OTO JA – CZŁOWIEK, MOJE CIAŁO
Zabawa ilustracyjna do piosenki „Głowa, ramiona, kolana, pięty”
Zabawa naśladowcza „Pokaż to samo”, dziecko i rodzic staja naprzeciwko siebie, rodzic pokazuje rożne figury, dziecko musi je odwzorować po trzech figurach następuje zmiana, rodzic powtarza po dziecku.
Lepienie z plasteliny postaci człowieka „Plastelinowy ludzik” – praca według pomysłu dzieci.
Zabawa dydaktyczna „Witamy się…” , dziecko wita się z rodzicem różnymi częściami ciała np. rodzic mówi „witają się nasze kalana” po czym dotyka się z dzieckiem kolanami, następnie dziecko wymienia inna część ciała.
Indywidualizacja: Zabawa dydaktyczna „dopasuj nazwy do części ciała”
OTO JA – CZŁOWIEK, ZMYSŁY
Rozwiązywanie zagadek dotyczących zmysłów.
Czy róża kłuje? Czy kołdra ma puch?
Jak można to sprawdzić wie każdy zuch.
Czy szorstkie i twarde są różne przedmioty
dowiesz się używając…/dotyk/
Lasu szum, czy helikoptera lot?
Rzeki spływ, czy pioruna grzmot?
Wszystkie te dźwięki wraz z przelotem much
Rozróżnisz, gdy będziesz miał dobry…/słuch/
Zapachy są różne: ładne i brzydkie.
Są delikatne i też intensywne.
Żeby poczuć i rozróżnić je
trzeba używać zmysłu, jakim jest… /węch/
Jedni wolą jabłka, inni rodzynki.
Niektórzy robią miny jedząc cytrynki.
A ja wam powiem, że uwielbiam mak,
bo każdy ma swój ulubiony…/smak/
Jest milion kolorów, które malują świat.
Codziennie używamy nazw pięknych barw.
Czy w dzień, czy w nocy, czy zapada zmrok
do rozróżniania kolorów potrzebny nam…/wzrok/
Ludzie to bardzo ciekawe istoty,
do smakowania i dotykania pełne ochoty.
Patrzą, słuchają oraz wąchają
I ciągle coś nowego poznają.
Zawsze wpadają na super pomysły
i właśnie do tego potrzebne są…/zmysły/
Zabawa dydaktyczna „Zaczarowany woreczek”, dziecko rozpoznaje za pomocą dotyku umieszczone przez rodzica przedmioty w worku np. widelec czy łyżka.
Zabawa orientacyjno-porządkowa „Uważnie słuchamy”, dziecko zamyka oczy i nasłuchuje skąd dobiega dźwięk wystukiwany przez rodzica np. na garnku za pomocą drewnianej łyżki.
Zabawa badawcza „Zawiązane oczka”, dziecko ma zawiązane oczy, rodzic podaje mu kawałki owoców lub warzyw, dziecko po smaku musi rozpoznać co to było.
Indywidualizacja: Praca – dziecko łączy nazwy zmysłów z obrazkami.
HIGIENA
Rozwiązywanie zagadek:
Rodzic czyta zagadki, a dziecko podaje odpowiedzi.
· Kolorowe i pachnące
Do mycia rąk służące (mydło)
· W umywalce lub w wannie
Umyje cię ona starannie (woda)
· Wanna służy do kąpania
A on do wycierania (ręcznik)
· Może być duża, może być mała
Ale do mycia jest doskonała (umywalka)
· W niej się wykąpiesz
Umyjesz ręce
Gdzie ty to zrobisz?
W swojej… (łazience)
Zabawa naśladowcza „Codzienna toaleta”.
Rodzic pokazuję jak powinna wyglądać codzienna toaleta a dziecko naśladuje rodzica. Zabawa nie musi odbywać się „na sucho”, można ją wykorzystać podczas porannej toalety.
O myciu rąk rymuję i naśladuję – słuchanie wiersza
Rodzic czyta dziecku wiersz, pokazując w trakcie prawidłowy sposób mycia rąk. Dziecko naśladuje te ruchy (powtarzamy dwukrotnie).
