Propozycje zabaw dotyczących tematu: „W MARCU JAK W GARNCU”
1. Poproście dzieci o powtórzenie tego powiedzenia i odpowiedzi na pytania:
Jaką mamy teraz porę roku?
Jak nazywają się pozostały pory roku?
Jaki mamy teraz miesiąc?
Jakie znasz nazwy innych miesięcy?
2. Rozwiążcie wspólnie zagadki słowne:
Widzisz je we dnie, nie widzisz w nocy.
Zimą grzeje słabo, latem z całej mocy. (słońce)
Jaka to pierzynka biała, nie z pierza, ale z wody powstała?
Płynie po niebie, znasz ją i wiesz, że gdy jest ciemna, będzie z niej lał deszcz. (chmura)
Gdy pierwszy, świat robi się bielszy.
Wyciągamy narty, sanki, dzieci lepić chcą bałwanki. (śnieg)
Kropelki wody na głowy padają.
Wszyscy przed nimi pod dach uciekają. (deszcz)
Jasny zygzak na ciemnym niebie,
Może podczas burzy przestraszyć i ciebie! (piorun, błyskawica)
Szumi, gwiżdże, czasem gna. Skąd i dokąd? Kto go zna?
Dmucha, szarpie, czasem rwie. Po co? Za co? Kto go wie? (wiatr)
3. Proszę o przeczytanie dzieciom wierszyka Joanny Kulmowej „MARZEC”
Marzec ma ogromny garniec.
Mieszka w nim przez całe noce,
Wieje w garncu nieustannie
Syczy coś i bulgocze.
-Powiedź, Marcu, Co masz w garncu?
-Mam składniki różnorodne: Wiatry ciepłe, wiatry chłodne,
Chmury, słońce, śnieg i wodę-z nich przyrządzam Wam pogodę.
Porozmawiajmy z dziećmi na temat wiersza:
Do kogo porównany był marzec w wierszu?
Jakie składniki zawierała potrawa w garncu, którą gotował marzec?
Jaką potrawę ugotował?
Jakie zmiany zachodzą w pogodzie wczesną wiosną?
4. Ugotujmy z dziećmi danie specjalne: marcową pogodę, bo przecież
w marcu jak w garncu:
Dziecko rysuje garnek na całej kartce papieru.
Potem samodzielnie wycina elementy pogody i przykleja w garnku.
pozdrawiam serdecznie, Pani Gosia