Niby tacy sami a jednak inny – zadania na tydzień 01 – 05.06

Tolerancja

1. Prezentacja dzieci – Jacy jesteśmy?
Rodzic zachęca dziecko, aby opowiedziało o sobie: przedstawiło się z imienia i nazwiska, powiedziało, co je cieszy, co lubi robić. Możemy poprosić aby dziecko opowiedziało o swoim ulubionym koledze/koleżance.

2. Słuchanie opowiadania A. Widzowskiej Inny (ilustracje znajdziecie Państwo tutaj str. 74-75)

Do grupy Ady dołączył nowy przedszkolak. Pani przedstawiła go dzieciom i powiedziała, że ma na imię Anuj. Nikt nie chciał się z nim bawić, bo wyglądał inaczej niż wszyscy: miał ciemną skórę i czarne oczy, tak czarne jak nocne niebo. Chłopiec siedział w kąciku i rysował coś na kartce.
– To piesek? – zapytała Ada, przyglądając się rysunkowi.
– Tak, mój dog – odpowiedział chłopiec i dorysował żółte słońce.
Ada znała to angielskie słowo i wiedziała, że dog to znaczy pies. Zawsze marzyła o jakimś zwierzątku,
ale niestety, była uczulona na sierść i po spotkaniu z psem lub kotem od razu zaczynała kichać.
– Nie baw się z nim – szepnęła jej na ucho Kasia. – On jest z innego kraju.
– Jest miły – powiedziała Ada. – I ładnie rysuje.
Od tej pory Ada i Anuj często bawili się razem: układali wieże z klocków, budowali zoo i ustawiali w nim plastikowe zwierzątka, kręcili się na tej samej karuzeli. Chłopiec znał dużo dziwnych słów, których Ada nie rozumiała, ale z radością uczyła go wymowy polskich słów.
– To jest huśtawka, potrafisz powiedzieć?
– Fuś… fuś… fuśtajka – próbował wymówić Anuj.
Ada również nauczyła się nowych słów po angielsku i dowiedziała się, że Anuj urodził się w Indiach, a jego imię znaczy „młodszy brat”.
– Ja mam starszego brata Olka, ale jak chcesz, to możesz być moim młodszym braciszkiem – zaproponowała.
Zbliżały się Dzień Babci i Dzień Dziadka, więc dzieci przygotowywały przedstawienie. Kilkoro z nich nie chciało występować razem z nowym kolegą.
– Ja nie będę z nim tańczyć – naburmuszyła się Ola.
– Moja mama powiedziała, że on jest z dzikiego kraju – stwierdził Jaś.
– A mój tata mówi, że oni jedzą palcami.
– Nieprawda! Anuj był u nas w domu z mamą i tatą. I wcale nie jedli palcami! – odezwała się Ada.
Słysząc to, pani poprosiła, żeby dzieci usiadły w kółeczku na dywanie, i opowiedziała im bajkę o króliczku Trusiu. Truś był czarny, chociaż wszystkie króliki w stadzie były białe. Okazało się jednak, że czarny królik był najodważniejszy ze wszystkich i to właśnie on uratował Białe Uszate Królestwo.
– Nie wolno się z nikogo śmiać i mówić, że jest inny lub gorszy. Na świecie żyje wielu ludzi, którzy różnią się kolorem skóry, mową i zwyczajami. Ważne, żebyśmy się od siebie uczyli i pomagali sobie wzajemnie.
Ada podeszła do Anuja i wzięła go za rękę.
– On jest moim młodszym bratem – powiedziała. – I razem zagramy babcię i dziadka w naszym teatrzyku!
Okazało się, że Anuj ma śliczny głos i potrafi śpiewać jak skowronek. W dodatku nauczył się na pamięć trudnego wiersza po polsku i ani razu się nie pomylił. Największe wrażenie jednak zrobili na wszystkich babcia i dziadek Anuja. Byli ubrani kolorowo jak motyle i poczęstowali dzieci indyjskimi ciasteczkami. Gdyby wszyscy na świecie byli tacy sami, nie działoby się nic ciekawego.

Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania
Rodzic zadaje pytania:
– Kim był nowy przedszkolak w grupie Ady?
– Jak dzieci zareagowały na nowego kolegę?
– Jak mógł się czuć Anuj, gdy dzieci nie chciały się z nim bawić?
– Jaką bajkę opowiedziała pani dzieciom?
– Czy wszyscy muszą być tacy sami?

3. Rozmowa na temat tolerancji.
Rodzic wyjaśnia znaczenie słowa tolerancja, tłumacząc, że tolerancja polega na akceptowaniu inności jakiejś osoby: przyjmujemy ją taką, jaka jest, nawet jeśli ma inny kolor skóry, inaczej wygląda czy się ubiera inaczej niż my. Tak jak każdy kwiat jest inny, tak również każdy człowiek jest inny. Wtedy, gdy ludzie wzajemnie sobie pomagają, troszczą się o siebie i są dla siebie dobrzy, tworzą piękny bukiet kwiatów. Rodzic prosi, aby dziecko kilkakrotnie powtórzyło słowo tolerancja – dzieląc je rytmicznie (na sylaby).

