1. „Niespodzianka dla pieska” – przygotujcie proszę rolkę po ręczniku papierowym lub gazetkę reklamową, którą zwiniemy w rolkę (gdy używamy gazetki, rodzice zaczynają nawijanie kilku pierwszych pętelek, żeby gazetka się dzieciakom nie rozkręcała).
Dorosłym zadanie wydaje się banalnie proste, ale sprawdźcie sami ile trudności sprawi dzieciom. Ćwiczenie jest jednak doskonałe, żeby usprawnić mięśnie drobne palców
i sprawność nadgarstków oraz całej dłoni.
2. „Kotki i pieski” – zabawa pobudzająco-hamująca – dziecko naśladuje poruszanie się, zachowanie i głos psa lub kota, rodzic podaje komendy „pies” i „kot” w różnej kolejności, tak by dziecko nie było przygotowane na kolejna komendę.
3. Rozmowy na wiejskim podwórku – zabawy teatralne z elementami ćwiczeń artykulacyjnych, inspirowane wierszem „Bajka”. Rodzic czyta bajkę, a dziecko wyraźnie powtarza wszystkie głosy zwierząt.
Zapraszam Cię na bajkę, w której kot pali fajkę – pyku, pyku, pyk.
Ja sama jej nie pamiętam, więc bajkę powiedzą zwierzęta.
– Ko, ko – kokoszka zaczęła i szybko odfrunęła.
– Kukuryku! – zapiał kogutek i jeszcze szybciej uciekł.
– Gul, gul – indyki pisnęły.
– Mee – potem kozy zaczęły.
– Gę, gę – gąski zagęgały, lecz bajki mówić nie chciały.
– Kwa, kwa – kaczki krzyknęły.
– Kwi, kwi – świnki kwiknęły.
– Muuu – głośno ryknęła krowa.
– Beee – baran jej zawtórował.
– Miau, miau – kotki zapiszczały.
– Ihaha – koniki głos dały.
– Hau, hau, hau – krzyknęły szczeniaczki.
Głosów był wybór taki!
Zwierzęta ryczały, beczały, kwakały,
gdakały i piały,
szczekały, gęgały, miauczały,
lecz bajki nie powiedziały.
Rozmowa na temat wiersza.
Zadajemy pytania:
− Jakie zwierzęta wystąpiły w wierszu?
− Jakimi głosami odzywały się zwierzęta?
− Dlaczego zwierzęta nie opowiedziały bajki?
4. Zabawy matematyczne ze zwierzętami. Liczymy nogi i dodajemy ogon. Prosimy dziecko by policzyło: ile łap ma piesek?, a ile będzie gdy dodamy ogon? Liczymy dalej: ile nóg ma kura?, a ile będzie gdy dodamy dziób?, itd. Dziecku na pewno łatwiej będzie, gdy wykorzystamy ilustracje lub maskotki.
Na zakończenie zrób sobie pieska – potrzebne będą: 6 kół 2-centymetrowych i 2 koła 5-centymetrowe. Wszystkie koła składamy na pół i sklejamy wg. wzoru. Pamiętajmy o oczku, nosku i ewentualnym języczku (można je przecież dorysować). Drodzy rodzice pomóżcie dzieciom wyciąć mniejsze koła, te większe dzieci powinny wyciąć same.
pozdrawiam serdecznie, pani Małgosia