1. Ćwiczenia grafomotoryczne Ptaszek – narysujcie lub wydrukujcie ptaszka, poproście swoją pociechę żeby obrysowała szablon ptaka mazakiem. Potem ptaka trzeba pokolorować wg. własnego pomysłu lub po prostu w kolorowe paski. (może być taki jak mój, albo jaki tylko chcecie).
2. „Historia o powrocie bociana”– bardzo proszę przeczytać dzieciom poniższe opowiadanie i trochę porozmawiać z nimi o zwyczajach bocianów.
Na zielonej łące bocian wylądował!
Skrzydła dumnie podniósł, dziobem zaklekotał.
Podróż zakończona -myśli bocian sobie.
Chociaż burza była, poradziłem sobie.
Odważnie wróciłem w swe znajome strony.
Zobaczyłem gniazdo na starej topoli.
A żaba dostojnie boćka przywitała.
Potem –plusk -do wody szybko nura dała.
Myśli bociek sobie po tych powitaniach.
Pora jaja znosić i je wysiadywać.
Później swe potomstwo mądrze wychowywać.
Informacje potrzebne do rozmowy:
Upierzenie bociana jest głównie białe, z czarnymi piórami na skrzydłach. Dorosłe ptaki mają długie czerwone nogi oraz długie spiczasto zakończone czerwone dzioby i mierzą średnio 100–115 cm od czubka dzioba do końca ogona (czyli tyle ile nasze dzieci w tym momencie), ze skrzydłami o rozpiętości 155–215 cm. Bocian biały podejmuje co roku dalekie wędrówki, zimując w Afryce. Podczas migracji między Europą i Afryką unika przelotów przez morze, ponieważ wznoszące prądy powietrzne, na których polega w czasie lotu (czyli jest trochę szybowcem, który mało rusza skrzydłami, żeby się nie zmęczyć), nie tworzą się nad wodą.
Bocian biały jest mięsożerny oznacza to, że zjada inne zwierzęta, w tym owady, ryby, płazy, gady, małe ssaki i małe ptaki. Większość ze swojego pożywienia znajduje na podłożu, wśród niskiej roślinności oraz w płytkich wodach. Pan Bocian i Pani Bocianowa budują duże gniazdo, które może być używane przez kilka lat. Każdego roku wychowują do 4 piskląt, które wykluwają się z jaj po 33–34.
*Do rozmowy z dziećmi wykorzystajmy pytania: jak wygląda bocian, jakie kolory mają jego pióra, jakiej jest wielkości, gdzie przebywa, gdy u nas jest zima, czym się żywi.
3. Zabawa ruchowa Ptaki – do gniazd – rodzic podaje komendy poprzez klaśnięcie
i tupnięcie; najpierw „latamy” z szeroko rozłożonymi rękami, oczywiście ostrożnie żeby nic w domu nie zniszczyć, gdy rodzic tupnie nogą dziecko się zatrzymuje i przykuca „siada w gnieździe”, a gdy klaśnie ptaszki-dzieci w siadzie kucznym chodzą szukając ziarenek, szukają pożywienia. Komendy oczywiście w różnej kolejności, powtarzamy kilkukrotnie.
pozdrawiam serdecznie pani Gosia