4. Ćwiczenia wzmacniające poczucie własnej wartości – Lustro

Rodzic prosi, aby dziecko przyjrzało się sobie w lustrze i powiedziało, co u siebie lubi, np. swoje włosy, oczy, ręce, to, że szybko biega, pięknie rysuje, pomaga innym, dzieli się zabawkami itd. Na koniec wypowiedzi dziecko powtarza samodzielnie: Jestem wspaniały!

5. Praca plastyczna Ja jako zwierzę

Rodzic prosi, aby dziecko pomyślało i powiedziało, cechy jakiego zwierzęcia w sobie odnajduje (w czym jest do niego podobne), a następnie namalowało siebie jako to zwierzątko.

Zabawy z piłką

1. Zabawa rozwijająca spostrzegawczość – Znajdź coś…
Rodzic mówi do dziecka: Znajdź coś… (niebieskiego, małego itp.), a zadaniem dziecka jest odnaleźć i pokazać innym rzecz spełniającą ten warunek.

2. Ćwiczenia słuchowo-matematyczne Piłka skacze.
Rodzic staje plecami do dziecka, prosi, aby uważnie liczyło, ile razy piłka odbije się od podłogi i określiło liczbę.

3. Improwizacje ruchowe do piosenki Jesteśmy dziećmi. Nauka piosenki metodą ze słuchu.

4. Karta pracy

5. Zabawa plastyczna Ja i mój najlepszy kolega

Dziecko może narysować lub ulepić z plasteliny siebie i kolegę/koleżankę.

Wszyscy lubimy się bawić

1. Ćwiczenia oddechowe Słomki
Rodzic wysypuje na stoliku małe papierowe elementy wycięte z dziurkacza. Dziecko przenosi je za pomocą słomek do napojów – po jednym elemencie – do pojemnika.

2. Opowiadanie na podstawie obrazka W co lubimy się bawić?

 

3. Dzieci z różnych stron świata – prezentacja multimedialna

4. Karta pracy

Kolorowy świat dzieci

1. Zabawa dydaktyczna Rozpoznaj kolory.
Segregowanie drobnych zabawek i przedmiotów ze względu na kolor.

2. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.Język wyruszył w podróż dookoła świata (dzieci rysują koła językiem, po górnej i po dolnej wardze). Wędrował przez góry i doliny (dzieci unoszą język za górne i za dolne zęby), a potem wspiął się na wysoką górę (dzieci czubkiem języka dotykają do górnego wałka dziąsłowego), z której rozpościerał się przepiękny widok. Bardzo go zadziwił (dzieci wysuwają wargi do przodu – ooooo). Kiedy z niej zszedł, zobaczył gromadkę dzieci i przywitał się z każdym osobno (dzieci dotykają językiem każdego zęba osobno na górze i na dole). Potem długo płynął łódką i machał wiosłami (dzieci przesuwają język do prawego i do lewego kącika ust). Na koniec wsiadł do samolotu, który leciał wysoko nad chmurami (dzieci przesuwają język po górnej wardze), aż wreszcie wylądował na ziemi (dzieci chowają język za dolne zęby).

3. Ćwiczenia językowe O kim mówię?
Rodzic opisuje wygląd jednego z dzieci/jednego z krewnych, a dziecko ma za zadanie odgadnąć, o kim mówi

4. Zabawy ruchowe

Nasze zabawki

1. Śpiewanie piosenki Jesteśmy dziećmi – improwizacje ruchowe.

2. Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej Kraina zabawek

Siedzą zabawki grzecznie na półkach.
Siedzą i patrzą na pajacyka.
Pajac do tańca lalkę zaprosił
i teraz będą tańczyć walczyka.
Patrzcie! Dwa misie! Na samej górze!
W takt się kołyszą, klaszczą łapkami.
Na parapecie rozsiadł się zając;
Jak każdy zając – strzyże uszami.
Tuż obok książek drzemie żyrafa.
Kudłaty piesek przy wózku szczeka.
Piłka się turla, to znowu skacze.
Myszka – zabawka – kotu ucieka.
I nagle wchodzi ktoś do pokoju.
Ojej, nie tańczy już nikt walczyka!
Zabawki stoją, siedzą bez ruchu
i tylko z radia płynie muzyka.

Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
− Jakie zabawki były w pokoju?
− Kogo pajac zaprosił do tańca?
− Gdzie siedziały dwa misie?
− Kto zdrzemnął się obok książek?
− Przy czym stał kudłaty piesek?
− Co się stało, gdy ktoś wszedł do pokoju?

3. Zabawa matematyczna Gdzie jest ta zabawka?
Rodzic pokazuje dziecku zabawki, które będzie rozmieszczać w pokoju. Zadaniem dziecka jest odpowiedź na pytanie R.: Gdzie jest…? R. powinien tak rozmieścić zabawki, aby dzieci używały zwrotów określających położenie przedmiotów w przestrzeni (na, obok, za, przed).

4. Praca plastyczno-techniczna Moja wymarzona zabawka

Rodzic z dzieckiem próbuje stworzyć nową zabawkę z recyklingu. Przykłady znajdziecie Państwo tutaj.

5. Kończenie rozpoczętych przez rodziców zdań.
Rodzic prosi, aby dziecko dokończyło zdania: Gdybym mówił po angielsku…, Gdybym nie miał w domu żadnej piłki…, Gdybym miał kolegę w dalekim kraju… itp.

Kochani, wspaniałej zabawy życzą pani Paulinka i pani Violetka