Segregujemy śmieci

1. Zagadki słuchoweCo trzymam w ręce? – rodzic gromadzi po dwa przedmioty z papieru, plastiku i ze szkła, np. 2 kubeczki plastikowe lub pudełeczka, 2 słoiczki lub szklaneczki, 2 talerze papierowe lub kartoniki. Najpierw pokazujemy dziecku co zgromadziliśmy, jakie dźwięki wydają te przedmioty, podczas uderzania o siebie, opowiadamy z czego są zrobione i jaki wydają dźwięk, „cichy, głośny, dźwięczny, głuchy, stukanie, dzwonienie, trzeszczenie” staramy się jak najwięcej opowiedzieć o dźwięku i materiale z jakiego zrobiono przedmioty „twardy, miękki, trwały, nietrwały, bezpieczny, niebezpieczny – bo się tłucze, łatwo pali, zanieczyszcza przyrodę” itd. Potem chowamy się za parawanem, np. ręcznikiem czy kocem rozłożonym na krześle, suszarce do bielizny (możemy też po prostu zasłonić dziecku oczy chustą) i wytwarzamy dźwięki. Zadaniem dziecka jest odgadnąć, bez podglądania, na jakim przedmiocie rodzic wytwarzał dźwięki. Prosimy też aby dziecko, opowiedziało z jakiego materiału zostały zrobione i co o nim zapamiętał z pierwszej części zabawy.

2. Ćwiczenia manualneKolorowe śmieci. Potrzebna będzie nam plastelina żółta zielona
i niebieska. Kartki pocięte w paski, kredki lub flamastry także żółty, zielony i niebieski, a także wykałaczki.

Na przygotowanych paskach papieru, rysujemy wzory kolorowych kulek w różnych rytmach: I –żółty-niebieski-zielony; II – zielony-żółty-zielony i tak dalej. Zadaniem dziecka jest ulepienie kulek w odpowiednich kolorach i pozbieranie ich na wykałaczkę jak chwytaniem, wg kolejności na naszych wzorach, czyli odwzorowanie rytmu.

3. Śmieci w parkuzabawa badawcza poznaje i wymienia rodzaje odpadów; podaje cechy fizyczne papieru, plastiku i szkła, bawimy się na stole lub na podłodze, wyznaczamy trzy strefy oznaczone na żółto, niebiesko i zielono

Zadanie 1. Badanie właściwości papieru.

Strefa niebieska układamy tu różne przedmioty wykonane z papieru (wykorzystujemy te z poprzedniej zabawy), np.: gazeta, kartka, pudełko tekturowe.

Dziecko wybiera jeden przedmiot i rodzic wybiera jeden przedmiot, i określają jego cechy.

Wniosek: papier jest miękki, da się go drzeć, daje się zgniatać, itd.

Zadanie 2. Badanie właściwości plastiku.

Strefa żółta układamy tu różne przedmioty wykonane z plastiku np.: plastikowe butelka,

kubeczek i łyżeczka.

Dziecko wybiera jeden przedmiot i rodzic wybiera jeden przedmiot, i określają jego cechy.

Wniosek: plastik jest lekki, elastyczny lub sztywny, itd.

Plastik to potoczna nazwa tworzywa sztucznego – materiału wytworzonego przez człowieka z niewystępujących w naturze substancji. Jest on surowcem całkowicie odpornym na wodę i wiele substancji chemicznych, bardzo powoli rozkłada się jako odpad.

Zadanie 3. Badanie właściwości szkła.

Strefa zielona układamy tu przedmioty wykonane ze szkła, np.: małe słoiki, spodki.

Dziecko wybiera jeden przedmiot i rodzic wybiera jeden przedmiot, i określają jego cechy.

Wniosek: szkło jest ciężkie, zimne, twarde, przepuszcza światło.

Zadanie 4. Mali badacze, małymi detektywami.

Przypominamy dzieciom o konieczności segregowania odpadów w celu ich ponownego wykorzystania w przemyśle.

Objaśniamy słowo recykling jest powtórnym wykorzystywaniem odpadów w celu wytworzenia nowego produktu. Jest to jedna z najprostszych form ochrony środowiska, której celem jest zmniejszenie nadmiernego eksploatowania złóż naturalnych oraz zmniejszenie ilości odpadów.

Prosimy na odnalezieniu wśród zgromadzonych opakowań oraz na różnych produktach w domu, które opakowania zawierają takie oznaczenie, można tu wykorzystać szkło powiększające lub lupę, jeżeli ktoś posiada.

4. Zabawa w formieMali ekolodzy.

Wszystkie zgromadzone odpady rozrzucamy dowolnie np. na dywanie i mówimy, że trzeba posprzątać trawnik (oczywiście jeżeli ktoś ma ogród lub działkę tą zabawę można zrobić na powietrzu) lub przenosimy w jedno miejsce, a następnie zapraszamy dziecko do posprzątania. Zasada jest taka, że bierzemy po jednym odpadzie, dziecko mówi jaka to grupa i zanosi do odpowiedniej strefy; niebieskiej zielonej lub żółtej.

Ø  Potem bawimy się z Kartą pracy:

Dziecko:

−− ogląda obrazki,

−− nazywa kolory koszy, które służą do segregowania śmieci,

−− mówi, jakie śmieci do nich wrzucamy,

−− łączy liniami obrazki z odpowiednimi koszami,

−− koloruje odpowiednio kosze: pierwszy – na zielono, drugi – na żółto, trzeci – na niebiesko.

 

5. Zabawa muzyczna z wykorzystaniem piosenki „Ekologiczne reggae”. Najpierw przygotowujemy instrument. Wykonanie ekologicznych instrumentów potrzebne będą: plastikowa butelka, fasola, groch lub kasza gryczana, kartonowe pudełka, taśma klejąca.

1.      Wykonujemy ekologiczną grzechotkę – wsypujemy do plastikowej butelki fasolę, groch lub kaszę gryczaną. Szczelnie zamykamy pojemnik.

2.      Wykonujemy ekologiczny bębenek– oklejamy kartonowe pudełko taśmą klejącą tak by się nie otwierało.

Po zakończeniu prac porównują brzmienia grzechotki i bębenka. Włączamy naszą piosenkę śpiewamy i gramy, instrumenty może sobie zrobić cała rodzina, wtedy będzie prawdziwa orkiestra. Staramy się oczywiście panować nad rytmem instrumentów i piosenki.

pozdrawiam serdecznie, pani Małgosia