Warszawa – stolica Polski

1. Zabawa z elementem czworakowania Kotki

– Kotek/dziecko wygrzewa się na słońcu, turla się po podłodze, robi koci grzbiet. Na sygnał czworakuje w różnych kierunkach. Kolejny sygnał zaprasza do zabawy na słońcu.

2. Podróż do Warszawy

– dziecko wyjaśnia znaczenie słowa stolica, podaje jej nazwę i opisuje herb Warszawy; wymienia ważne i charakterystyczne miejsca znajdujące się w Warszawie

Rodzic proponuje dziecku wycieczkę do stolicy. Po dotarciu na miejsce pokazuje dziecku przewodnik po Warszawie. Wyjaśnia, że można w nim znaleźć wiele cennych informacji o miejscu, do którego przyjechaliśmy, np. co warto obejrzeć i jak się poruszać. Wspólnie z dzieckiem ogląda przewodnik. Układa na dywanie napisy: Stare Miasto, pomnik Syrenki, Pałac Kultury i Nauki, Łazienki, Stadion Narodowy, budynek Sejmu. Pomaga dziecku je odczytać. Wyjaśnia, że są to miejsca, które odwiedzą podczas dzisiejszej wycieczki.

Następnie umieszcza napisy w pudełku. Układa z pomocą dziecka prostokąt ze skakanki, czyli autobus, którym będą podróżować.

Podczas jazdy autobusem Rodzic zwraca uwagę na wygląd miasta: domy, kościoły, ulice, samochody, przechodniów itp. Warto wtedy pokazywać dziecku zdjęcia lub przygotować prezentację multimedialną.

Prezentacja multimedialna

Dziecko ogląda ją, jadąc autobusem. Kiedy dojedzie do wybranego miejsca (rodzic podnosi do góry kartonik z napisem), rodzic opowiada ciekawostki o danym miejscu. Następnie dziecko wsiada ponownie do autobusu i jadą do kolejnego miejsca.

Stare Miasto to najstarsza część Warszawy. Znajdują się tu piękne, stare kamienice. W czasie II wojny światowej Stare Miasto było całkowicie zburzone. Zostało jednak odbudowane. Na Starym Mieście przy placu Zamkowym znajduje się Zamek Królewski. Był siedzibą królów. Podczas wojny został również zupełnie zniszczony. Polacy odbudowali zamek. Dzisiaj można zwiedzać jego piękne wnętrza.

Tuż obok zamku stoi kolumna Zygmunta III Wazy. To bardzo wysoki pomnik, przedstawiający polskiego króla – Zygmunta III Wazę. Spogląda on z góry na swoje miasto. W ręce trzyma miecz. Jest gotowy w każdej chwili ostrzec mieszkańców przed niebezpieczeństwem i razem z nimi bronić miasta.

Łazienki Królewskie to ogromny park. Było to ulubione miejsce jednego z królów polskich – Stanisława Augusta Poniatowskiego. Spotykał się on tutaj z bardzo ważnymi ludźmi. W Łazienkach można zobaczyć piękne budowle, np.: Pałac na Wyspie, Amfiteatr. Są one otoczone bardzo bogatą roślinnością. W Łazienkach znajduje się również pomnik bardzo znanego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina.

W Pałacu Kultury i Nauki znajdują się m.in. teatry, kina, muzea, księgarnia, kluby sportowe, wyższe uczelnie, instytucje naukowe, sale koncertowe. Organizowane są wystawy, kiermasze, targi. W Pałacu Kultury i Nauki odbywa się również wiele bardzo ciekawych zajęć dla dzieci.

W budynku Sejmu znajduje się siedziba najwyższych władz państwa. To tutaj zapadają bardzo ważne decyzje dla wszystkich Polaków. Sejm obraduje systematycznie, pod przewodnictwem marszałka. Jego obrady są jawne. Można je obejrzeć np. w telewizji lub usłyszeć w radiu.

Stadion Narodowy został zbudowany niedawno, na Mistrzostwa Europy w piłce nożnej – tak zwane Euro 2012. Znajduje się nad Wisłą. Stadion jest w kolorach biało-czerwonych. Krzesełka na Stadionie Narodowym są również w kolorze biało-czerwonym. Odbywa się na nim wiele imprez sportowych i koncertów

3. Zestaw ćwiczeń gimnastycznych

– dziecko aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych

4. Zabawa orientacyjno-porządkowa Wiosenne kwiaty

Dziecko spaceruje swobodnie po sali, rozgląda się za słońcem, pierwszymi kwiatami. Na jedno uderzenie w bębenek (lub klaśnięcie rodzica w dłonie) przykuca i naśladuje zbieranie wiosennych kwiatów. Dwa uderzenia w bębenek są sygnałem do ponownego spaceru.

5. Zabawa ruchowa z elementem podskoku  Zajączki

Dziecko swobodnie podskakuje. Na hasło rodzica: Odpoczynek, wykonuje przysiad, ręce unosi w górę, dłonie trzyma przy uszach.

6. Ćwiczenia mięśni grzbietu Myjemy plecy

Dziecko staje w rozkroku, lekko pochylając się w przód. Trzymając szarfę oburącz za końce, przekłada ją za plecy – jedną rękę mają nad ramieniem, a drugą – pod ramieniem, przesuwa szarfę w górę i w dół. Ćwiczenie powtarzamy 3 razy.

7. Ćwiczenie wieloznaczne Kto szybciej?

Dziecko otrzymuje szarfę i organizuje sobie dużo miejsca wokół siebie. Układa szarfę w kółeczko, wchodzi w nią i przyjmuje pozycję wyprostowaną. Na znak rodzica dziecko przewleka szarfę pospiesznie od dołu do góry i ponownie układa ją w kółko. Ćwiczenie powtarzamy 4 razy.

8. Zabawa ruchowa z elementem czworakowania Chora noga

Dziecko składa szarfę i wkłada pod kolano. Przemieszcza się, przesuwając się na rękach i podskakując na jednej nodze. Na sygnał rodzica podnosi nogę do góry.

9. Ćwiczenie z elementem rzutu Napełniamy kosze

Dziecko bierze woreczek lub kulkę z gazety  i wrzuca je do koszy.

10. Ekspresja słowna rozwijająca twórcze myślenie Co by było gdyby…?

– dziecko kończy zdanie: Gdybym pewnego dnia obudził się w obym kraju, to…

11. Warszawska Syrenka – kolorowanka

12. Ruletka logopedyczna – gimnastyka buzi i języka

Zajęcia w ramach indywidualizacji: Szycie ściegiem fastrygowym – przewlekanie igły z nitką przez otworki w tekturce.

Udanej zabawy życzą pani Marzenka i pani Kasia