Mieszkańcy łąki – zadania na cały tydzień 11-15.05

Ćwiczenia oddechowe Motyle nad łąką.
Obrazki przedstawiające łąkę, motyle wycięte z kolorowego papieru, słomki.
Rodzic rozdaje obrazki przedstawiające sylwety motyli, łąki i słomkę. Zadanie dzieci polega na przeniesieniu papierowych sylwet motyli na obrazek łąki za pomocą słomek. Dzieci kładą słomki na sylwetach motyli, wciągają powietrze i przenoszą sylwety w ten sposób nad łąkę. Powtarzają tę czynność dotąd, aż wszystkie motyle będą nad łąką.

[źródło: google.pl]

Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Łąka. Obrazek z książki dostępny tutaj, na stronie 70.

Był piękny majowy dzień i przedszkolaki wybrały się na spacer. Chłopcy bardzo chcieli iść na boisko, żeby popatrzeć, jak trenują piłkarze, ale pani powiedziała, że na łące dzieje się o wiele więcej ciekawych rzeczy.
– Przecież łąka to tylko trawa, nic więcej tam nie ma – zmartwił się Tomek.
– Na pewno są ptaki. Dziadek mi o nich opowiadał – odezwał się Olek. – Może nawet będzie jakieś gniazdko.
– A w gniazdku jajeczka – dodała Ada.
– Postaramy się policzyć na palcach wszystkich mieszkańców łąki. Dobrze? – zaproponowała pani.
Dzieci chętnie się zgodziły i zaczęła się wspaniała zabawa.
– Konik polny! – zauważyła Kasia.
– Ale wysoko skacze!
– A ja widzę biedronki – Małgosia położyła jedną z nich na rączce, a dzieci podeszły bliżej.
– Jaki kolor ma biedronka? – spytała pani.
– Czerwony.
– I ma czarne kropeczki.
– A ja widziałem kopter! – krzyknął mały Jaś.
– Co to jest kopter? – zdziwił się Olek.
– Może chodzi o helikopter? – zapytała z uśmiechem pani. – Chyba wiem, co widziałeś. To z pewnością była ważka. Ważki mają dużą głowę, podłużny tułów i skrzydełka podobne do śmigła.
– O! Lecą następne! – zawołał Piotruś.
– Proszę pani, a tu są dziury!
Wszyscy podeszli bliżej, żeby je zobaczyć. W ziemi znajdowały się głębokie tunele.
– Ciekawe, kto w nich mieszka. Jak myślicie?
– Pająk – powiedziała Zosia.
– A ja myślę, że smok.
Pani wyjaśniła przedszkolakom, że w takich norkach mieszkają myszki nornice i poprosiła dzieci, żeby nie wkładały tam patyków ani nie wrzucały kamieni.
– To jest domek myszki, więc nie wolno zakłócać jej spokoju – powiedziała.
Dzieci zauważyły też kilka kopców kreta, większych niż babki z piasku. Cała łąka tętniła życiem, aż zabrakło paluszków do liczenia pszczółek, trzmieli, kosmatych bąków, skowronków i motyli.

Dzieci zrozumiały, że w maju cała przyroda rozkwita, a na łąkach rosną stokrotki, chabry, maki i wiele innych pachnących kwiatków.
Po powrocie do przedszkola dzieci nauczyły się nowej piosenki:
Motylek
Usiadł w maju na kwiatku
motylek.
Tupnął nóżką, a z kwiatka
spadł pyłek.
Machnął łapką i z kwiatka
spadł płatek.
Ach, nabroił ten motyl
gagatek!
Teraz fruwa i leczy
rabatki.
I udaje, że skrzydła
to płatki.
Chciała zerwać kwiatuszek
Agatka.
Teraz wącha motylka,
nie kwiatka!

Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.
Dokąd dzieci wybrały się na spacer?
Wymieńcie zwierzęta, które dzieci widziały na łące?
Jakie zwierzątka kopią kopce na łące?
Gdzie mieszkają myszy polne?
O czym była piosenka, której nauczyły się dzieci?

Wspólna nauka piosenki Bal na łące i improwizacja ruchowa do niej.

