1. Poznawanie wyglądu ślimaka.
· Na dobry początek piosenka „Kolega ślimak”. Na filmie będącym ilustracją do piosenki zobaczycie różne ślimaki. Jedne będą miały skorupki inne nie, słuchajcie i przyglądajcie się.
· Poznajcie ślimaka winniczka i zwróćcie uwagę na kształt jego muszli. Ślimak winniczek to największy ślimak występujący w Polsce. Zamieszkuje tereny o dużej wilgotności – lasy, parki, ogrody. Żywi się świeżymi liśćmi. Zimuje w ściółce, ukryty pod roślinnością. Ma dwa czółki i jedną nogę, a właściwie stopę oraz piękną muszlę. Ze ślimaków winniczków robi się różne potrawy. Popularne są zwłaszcza w kuchni francuskiej.
Dajemy dziecku kawałek kolorowego sznurka. Dziecko stara się opisać ślimaka. Zwracając uwagę na wygląd muszli oraz na wyraźnie zaznaczone czułki. Zastanawiamy się, czy na łące można usłyszeć ślimaka.
Następnie dziecko układa ze sznurka skręconą muszlę ślimaka oraz wypełnia kartę pracy.
2. Zapraszamy na herbatkę, czyli co daje nam łąka? Łąka to nie tylko miejsce do odpoczynku, spaceru, czy obrazek cieszący kolorami nasze oczy, to także spiżarnia i apteka w jednym. Podajemy dziecku do powąchania zioła przed zaparzeniem, a potem, parzymy herbatki i próbujemy je. Jeżeli macie Państwo sprawdzone zioła, których używa się na różne dolegliwości w Waszej rodzinie, albo pijecie je po prostu dla przyjemności, to dobry moment aby o tym z dzieckiem porozmawiać.
Popijając herbatę słuchamy utworu muzycznego z następnego zadania.
3. Słuchanie utworu „Lot trzmiela”. Opisywanie wrażeń.
Dziecko siada wygodnie i słucha utworu, po wysłuchaniu staramy się określić jego tempo, nastrój, wymienić nazwy owadów, które wydają dźwięki podobne do tych usłyszanych w utworze.
Zobaczcie kto jeszcze lata nad łąką – obserwowanie motyli narodzin motyla:
zobaczcie jeszcze ile pięknych motyli można spotkać na łące
4. Łąkowe zagadki o zwierzętach – utrwalanie nazw zwierząt, najpierw filmik z zagadkami.
5. Zabawa ortofoniczna – „Żaby na łące”.
Na łące kumkają, zielone sukienki mają. (żaby)
Dziecko odgaduje zagadkę i wskazuje na karcie pracy żabę.
Następnie zachęcamy do wspólnej zabawy. Mówiąc tekst:
Na łące żaby kumkały: dziecko skacze, naśladując żabę,
re, re, kum, kum, re, re, kum, kum. zatrzymuje się i powtarza dźwięki,
Koncert piękny wszystkim dały, skacze dalej,
re, re, kum, kum, rech. powtarza dźwięki,
Zielone suknie włożyły, naśladuje ubieranie się,
re, re, kum, kum, re, re, kum, kum. powtarza dźwięki,
Swoim śpiewem zachwyciły, wstaje i kłania się,
re, re, kum, kum, rech. powtarza dźwięki.
Na zakończenie – improwizacje taneczne z wykorzystaniem utworu „Lot trzmiela” jeszcze raz posłuchajcie utworu „Lot trzmiela” (Nikołaja Rimskiego-Korsakowa), a dziecko wykona własną improwizację taneczną.
pozdrawiam serdecznie, pani Małgosia