Poznajemy pojazdy
Zabawy konstrukcyjne Transport
Dzieci budują z klocków różnego rodzaju konstrukcje związane z pojazdami: garaże, tory kolejowe, stacje, porty, ulice. Mogą również poszerzyć zakres budowy o hotele, domy itp.
Rozwiązanie zagadki B. Szelągowskiej Wakacje.
Morze, góry lub jeziora.
Pociąg wjeżdża już na stację.
Lato wreszcie się zaczęło.
Czas rozpocząć więc… (wakacje)
Słuchanie opowiadania E. Stadmüller Wakacje. Ilustracje znajdziecie Państwo tutaj, str. 76
– Bartek chwalił się, że na wakacje pojedzie do Grecji – opowiadał przy obiedzie Olek. – Mówił, że będzie się uczył nurkować i dostanie od taty cały potrzebny sprzęt.
– Zobaczycie, że będziecie się u nas bawić równie dobrze jak on – chrząknął dziadzio. – Już moja w tym głowa. Postanowiliśmy z babcią, że kupimy wielki dmuchany basen i ustawimy go w ogrodzie.
– Hurra! – zawołała Ada. – A będę w nim mogła puszczać moje kaczuszki?
– Jasne – roześmiała się babcia – i kaczuszki, i łódeczki, i co tam sobie wymyślisz.
– Szkoda, że w ogrodzie nie ma piaskownicy, bo byśmy mieli własną plażę – rozmarzył się Olek.
– To akurat nie problem – włączył się do rozmowy tato. – Cztery deski się znajdą, a sąsiad dziadków, pan Antoni, handluje materiałami budowlanymi, więc na pewno chętnie przywiezie parę worków piasku.
– I będzie plaża! – zawołała Ada.
– I huśtawka – dodał dziadzio. – Znalazłem ją na strychu.
– Tę samą, na której ja się huśtałem? – ożywił się tato.
– Tylko nie próbuj tego robić, bo moja biedna grusza nie wytrzyma takiego ciężaru – przestraszył się dziadzio.
– Oj tam, oj tam… – mruknął tato. – To mocne drzewo, nawet nie wiesz, ile wytrzymało…
– I Bartek mówił jeszcze, że będzie zwiedzał jakieś strasznie stare budowle – przypomniał sobie Olek.
– Stare budowle, powiadasz – dziadek uśmiechnął się tajemniczo.
– Ciekaw jestem, czy on widział kiedyś studnię z prawdziwym żurawiem.
– Takim żywym żurawiem? – zdziwiła się Ada.
– Tak nazywało się urządzenie, którym bardzo dawno temu wyciągano wodę ze studni – wyjaśniła wnuczce babcia.
– Tam, gdzie wybierzemy się na wycieczkę, można zobaczyć prawdziwe chaty kryte strzechą, poletka lnu, stary wiatrak i drabiniasty wóz – taki, jakim jeździł jeszcze mój dziadek.
– W sąsiedniej wsi powstał skansen – wyjaśniła mamie babcia. – I naprawdę jest w nim co zobaczyć.
– Chciałbym, żeby te wakacje już się zaczęły – westchnął Olek. – I nic nie szkodzi, że nie pojadę do Grecji – dodał po chwili.
Rozmowa kierowana na podstawie opowiadania i ilustracji w książce.
– Dokąd Bartek pojedzie na wakacje?
– Gdzie wakacje spędzą Ada i Olek?
– Co przygotowali dziadkowie, żeby umilić wakacje Adzie i Olkowi?
– Dokąd wy chcielibyście pojechać na wakacje?
– Czym można podróżować w czasie wakacji?
Ćwiczenia rozwijające myślenie – Dokąd dzieci pojadą na wakacje?
Obrazki przedstawiające wieś, miasto, góry, morze
Dzieci przyglądają się obrazkom. N. podaje cztery zdania i prosi dzieci, aby na ich podstawie odgadły, dokąd pojedzie dziecko na wakacje, np.
Kasia zobaczy: pole, krowę, świnkę, kurę. (wieś)
Krzyś zobaczy: statek, piasek, wodę, muszelki. (morze)
Maciek zobaczy: owce, źródło, pagórki, drewniane chaty. (góry)
Wiktoria zobaczy: zabytki, tramwaje, muzeum, skrzyżowania. (miasto)
[źródło: google.com]
Praca plastyczna Żaglówki na jeziorze.
Dzieci malują połowę talerzyka papierowego na żółto, a połowę na niebiesko. Na niebieskiej części układają i przyklejają żaglówki: z dwóch trójkątów i trapezu jako podstawy (mogą nazywać figury).
Utrwalanie określeń dotyczących położenia przedmiotów w przestrzeni – Gdzie jest mój samochód?
Rodzic wybiera sobie jeden pojazd i stawia go w pokoju, w dowolnym miejscu. Dziecko mówi, gdzie znajduje się pojazd. Rodzic zachęca dziecko, aby posługiwało się określeniami dotyczącymi położenia przedmiotów w przestrzeni: nad, pod, obok, za, pomiędzy.