Mycie rąk
Czy dorosłe czy dziecięce
Każdy myje swoje ręce
Podwijam więc rękawy
Wodę puszczam – nie ma sprawy
Mydło biorę, bo bez niego
Nie ma mycia poprawnego
Najpierw w środku robię pianę
Na tym jednak nie ustanę
Grzbiet pocieram
Lewy, prawy
Łączę palce
Dla zabawy
Kciukiem kręcę
Nadgarstkami
I gilgoczę opuszkami
Lewy, prawy
Lewy, prawy
Zabawa dydaktyczna „Po kolei, po kolei” – przypomnienie zasad prawidłowego mycia rąk.
Rodzic przypomina kolejne czynności związane z myciem rąk, pokazując wszystko gestem:
namydlenie dłoni
· mycie grzbietu dłoni prawej
· mycie grzbietu dłoni lewej
· mycie między palcami
· mycie kciuka
· gilgotanie w środku dłoni
· mycie nadgarstków
· spłukiwanie
· wycieranie ręcznikiem.
Następnie dziecko dostają kopertę z wyciętymi elementami rysunkowej instrukcji mycia rąk i ma za zadanie ułożyć je po kolei i przykleić do kartki.
Zabawa ruchowa „Woda, mydło, ręcznik”
Dziecko biega po pokoju, na hasło rodzica:
Mydło – kładą się na podłodze,
Woda – podskakują,
Ręcznik – turlają się po podłodze.
Praca malarska „Kolorowa kąpiel”.
potrzebujemy:
· szablon wanny
· bańki mydlane
· małe pojemniki
· farby plakatowe
etapy pracy:
1. Do małych pojemników wlewamy płyn do baniek i dodajemy trochę farby plakatowej. Do każdego kubeczka inny kolor. Mieszamy pędzlem tak by oba składniki się połączyły.
2. Maczamy końcówkę przyrządu do puszczania baniek w jednym z pojemniczków i dmuchamy w kierunku kartki.
3. Bańka osiada na kartce. Po chwili bańka znika, ale zostawia po sobie niezwykły ślad
Wyszukiwanie różnic na obrazkach „W toalecie”
ODŻYWIAMY SIĘ ZDROWO – WITAMINY
Witaminowe abecadło – słuchanie wiersza S. Karaszewskiego; Rozmowa na podstawie jego treści.
Pytania do wiersza:
Jakie witaminy występują w wierszu?
W jakich produktach można znaleźć witaminy?
Na co pomacają nam witaminy?
Oczy, gardło, włosy, kości
zdrowsze są, gdy A w nich gości.
A w marchewce, pomidorze,
w maśle, mleku też być może.
B – bądź bystry, zwinny, żwawy
do nauki i zabawy!
W drożdżach, ziarnach i orzeszkach,
w serach, jajkach B też mieszka.
Naturalne witaminy
lubią chłopcy i dziewczyny.
Bo najlepsze witaminy
to owoce i jarzyny.
C – to coś na przeziębienie
i na lepsze ran gojenie.
C: porzeczka i cytryna,
świeży owoc i jarzyna!
Zęby, kości lepiej rosną,
kiedy D dostaną wiosną.
Zjesz ją z rybą, jajkiem, mlekiem.
Na krzywicę D jest lekiem.
Naturalne witaminy
lubią chłopcy i dziewczyny.
Mleko, mięso, jajka, sery,
w słońcu marsze i spacery.
Zabawa orientacyjno-porządkowa „Wesołe witaminki”. Dziecko tańczy przy ulubionych piosenkach gdy usłyszy od rodzica poznaną witaminę z wiersza (A, B, C, D) podskakuje wysoko.
„Witaminy” – klasyfikowanie obrazków, dziecko koloruje owoce według instrukcji.
Zabawa ruchowa przy piosence „Witaminki witaminki”, dziecko dowolnie pląsa przy piosence.
Praca kulinarna” Sałatka owocowa”, dziecko z pomocą rodzica robi sałatkę owocową.
Indywidualizacja: Praca – dziecko rozpoznaje warzywa i owoce na obrazku
RUCH TO ZDROWIE
Rozwiązywanie zagadek o dyscyplinach sportowych.
· Skoki, biegi, gimnastyka
wspólną nazwę mają.
Jakie je wszystkie razem
ludzie nazywają? (sport)
· Zawodnicy na głowy,
czepki zakładają.
Rękami i nogami
w wodzie poruszają. (pływanie)
· Zawodnicy grając w piłkę,
rękami ją odbijają
i wysoko ponad siatką
drugiej drużynie podają. (siatkówka)
· Narty, kijki oraz gogle
Zawodnicy mają.
