Sposób na wakacyjną nudę

Obrysowywanie, wycinanie i kolorowanie sylwet ryb. Dorosły przygotowuje szablon przedstawiający sylwetę ryby, dla dziecka biała kartka z bloku technicznego, nożyczki, kredki.

Ø  Mówimy dziecku zagadkę: „W wodzie pływają, głosu nie mają”. (ryby)

Dziecko obrysowuje sylwetę ryby od szablonu przygotowanego przez rodzica na białej kartce, wycina i koloruje według własnego pomysłu.

Ø Zabawa „ Łowimy ryby”. Rozwijanie sprawności manualnej.

Przygotowujemy rolkę po ręczniku papierowym, albo gazetkę reklamową, kawałki włóczki, wykonaną wcześniej rybę. Przywiązujemy koniec włóczki do nosa ryby, włóczkę rozciągamy na podłodze. Zadaniem dziecka jest złowić rybę, czyli nawinąć włóczkę na wędkę.

Zabawa bieżna z elementem naśladownictwa „Wakacyjna gimnastyka” dziecko wykonuje sekwencje określonych ruchów – trzy następujące po sobie elementy ćwiczeń gimnastycznych:

I – skłon w przód, klaśnięcie w dłonie, podskok.

II – przysiad, pajacyk, wyskok w górę z jak najwyższym wyrzutem rąk w górę.

Co pływa, co tonie? – zajęcia badawcze.

Przygotowujemy: plastikowe tacki, plastikowe pojemniki na wodę, małe kamyki lub większe guziki, kartki z zeszytu, plastelinę, metalowy klucz, korek, piłeczki do ping-ponga, kawałki papieru o różnej strukturze i grubości (np. kawałek tektury, bibuły, brystolu), klocek drewniany, klocek plastikowy, styropian, piórko, liść, gąbka, makaron, łódkę z papieru wykonane techniką origami.

Przypominam Wam Kochani jak zrobić łódkę:

Doświadczenie wykonujemy w wannie wypełnionej wodą, lub dużej misce, można też zrobić je w ogrodzie lub na działce – puszczamy łódkę wykonaną metodą origami.

– dziecko sprawdza, czy jego łódka pływa – umieszczają ją na wodzie, obserwuje, następnie dmucha na łódkę. Obserwujemy jak łódka porusza się pod wpływem strumienia powietrza (dmucha raz mocno, raz lekko).

– obciążamy łódkę kamykami, uważając, aby nie zatonęła. Informujemy, że nie możemy zbyt mocno obciążać łódki, gdyż zbyt duży ciężar może spowodować zatonięcie statku.

– następnie sprawdzamy, czy plastelina utrzyma się na wodzie. Dziecko robi z plasteliny kuleczkę, placek, robi dziurkę w placku, lepi kształt spodeczka. Ostrożnie umieszcza na powierzchni wody ulepione przedmioty i sprawdza co się wydarzy.

– kładzie na wodzie kartki z zeszytu. Układają na nich piórko, monetę, mały kamyk itp. Wykonuje ćwiczenie ostrożnie, tak, aby kartka utrzymała ciężar.

– potem sprawdza, które ze zgromadzonych przedmiotów po wrzuceniu ich do wody zatoną, a które nie.

– układa na jednej tacce przedmioty, które toną, na drugiej przedmioty, które pływają.

Zastanawiają się, dlaczego tak się dzieje. Wyjaśniamy, że wszystko zależy od ciężaru przedmiotów.

Podsumowujemy ciężkie przedmioty toną, lekkie pływają.

Kodujemy – „Biedroneczka”.

Kończymy rysować biedronkę, poprzez zakolorowania właściwych kwadracików w lustrzanym odbiciu.

pozdrawiam serdecznie, pani Małosia