W wielkim mieście

1. Zabawa z nićmi – układanie kompozycji ze sznurka i kolorowych nici.

– dziecko wybiera miejsce, zabytek Lubina i układa kompozycję ze sznurków

2. Budujemy miasto – zajęcia matematyczne inspirowane wierszem E. Stadtmüller Kim jesteś?

– dziecko poprawnie oblicza działania matematyczne; wyjaśnia, jaka zabudowa jest charakterystyczna dla dużego miasta.

Czy wiesz, kim jesteś?

– To oczywiste!

Co ci jest bliskie?

– Znaki ojczyste.

Ojczyste barwy

– biało-czerwone.

Ojczyste godło

– orzeł w koronie.

Ojczyste w hymnie

mazurka dźwięki,

no i stolica

– miasto syrenki.

I jeszcze Wisła,

co sobie płynie:

raz po wyżynie,

raz po równinie,

i mija miasta

prześliczne takie…

– Już wiesz, kim jesteś?

– Jestem Polakiem.

Rozmowa na temat wiersza.

O czym był ten wiersz? Jakie znaki są bliskie sercu każdego Polaka? Jak mówią o sobie ludzie, których ojczyzną jest Polska?

Rodzic przypomina dziecku, że krajobraz Polski jest bardzo urozmaicony. Prosi, aby dziecko pokazało, gdzie jest morze, gdzie są jeziora, góry, rzeki, duże miasta. Proponuje podróż do jednego z miast. Rodzic opowiada o tym, że miasta wciąż się rozwijają i powstają w nich nowe osiedla mieszkaniowe. Pokazuje zdjęcia. Proponuje wspólną budowę jednego z nich. Układa w pokoju kartki z bloku, np. w kolorze żółtym lub niebieskim.  Na środku ustawia skrzynię z klockami.

Dziecko bierze 10 klocków (jeśli będzie potrzebowało więcej klocków, zawsze może podejść do skrzyni i dobrać). Klocki układa obok kartki. Rodzic informuje, że będzie architektem projektującym nowe osiedle. Chce, aby znajdowały się w nim budynki o różnej wysokości. Dziecko będzie wykonawcą projektów architekta. Do jego zadań będzie należała budowa zaprojektowanych domów.

Przykłady projektów architekta:

• Na osiedlu, w miejscach oznaczonych kolorem żółtym, mają stanąć tylko budynki sześciopiętrowe. W miejscach oznaczonych kolorem niebieskim mają stanąć tylko budynki dziesięciopiętrowe. Dziecko buduje takie budynki z klocków.

• Architekt zmienia zdanie – w wysokich budynkach często psują się windy, budynki stojące na placu oznaczonym kolorem żółtym mają mieć cztery piętra, a te stojące na placu w kolorze niebieskim – osiem pięter. Pyta: Co trzeba zrobić? Dziecko odejmuje po dwa klocki. Liczy, ile pięter mają teraz domy.

• Po prawej stronie budynku ma stanąć niższy budynek. Dziecko samo decyduje, ile pięter ma mieć dom.

Rodzic pyta dziecko: Ile pięter ma twój dom? Który z budynków jest wyższy? Który jest niższy?

• Architekt przygląda się domom i stwierdza, że chciałby wprowadzić zmiany. Oba budynki mają być takiej samej wysokości. Dziecko wykonuje polecenie. Rodzic pyta dziecko: Ile pięter trzeba było dobudować?

• Architekt prosi o wybudowanie po lewej stronie wyższego budynku. Dziecko podaje, ile pięter ma jego dom.

• Architekt wyraża zadowolenie z postępu prac. Informuje, że budowa domów na tym osiedlu została zakończona. Teraz trzeba zadbać o zieleń. Rozdaje dziecku kartki w kolorze zielonym oraz koperty, w których znajdują się wycięte z papieru figury geometryczne (po 10 figur geometrycznych, np.: prostokątów, kwadratów, kół, trójkątów, jednego kształtu, ale różnych rozmiarów). Dziecko układa z nich kwiaty na zielonych kartkach (trawnikach). Po zakończeniu zadania informuje, jakie figury były mu potrzebne do wykonania kwiatów i ile ich potrzebowało.

• Architekt wyraża zadowolenie z wykonanych prac. Mówi, że mieszkańcom tego osiedla tak spodobały się kolorowe trawniki, że teraz w swoich domach zawsze dbają o to, aby w wazonach były kwiaty.

3. Zajęcia umuzykalniające. Zabawy z piosenką Jestem Polakiem.

– wykonuje układ ruchowy do piosenki; reaguje na umówione sygnały

4. Ćwiczenie równowagi

– dziecko stoi na jednej nodze z jedną nogą podniesioną do góry, zgiętą w kolanie. Ramiona wyprostowane w bok. Po chwili zmiana uniesionej nogi.

Zadanie w ramach indywidualizacji:

Posłuchajcie legendy i odpowiedzcie na pytania:

Dawno, dawno temu żyli trzej bracia: Lech, Czech i Rus. Było im dobrze razem, ale pewnego dnia postanowili znaleźć nowe miejsca i tam wybudować domki. Zabrali swoje rodziny i wyruszyli w drogę. Postanowili się rozdzielić, aby żyć dalej jako sąsiedzi. Rus znalazł miejsce, gdzie było dużo gór i lasów. Spodobało mu się i tam został. Czecha zachwyciła szeroka rzeka – tam postanowił tam zamieszkać.

A Lech? – zapytacie. Cóż, on rozglądał się, bo chciał znaleźć wyjątkowe miejsce. Nagle zobaczył pięknego orła, który siedział w gnieździe na wysokim dębie. – Tu zostaniemy! – powiedział Lech. – Miejsce, gdzie mieszka taki ptak, musi być wspaniałe! Nam też będzie tu dobrze. Naszym godłem zostanie biały orzeł na czerwonym tle. I tak się stało, a kraj Lecha został nazwany Polską.

O czym opowiada legenda?

Czego szukali trzej bracia?

W legendzie była mowa o naszym godle państwowym – czy wiesz jak wygląda godło Polski?

 

Pani Marzenka pozdrawia i życzy udanej zabawy.