Świeże powietrze

1. Zabawa na powitanieKto nie lubi…?
Rodzic zadaje pytania: Kto nie lubi wąchać dymu (śmieci na placu zabaw, betonowych placów zabaw itp.)? Jeśli dziecko nie lubi, może klasnąć w dłonie.

2. Zabawa połączona z eksperymentem plastycznymSzare na szarym.
Co potrzebujemy? Arkusz kartonu, świeca lub tłuste pastele, szara farba, pędzel lub gąbka.

Dzieci wykonują rysunek świecą: fale lub spirale i koła dymu z kominów. Zamalowują go szarą farbą po całej powierzchni, tak jakby cały świat był szary, zasnuty dymem i spalinami.

3. Rozmowa o zanieczyszczaniu powietrza przez ludziChcemy mieć czyste powietrze.

Rodzic rozmawia z dzieckiem o tym, jak ludzie zanieczyszczają powietrze (na podstawie obrazków). Dziecko ocenia, czy powietrze w jego okolicy jest czyste i czy dobrze się nim oddycha.

3. Zabawa z wykorzystaniem zmysłu węchuCo to za zapachy?

Dzieci wąchają zapachy wydzielane przez różne substancje, np.: perfumy, rozgnieciony czosnek, utarty chrzan, płyn do płukania tkanin, odświeżacz powietrza, zapachowe zawieszki samochodowe, skórkę cytrusów, kapustę kiszoną itp., które rodzic ma w domu i umieszcza je w słoiczkach (z zakrętkami). Odkręcają słoiczki, wąchają i odgadują, co to za zapach.

4. Zabawa z wykorzystaniem zmysłu węchuJak pachnie…?
Słoiczki zapachowe z wcześniejszej zabawy
Dzieci jeszcze raz wąchają zawartość słoiczków i oceniają, czy dany zapach jest przyjemny, czy im się podoba. Do każdego zapachu dobierają smutną lub uśmiechniętą minkę (jeśli jest przyjemny – uśmiechają się, jeśli nieprzyjemny – smucą).

5. Ćwiczenia oddechowe Kolorowe kwiatki.
Można wykorzystać do tego ćwiczenia prawdziwe kwiaty, które macie Państwo w domu.  Zadanie polega na sprawdzeniu, czy kwiat pachnie czy nie. Dzieci wciągają powietrze nosem i wypuszczają ustami.

pozdrawiam serdecznie, pani Paulinka