1. Ćwiczenia oddechowe Kolorowe kwiatki
– Kwiaty (żywe lub wycięte z papieru). Rodzic rozdaje dziecku kwiaty (żywe lub wycięte z papieru). Jego zadanie polega na sprawdzeniu, czy kwiat pachnie czy nie. Dziecko wciąga powietrze nosem i wypuszcza ustami, powtarza to zadanie kilka razy.
2. Quiz dydaktyczny Jak dbamy o przyrodę?
– rodzic mówi zdania. Dzieci potwierdzają prawidłową odpowiedź, wstając i mówiąc: Tak!, a nieprawidłową – pozostając w bezruchu (siedzą na dywanie) i mówiąc: Nie!
Dobrze, aby każda odpowiedź była przez dzieci uzasadniona.
Przykładowe zdania:
− Zwierzęta nie czują, kiedy się im dokucza.
− Śmieci powinno się wyrzucać do specjalnych pojemników, a jeśli ich nie ma – do kosza.
− Każda woda, którą pijemy, powinna być czysta.
− W lesie wolno krzyczeć.
− Warto sadzić kwiaty w ogrodzie.
3. Zabawy i ćwiczenia ruchowe
Dziecko powtarza ćwiczenia po kilka razy.
• Ćwiczenia w pozycji wyprostowanej.
Dziecko maszeruje po pokoju: na całych stopach, na palcach, na piętach, na krawędziach bocznych: wewnętrznych i zewnętrznych.
Dziecko przechodzi przez obręcz, a następnie przez szarfę od dołu do góry. Przy powtórzeniu ćwiczenia wykonuje zadanie od góry do dołu.
Dziecko biega po pokoju między rozrzuconymi na podłodze woreczkami. Na umówiony sygnał słowny N.: np. Hop! – staje stopami na wybranym woreczku.
Dziecko spaceruje po pokoju na palcach, z woreczkami uniesionymi wysoko nad głowami. Na klaśnięcie rodzica pochyla lekko kręgosłup, przekłada woreczki do tyłu i trzyma je oburącz.
• Ćwiczenia w siadzie ugiętym – nogi ugięte w kolanach, ręce podparte o podłogę z tyłu.
Dziecko chwyta stopami woreczek gimnastyczny, wykonuje kołyskę (kładzie się na plecach i zarzuca nogi z woreczkiem za głowę) – przenosi woreczki za głowę. W leżeniu na plecach, chwytają woreczki rękami, wykonują skłon i zostawiają woreczki przed stopami.
Dziecko, z woreczkiem włożonym między stopy, lekko uniesione nad podłogą, kręci się w koło, lekko odpychając się rękami od podłogi.
Dziecko, z woreczkami włożonymi między stopy, nogami uniesionymi nad podłogą, podrzuca stopami woreczek do góry i próbuje go złapać w ręce.
Dziecko kładzie woreczek na brzuchu, unosi go i stara się, aby woreczek nie spadł – stopy mają być oparte na podłodze, nogi ugięte w kolanach, ręce wyprostowane z tyłu, dłonie oparte o podłogę.
• Zabawa relaksacyjna.
Dziecko słucha muzyki relaksacyjnej w wygodnej pozycji leżącej.
Wesołej zabawy życzy pani Marzenka