!

Odezwała się sarenka:

– Pamiętają o ziarenkach,

w zimie dokarmiają ptaki.

Lubią nas te przedszkolaki!

Cieszmy się więc do rozpuku

i śpiewajmy: Kuku, kuku!

Rozmowa na temat wiersza.

Rodzic pyta dziecko: Jaki ptak wydaje odgłosy: kuku, kuku? O co kukułka pytała dzieci?

Co mówiły w wierszu poszczególne zwierzęta: sarny i jeżyki, lis, zając Kicek i mały wilczek?

Z czego cieszyły się zwierzęta?

Rodzic kontynuuje rozmowę. Pyta dziecko: Co można robić, a czego nie wolno robić, będąc w lesie? Dlaczego trzeba dbać o las? Czym dla zwierząt jest las? Dziecko wypowiada się swobodnie i uzasadniają swoje zdanie.

Rodzic podsumowuje rozmowę. Wyjaśnia, że – podobnie jak ludzie – inne żywe stworzenia mają swoje domy. Domem dla wielu zwierząt, a także dla roślin, jest las. Zwierzęta, podobnie jak ludzie, nie lubią, gdy w ich domu ktoś zakłóca im spokój. Dlatego w lesie należy zachowywać się cicho i szanować przyrodę.

Szukanie odpowiedzi na pytanie: Za co cenimy las?

4. Zabawa ruchowa z elementem celowania – Celuj do obręczy

– Rodzic zawiesza obręcze na różnych wysokościach (za pomocą szarf). Zadaniem dzieci jest trafienie piłeczką do obręczy: najpierw dolnej, a potem – górnej.

5. Kodeks małego ekologa – spróbuj ułożyć (możesz narysować) Kodeks Przyjaciela Przyrody

Radosnej zabawy życzy pani Marzenka