Utrwalanie głoski  „k” w wyrazach  – ćwiczenia dla dzieci które miały problem z artykulacją ,,k’’

Witam serdecznie wszystkie dzieci uczestniczące w zajęciach logopedycznych w przedszkolu!

 

1.Utrwalanie głoski  „k” w wyrazach  – ćwiczenia dla dzieci które miały problem z artykulacją ,,k’’

W nagłosie

kapa, kanapa, kasa, kabel, kamień, koc, koń, koza, kolej, komin, kępa, kura, kuchnia, kuźnia
W śródgłosie

makaron, oko, okulary, pokój, fabryka, mleko, ręka, mąka, fajka,
W wygłosie

mak, rak, hak, rok, sok, lejek, piasek, plecak, lotnik, indyk.
Wypowiedzi dwuwyrazowe

kasa kolejowa, kolorowa koszula, kulawa koza, kupa kamieni , fabryka kabli, bańka mleka, makowy placek, rak nieborak,  kruchy sernik, parkowa ławka, zamknięta klasa

2. Ćwiczenia dla dzieci, które nie wymawiają ,,sz’’:

Układ narządów artykulacyjnych podczas artykulacji głoski ,,sz’’-

Wargi lekko zaokrąglone, wysunięte do przodu. Artykulacja spółgłoski szczelinowej ,,sz’’, polega na wytworzeniu szczeliny między czubkiem języka a najbardziej wystającą  częścią dziąseł tzw. wałkiem dziąsłowym. Szczelina jest większa i szersza, niż przy ,,s ‘’ i ,,z’’. Boki języka przylegają do dziąseł i zębów górnych. Zbliżone do siebie siekacze oraz wysunięte do przodu wargi wzmacniają szmer powstający przy przeciskaniu się powietrza przez szczelinę.

Zabawy z lusterkiem

Powtórzenie zabawy „ryjek – uśmiech” z lusterkiem. Podczas wykonywania ryjka i wypowiadania, np. uuu, podnosimy język do podniebienia i mówimy: uuuu- szszsz. Podczas rozciągania warg w uśmiech i artykulacji, np.: eee, pamiętamy o ułożeniu języka za dolnymi zębami i wypowiadamy: eee-sss.

3.Utrwalanie ,,sz’’ – ćwiczenia dla dzieci, które już wymawiają ,,sz’’

Szafir, szarak, szofer, szeryf, szereg, szyja, szyld, szyna, szynka, daszek, depesza, nosze, naszyjnik, tusza, garnuszek, groszek, grusza, kalosze, kasza, kaszanka, kaszel, kieliszek, kieszeń

4.Utrwalenie ,,r’’

Nauka wierszyka, autor E.M. Skorek

Traszka

Mała traszka siedzi w trawie

i udaje oczko pawie.

Potem tresowana traszka

udawała z trudem ptaszka

5. Zabawa w tworzenie słów: ostatnia litera wymawianego wyrazu jest pierwszą literą następnego wyrazu, np. Kot- tata- ananas- ser – itd.

6. Zabawa ,, klaszczę i mówię’’ – wypowiadanie utworzonych wyrazów, jednocześnie klaszcząc w dłonie.

pozdrawiam serdecznie, pani Ewa