1. Ćwiczenia grafomotoryczne Krokus
– dziecko obrysowuje szablon krokusa ołówkiem, pogrubia kontury czarnym mazakiem, koloruje.
2. Opowiadanie S. Karaszewskiego Oznaki wiosny
– dziecko słucha uważnie tekstu; wymienia oznaki wiosny, o których była mowa w tekście.
https://www.youtube.com/watch?v=iG4QBT1ycqc
Opowiadanie Olek i Ada „Oznaki wiosny”, czyta Mirosław Bieliński
– Wstawajcie, śpiochy!- budzi dziadek Olka i Adę.- Mamy już wiosnę! Od dzisiaj mamy tyle dnia co nocy, a od jutra dzień będzie coraz dłuższy, a noc coraz krótsza… Aż do wakacji!
– Wiosna, a spać się chce ! Jestem senny – wiosenny!
– Nie marudź, wstawaj szybko, a nie pożałujesz! I ty Ada, też!
– A mogę dośnić do konca moją bajeczkę?
– Dobrze, daję wam piętnaście minut na obudzenie i wyjście z lózka!
Po piętnastu minutach dzieci były na nogach, myły buzię i ręce w umywalce, czyściły zęby.
– Ubierajcie się, wychodzimy!
– A co będziemy robić? – spytała Ada.
– Wyruszamy na poszukiwanie wiosny!
-A jak wygląda wiosna? – spytała Ada.
-Za chwilę ja zobaczysz!
Ada wyobraziła sobie wiosnę jako panią w zielonej sukni, z wiankiem na głowie, niosącą koszyk pełen kwiatów. Olek rozglądał się, szukając zwiastunów wiosny.
– Ja tu widzę tylko ziemię! Wszędzie śnieg, drzewa są gołe bez liści, gdzie tu wiosna?
– Tak myślisz? Rozejrzyj się, patrz uważnie, to zobaczysz wiosnę!
Nagle Ada się zatrzymała.
– O, jakie ładne białe kwiatki! Wyrastają ze śniegu!
-To przebiśniegi! Widzisz, Olku, Ada pierwsza zauważyła wiosnę!
-O, a tam takie fioletowe kwitną! Ale ich dużo!
-To są przylaszczki! Dwa punkty dla Ady!
Ada, dumna , rozglądała się wszędzie.
-O, jeż wyłazi z pod gałęzi!
-Obudził się ze snu zimowego!
-O, bazie rosną na wierzbie!
-Brawo, Olku, to też oznaki wiosny!
Na polu, między płatami topniejącego śniegu, zieleniło się coś jak trawa.
-O zielone rośnie!- zawołał Olek.
-To wschodzi ozima- zboże zasiane jesienią, które przezimowało na polu!
-O lecą, jaskółki!
-Brawo! Jedna jaskułka nie czyni wiosny, ale całe stadko – tak!- powiedział dziadek.
– Jedna jaskółka mogła przezimować w norce u kret, razem z Calineczką- stwierdziła Ada.
-Wiosną niedźwiedzie budzą się z zimowego snu, wychodzą głodne ze swojej gawry i szukają tłustych małych dziewczynek do jedzenia!- zażartował Olek.
-Ale mnie nie zje, bo powiem, że jestem niesmaczna!- powiedziała Ada, ale na wszelki wypadek rozglądała się dookoła.
-Ada, nie słuchaj go, tu nie ma niedźwiedzi! Co najwyżej mogą się obudzić borsuki i chomiki!
-Ale one nie jedzą dzieci?- upewniła się Ada.
-Z tego co wiem, to nie!- uśmiechnął się dziadek.
Dzieci usłyszały głośny dźwięk dochodzący z nad podmokłych łąk.
-Co tak hałasuje?- zdziwił się Olek.
-To żuraw! Jego klangor niesie się na wiele kilometrów!
-Żurawie przyleciały?
– Już miesiąc temu! Zawszę przylatują, zanim zacznie się wiosna!
-O, bociany, bociany, bociany- zawołała Ada.
Wysoko na niebie krążyły bociany. Wracały do swoich gniazd.
-No, to już możemy być pewni, że wiosna nadeszła!- powiedział dziadek.
3. Ćwiczenia odprężające Łąka wiosną.
– dziecko przechodzi do leżenia na plecach. Słucha muzyki relaksacyjnej. Nabiera powietrze nosem, równocześnie unosząc ręce w górę, następnie wypuszcza powietrze ustami, a ręce opuszcza do pozycji wyjściowej.
4. Zatańcz do piosenki o wiośnie.
Zapraszam też do obejrzenia prezentacji Nasze kwiaty.
Miłego dnia, w wiosennym nastroju życzy pani Marzenka