Miło spędzam czas
Ćwiczenia słuchowe Co to za słowo?
Rodzic dzieli słowa rytmicznie (na sylaby), np. ka-pe-lusz, chus-tecz-ka, czap-ka, a zadaniem dzieci jest powiedzieć całe słowa.
Ćwiczenia dotykowe Wakacyjne akcesoria.
Co potrzebujemy: przedmioty, które kojarzą się z wakacjami, np.: okulary przeciwsłoneczne, czapka z daszkiem, sandały, opaska do zasłonięcia oczu.
Rodzic daje do ręki dziecku z zasłoniętymi oczami dowolny przedmiot. Zadaniem dziecka jest określenie, co to jest i do czego służy. Po odsłonięciu oczu następuje weryfikacja udzielonych odpowiedzi.
Osłuchanie ze słowami i melodią piosenki Kocham Lato
Rysowanie po śladach.
Zabawa rozwijająca małą motorykę – Wakacyjny rysunek.
Co potrzebujemy: Tacka i piasek lub mąka dla każdego dziecka.
Rodzic daje dziecku tackę z piaskiem i prosi, aby narysowało na nich palcem plażę, morskie fale, słońce i chmury.
Na plaży jest fajnie
Zabawa kolorami – Kolory lata.
Kartki z brystolu w kolorach podstawowych i w różnych odcieniach.
Rodzic rozkłada kartki w kolorach podstawowych, a dziecko podaje ich nazwy. Następnie dobierają odcienie do danego koloru i je nazywają, kończąc wypowiedź., np. niebieski jak: niezapominajki, jeansy, niebo itp.
Zabawa matematyczna Porównaj, gdzie jest więcej.
Rodzic rozkłada na dywanie różną liczbę zabawek do piaskownicy. Prosi, by dziecko pogrupowało je, oszacowało na oko, których jest więcej.
Zabawa w piaskownicy – Babki z piasku.
Dzieci wykonują babki z piasku.
Ćwiczenia pamięci Zamknij oczy.
Rodzic demonstruje dziecku zabawki, zwraca uwagę na ich przeznaczenie, wielkość, kolor i kształt. Następnie wykłada na środek kilka zabawek. Dziecko liczy je i zamykają oczy. Rodzic dokłada jedną zabawkę i prosi, by dziecko otworzyło oczy i wskazało, którą zabawkę dołożył.
Improwizacje taneczne do piosenki Kocham lato.
Wakacyjny czas
Ćwiczenia relaksacyjne Plaża.
Dziecko leży na dywanie z zamkniętymi oczami. Rodzic prosi, aby wyobraziło sobie, że leży na plaży, świeci mocne słońce i jest mu bardzo przyjemnie. Słychać szum morza. Słońce ogrzewa jego nogi, ręce, brzuch, twarz, włosy, ciepły wiatr muska jego twarz, włosy, ręce, nogi, brzuch. Jest spokojne i oddycha spokojnie: wciąga powietrze nosem, wypuszcza ustami. Jest mu bardzo miło. Dziecko powoli otwiera oczy, porusza lekko rękami, nogami, delikatnie unosi się i powoli wstaje.
Karty pracy
Zabawa twórcza Pojazdy przyszłości.
Dziecko tworzy z różnych pudełek samochód przyszłości.
Słuchanie wiersza B. Szelągowskiej Bezpieczne wakacje.
Jak wspaniale! Już wakacje.
To najlepsza w roku pora!
Można pływać sobie w morzu
albo wskoczyć do jeziora…
Na szczyt w górach wspiąć się warto!
Jak tam pięknie i wysoko!
W zeszłym roku po raz pierwszy
zobaczyłem Morskie Oko!
Ale zawsze pamiętajmy,
by dorosłych się pilnować.
Chodzić w górach – lecz po szlakach,
kremem z filtrem się smarować.
Czapkę nosić – taką z daszkiem
– porażenia się unika.
Kąpać się w strzeżonych miejscach
i pod okiem ratownika.
I rodziców trzeba słuchać.
Kto tak robi, ten ma rację.
Ach jak miło, jak wesoło,
bo już przecież są wakacje!
Rozmowa na podstawie wysłuchanego utworu.
− Dlaczego zawsze trzeba pilnować się dorosłych?
− Co to są górskie szlaki? Dlaczego trzeba się ich pilnować? (N. może wyjaśnić znaczenie wyrażenia górskie szlaki).
− Dlaczego latem smarujemy się kremem z filtrem?
− Do czego jest potrzebna latem czapka z daszkiem?
− Dlaczego można pływać tylko w miejscach, gdzie jest ratownik?
− Jakie macie rady dla innych przedszkolaków na wakacje? Co można robić, a czego nie wolno?
Zabawa dydaktyczna Numer alarmowy.
Rodzic prezentuje numer alarmowy 112, odczytuje go, a następnie dziecko robi to samo i mówi, w jakich sytuacjach powinno się pod niego dzwonić. Aby łatwiej było dzieciom zapamiętać numer 112, można wskazać na czoło (1), nos (1), uszy (2).
miłej zabawy życzą pani Paulinka i pani Violetka