Jak najszybciej, by być pierwszym,
Po śniegu zjeżdżają. (narciarstwo)
· W jakiej dyscyplinie sportu
Piłkę nogą kopiemy,
Na meczach z radością
Drużynie kibicujemy? (piłka nożna)
· Każdy sportowiec marzy o tym,
ażeby zdobyć srebrny lub złoty. (medal)
Pogadanka nt. korzyści płynących z uprawiania sportu. Wspólne dojście do wniosku, że sport to zdrowie i że warto się ruszać.
Rodzic pyta dziecko czy powinno się uprawiać sport, czy powinno się ruszać?
Burza mózgu „Jakie korzyści mamy z aktywnie spędzonego czas, z uprawiania sportu?”
Przykładowe odpowiedzi:
· Zdrowie- wzmacnia odporność (nie chorujemy)
· Lepsze samopoczucie (sprawia przyjemność)
· Wzmacniamy ciało (nic nas nie boli)
· Jest to świetna zabawa
· Poprawia naszą sprawność fizyczną
· Zapobiega otyłości.
Zabawa taneczna do piosenki „Fikający zuch”.
Zestaw zabaw sportowych do wyboru:
Zestawy zabaw prowadzonych metodą Weroniki Sherborne
o Leżenie na plecach, ręce wzdłuż tułowia, na sygnał – podnoszenie rąk do góry, mocne zaciskanie w pięści, rozluźnienie, opuszczenie rąk
o Uderzanie o podłogę na przemian stopami i dłońmi, najpierw w rytmie dowolnym, potem próba podporządkowania się podanemu rytmowi
o Ślizganie się w kółko na brzuchu – potem obrót i to samo na plecach
o „Śmieszne miny” – wytrzeszczanie oczu, wysuwanie języka, oblizywanie się, szczerzenie zębów, „Smutna Chinka”, „Wesoła Chinka”
o Siad, podkurczenie nóg, kołysanie się na pośladkach, obroty wokół własnej osi na pośladkach
Zestawy ćwiczeń gimnastycznych z elementami kinezjologii edukacyjnej
o Stojąc w rozkroku skłon tułowia w przód; toczenie piłki między nogami po torze „ Leniwej ósemki” – wyprost z ramionami uniesionymi do góry i głęboki wdech ,
o W siadzie skulnym, podpartym:
o toczenie piłki palcami stóp po podłożu w przód, w tył; ruchem okrężnym lewą i prawą stopą oraz obunóż
o Podczas marszu przy muzyce podrzucanie piłki z ręki lewej do ręki prawej po łuku i wodzenie za nią wzrokiem – reagowanie bezruchem ciała na przerwę w muzyce
o Leżenie tyłem – palce rąk stykają na brzuchu – wykonanie głębokiego oddechu – trzy razy
o W staniu jednonóż rzut piłki pod kolanem nogi wzniesionej i chwyt oburącz.
o Chodzenie na czworakach i toczenie przed sobą piłki- prawą i lewą ręką
o Dzieci stoją przed ścianą opierają się o nią dłońmi, ramiona są wyprostowane, jedną nogę odstawiają do tyłu pochylając się do przodu uginają przednią nogę.
Zestawy ćwiczeń gimnastycznych według A.M. Kniessów (dla dzieci starszych)
o Marsz po obwodzie koła
na palcach
na pietach
zewnętrznych krawędziach stóp
wewnętrznych krawędziach stóp
o Taniec z wstążką – wg pomysłu dzieci
o Pozycja stojąca stopy złączone. Przeskakiwanie przez szarfy, w dowolny sposób ułożone na podłodze:
obunóż
na prawej nodze
na lewej nodze
przeskakując z nogi na nogę
o Pajac w bok z rytmicznym wyrzutem rąk i nóg
Zabawy plastyczne – lepienie z masy solnej dowolnego przyrządy sportowego, sportowca, drużyny – do wyboru dziecka.
Składniki na masę solną
o szklanka mąki
o szklanka soli
o ½ szklanki wody
Przepis na masę solną
W misce wymieszaj mąkę z solą a następnie dodaj wodę i dokładnie wymieszaj a następnie ugniataj do uzyskania jednolitej gładkiej i elastycznej masy.
Indywidualizacja: Zabawa słownikowa „Sportowcy” – dzieci tworzą nazwy zawodników od podanej dyscypliny sportowej.
Np. piłka nożna – piłkarz, pływanie – pływak
miłej zabawy życzą pani Kasia i pani Marzenka