BAL NA ŁĄCE
słowa i muzyka. T.Wójcik

I Kiedy świeci słoneczko,

to na łące nad rzeczką

świerszcze stroją skrzypeczki

do wiosennej poleczki.

II Dylu – dylu już grają,

grube baki śpiewają,

myszki tańczą poleczkę,

sapią przy tym troszeczkę.

III A trzy małe biedronki

nie chcą tańczyć tej polki

i czekają na walca,

aby tańczyć na palcach.

Ćwiczenia słuchowe Poznajemy mieszkańców łąki.
Oglądamy wspólnie filmik a następnie dzieci próbują odgadnąć jakie owady słyszymy na łące.

Ćwiczenia słuchowe Skąd ten dźwięk?

Rodzic prosi, aby dziecko zamknęły oczy. Następnie ustawia się w różnych miejscach pokoju i wydając dźwięki (np. szum, syczenie), prosi, aby dziecko wskazało palcem, skąd dochodzi dźwięk. Po wykonaniu zadania, dziecko otwiera oczy, sprawdzając poprawność jego wykonania.

Ćwiczenia oddechowe Spokojnie oddychamy na łące.

Rodzic prosi dziecko, aby położyło się na plecach i wyobraziło sobie, że znajduje się na łące. Rodzic proponuje dziecku, że nauczy go spokojnie oddychać. Rodzic kładzie na brzuchu dziecka książkę i określa prawidłowy tor oddechowy: wdech nosem – wydech ustami.

Zabawa językowa Polne rośliny

Rodzic prezentuje trzy obrazki (mniszek pospolity, chaber, mak) i nazywa te rośliny. Wspólnie z dzieckiem, dzieli rytmicznie (na sylaby), każdą nazwę. Następnie prosi dziecko, aby wypowiedziało się na ich temat (mogą to być skojarzenia, wypowiedzi dotyczące wyglądu itp.).

Zabawa dydaktyczna Policz, ile jest…

Praca plastyczna Owady na łące

Dzieci wyrabiają plastelinę w dłoniach, nadając jej plastyczną formę. Wykonują podobiznę owada mieszkającego na łące: motyla, pszczołę, osę, mrówkę, bąka, żuka, muchę. Wykonują makietę łąki – nacinają zieloną krepinę, umieszczają na niej swoje prace.

Zabawa z pokazywaniem Wianek dla mamy
Dzieci pokazują ruchem słowa opowiadania:

Improwizacja ruchowa do muzyki poważnej Nad pięknym modrym Dunajem.

Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej Tęczowa łąka

Lśni jak tęcza – łąka w maju.
Kolorów tu tyle!
Na stokrotkach, mleczach, makach
siadają motyle.
Z norki właśnie wyszła myszka,
a za nią jej dzieci.
A nad nimi, w stronę stawu
wielki bocian leci.
Pszczółka bawi się w kolory –
czerwonego szuka.
Gdzieś na samym skraju łąki,
dzięcioł w drzewo stuka.
Konik polny już się zmęczył
i gra coraz ciszej.
A do taktu, na rumianku
osa się kołysze.
Bąk coś bąknął niewyraźnie,
mocno zawstydzony.
W łapkach przyniósł słodki nektar
dla swej przyszłej żony.
A spod liścia, po łodydze
wspięła się dżdżownica
i rozgląda się po łące,
i wszystkim zachwyca!

Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
Jakie zwierzęta występowały w wierszu? (Rodzic może przeczytać wiersz jeszcze raz)
Czy łąka w maju jest kolorowa czy ponura?
Które zwierzę zamieszkujące łąkę podoba wam się najbardziej? Dlaczego?

Zabawa twórcza Jaka jest łąka?

Rodzic prosi, aby dziecko przez chwilę wysłuchało nagrania, wyobrażając sobie, że jest na łące. Po wykonaniu tego zadania, prosi, aby opowiedziało, co na niej widziało lub jaka była ta łąka (może podsuwać pomysły, np.: Czy były tam bociany? Czy było tam dużo zieleni? Czy był tam niedźwiedź? – które nakierują na tworzenie obrazu).

miłej zabawy, pani Paulinka i pani Violetka