Warszawa – nasza stolica

1. Zabawa ruchowa – ilustrowanie czynności ruchem.
Rodzic mówi jak można spędzać wolny czas, np. jeździć na rowerze, pływać łódką. Dzieci demonstrują ruch, np.: jazda na rowerze – w leżeniu na plecach wykonują rowerek, pływanie łódką – w siadzie skrzyżnym pochylają rytmicznie tułów i wiosłują rękami, pływanie w jeziorze lub morzu – w leżeniu na brzuchu – zagarnianie wody szerokimi ruchami ramion itp.

2. Rozmowa kierowana na temat: Herby miast.
Rodzic tłumaczy dziecku pojęcie stolica, podaje nazwę Warszawy jako stolicy Polski. Demonstruje dziecku herb i prosi je o podanie, co przedstawia.

3. Słuchanie wiersza Z. Dmitrocy Legenda o warszawskiej Syrence.
Piękna Syrenka,
Co w morzu żyła,
Raz do Warszawy
Wisłą przybyła.
Zauważyli
Ją tam rybacy,
Gdy przeszkadzała
Im w ciężkiej pracy.
Rybacy dla niej
Życzliwi byli,
Bo się jej pięknym
Śpiewem wzruszyli.
Ale zły kupiec
Złapał ją w wodzie
I potem trzymał
W ciasnej zagrodzie.
Z żalu i smutku
Zaczęła płakać,
Na pomoc przyszedł
Jej syn rybaka.
Syrenka za to
Podziękowała
I bronić miasta
Przyobiecała.
Od tamtej pory
I dniem, i nocą
Służy Warszawie
Swoją pomocą.

Pytania do wiersza:
Gdzie mieszkała Syrenka?
Co zrobił Syrence kupiec?
Kto uratował Syrenkę?
Co obiecała Syrenka w podziękowaniu za ratunek?

4. Ćwiczenia grafomotoryczne Wisła
Co potrzebujemy: Tacki z piaskiem lub drobną kaszą.
Dzieci rysują palcami na tackach z piaskiem wzory fal rzecznych z jednoczesnym naśladowaniem szumu wiatru i wody: szszsz…

5. Zabawa matematyczna Ile kropek ma biedronka?
Dzieci muszą dorysować tyle samo kropek po drugiej stronie. Następnie liczą wszystkie kropki.

pozdrawiamy serdecznie, pani Paulinka i pani Violetka