Z okazji Dnia Dziecka dużo: zdrowia, radości, miłości ,przyjaciół, zabawy i spełnienia
wszystkich marzeń!
TAKIE SAME I INNE
1.Zadania: książka,s.84-88; karty pracy,cz.4 s.60-67; karta pracy Czytam, piszę, liczę, s.60-67
2.Rozmowa w oparciu o tekst piosenki Hymn dzieci(sł. i muz. J. Kucharczyk).
1.Masz skórę czarna, żółtą albo białą,
czy mieszkasz w Polsce, czy też w innym kraju,
to jesteś dzieckiem, tak jak ja,
i chcesz tak żyć, jak chcę żyć ja.
Ref: Każde dziecko na świeci chce bezpiecznie żyć,
każde dziecko na świecie chce szczęśliwe być.
Chce mieć dobrych rodziców i dom chce własny mieć,
dobrze uczyć się, pięknie bawić się ,przecież tak mało chcę!
2.Niech żadne dziecko już nie będzie głodne,
niech widzi tylko sprawiedliwość, dobro.
Więc wszyscy w zgodzie muszą żyć,
na świecie pokój musi być
Ref: Każde dziecko……
– Czego pragnie każde dziecko?
– Czy każde dziecko jest bezpieczne i szczęśliwe?
– Czy dzieci innych ras, mające inny kolor skóry, różnią się jeszcze czymś od ciebie?
– Czy znasz dzieci o innym kolorze skóry mieszkające w Polsce?
– Czy one zachowują się inaczej niż ty?
– Czy wiesz, dlaczego mieszkają w Polsce?
Wyjaśniamy, że dzieci spotykają się z osobami, których tata albo mama nie jest
Polakiem(Polką), a drugi rodzic jest. Te dzieci są Polakami tak jak my. Ale są też dzieci,
które ze swojego kraju uciekły z rodzicami przed wojną, prześladowaniem i chciałyby tu
bezpiecznie żyć.
– Jak powinniśmy się zachowywać względem tych dzieci?
– Czy wszyscy zachowują się względem nich właściwie?
– Jak czułbyś się, będąc niechcianym w ich kraju, a nie mając gdzie pójść?
– Co to znaczy tolerancja? Być tolerancyjnym?
3. Nauka wiersza B. Szelągowskiej Mój przyjaciel – prosimy o pochwalenie się swoimi
umiejętnościami ( przesłanie filmików ).
Radość wielka mnie rozpiera,
gdy mam obok przyjaciela.
On uważnie mnie wysłucha
wiem, że mogę mu zaufać.
Jak nikt inny mnie rozśmieszy,
w chwilach smutku mnie pocieszy.
To on zawsze mi doradza.
i tajemnic mych nie zdradza.
Bez wahania mi pomoże
wtedy, gdy się czuję gorzej.
I niczego się nie boję,
kiedy obok niego stoję
Lubię lekcje z nim odrabiać
i świat cały z nim poznawać.
Chętnie wszystkim z nim się dzielę,
bo jest moim przyjacielem.
– co robi dla nas przyjaciel?
– co to znaczy, że możemy mu zaufać?
– jak czujemy się przy przyjacielu?
4. Wykonanie dowolną techniką plastyczną Obrazka dla przyjaciela.
5. Zapoznanie z figurą przestrzenną- kulą.
Słuchanie wiersza M. Terlikowskiej Kolorowe koła
Spójrzcie uważnie dookoła,
wszędzie są kule i koła.
Kół co nie miara, kul co niemiara.
Jest koło! Tarcza zegara.
Wesoło koła turkocą
pod starodawną karocą.
Na drogach świecą się jasno,
błysną i gasną.
A tutaj koło przy kole:
wagon, semafor- to kolej.
A kiedy kół jest tak dużo,
po prostu pachnie podróżą.
Kulę każdy nadmucha-
od babci do malucha.
Zrobimy z mydła pianę
i będą bańki mydlane.
Ojej, przepraszam, omyłka.
To już nie bańka- to piłka.
Tu mamy kulę armatnią,
Nie modną wprawdzie ostatnio.
Sypią się kule, kuleczki,
wiśnie a może porzeczki.
Nitka, na nitce kulki.
Czyje korale?- Urszulki.
Balon to kula z gondolą.
Lećmy! Państwo pozwolą.
W balonie było przyjemnie,
lecz pora wracać na Ziemię.
Noc właśnie Ziemię otula.
A Ziemia- to co? Też kula!
– jakie przedmioty w kształcie koła zostały wymienione w wierszu?
– jakie przedmioty w kształcie kuli zostały wymienione w wierszu?
* Zgromadzenie przedmiotów w kształcie koła i kuli. Określanie różnic między kołem a kulą.
* Dajemy dziecku koło wycięte z kartonu i piłeczkę. Dziecko bierze koło między dłonie.
Powinno dojść do wniosku, że koło jest płaskie , prawie go nie czuje między dłońmi. Potem
bierze piłeczkę. Tu odczucia są inne: piłeczka zajmuje już trochę miejsca, nie jest płaska jak
koło.
* dziecko rzuca kartonowe koło na podłogę, ono upada i leży. Potem rzuca piłkę. Ona jak
większość kul- odbija się i turla.
* rodzic rozcina koło. Ma dwie płaskie połówki koła. Kroi np. pomarańcza lub inny owoc czy
warzywo w kształcie kuli na plasterki, otrzymuje kawałki w kształcie koła. Wyjaśniamy, że
środek każdej kuli ma kształt koła.
* ćwiczenia karta pracy cz.4, s. 62.