Łąka – zadania na cały tydzień 11-15.05

Zabawa kształcąca płynność ruchów w przestrzeni Motyle

– dziecko improwizuje przy muzyce; naśladuje ruchy motyla.

Na łące w majuwycieczka na łąkę, połączona z zabawami badawczymi.

– ogląda, wącha kwiaty, słucha różnych odgłosów na łące, opisuje swoje wrażenia; wymienia charakterystyczne cechy łąki wiosną; nazywa kwiaty i zioła rosnące na łące, występujące na niej zwierzęta; wymienia części kwiatu – mniszka pospolitego.

Praca plastyczna Tęcza nad łąką.

– dziecko tworzy pracę plastyczną w oparciu o własne obserwacje.

Ćwiczenia grafomotoryczne

– tworzy obrazek łącząc kropki

Kolorowa łąka – słuchanie wiersza B. Formy Łąka.

– rozpoznaje i nazywa kwiaty występujące na łące; wyjaśnia, w jaki sposób rolnicy wykorzystują łąkę, podaje przykłady.

Powiał letni wietrzyk,

łąka zapachniała,

świeżą koniczyną

pokryła się cała.

Brzęczą głośno pszczoły,

pracują wytrwale

Zapylają kwiaty,

nie nudzą się wcale.

Słońce ciepłe blaski

na ziemię wysyła.

Mienią się w nich skrzydła

pięknego motyla.

Na łące tej chciałbym

znaleźć się przez chwilę

i stać się prześlicznym,

barwnym motylem.

Rozmowa na temat wiersza

Jak wyglądała łąka? Co robiły pszczoły na łące? O czym marzyła osoba z wiersza? Co można robić na łące?

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych

– dziecko aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach metodą R. Labana.

Zgodnie z muzyką. – Dziecko maszeruje po obwodzie koła na palcach, kiedy nagranie muzyki jest głośne, a w przysiadzie, kiedy nagranie muzyki jest ciche. W czasie marszu rodzic daje dziecku paski bibuły.

Tańczące bibułki. – Przy nagraniu dowolnej muzyki dziecko swobodnie tańczy i porusza paskami bibułki trzymanymi najpierw w prawej, a potem w lewej ręce. Podczas przerwy w grze przykuca i układa na podłodze z bibułki dowolne kształty.

Po kole. – Dziecko układa na podłodze koła z bibułki i skacze dookoła nich obunóż, w jedną i w drugą stronę.

Powitania bibułką. – Dziecko dotyka bibułką różnych części ciała wymienianych przez rodzica.

Jak najwyżej. – Dziecko wyrzuca bibułkę do góry, obserwuje jej opadanie i łapie ją tuż nad podłogą.

Sprytne palce. – Dziecko chwyta palcami stopy bibułkę leżącą na podłodze i podaje ją sobie do rąk.

Rysujemy ósemkę. – Dziecko przekłada bibułki z ręki do ręki na kształt ósemki pomiędzy rozstawionymi nogami.

Wiatr i wiaterek. – Dziecko dmucha na paski bibuły z większym i z mniejszym natężeniem.

Latające owady. – Dziecko zgniata bibułki w kulki, rzuca przed siebie i podąża ich śladem. Na koniec wrzuca kulki do obręczy, którą przygotował rodzic.

Marsz z muzyką. – Dziecko rytmicznie maszeruje dookoła pokoju przy nagraniu marszowej melodii. Podczas przerwy w grze przykuca i wyskakuje w górę.

Małe owady i duże owady – słuchanie opowiadania M. Strękowskiej – Zaremby Barwy ochronne.

– dziecko dostrzega symetrię w kształtach owadów; wyjaśnia pojęcie owady, wymienia nazwy owadów żyjących na łące; wyjaśnia znaczenie barwy ochronnej w życiu zwierząt; poprawnie stosuje rzeczowniki w liczbie mnogiej;

Mała, zielona żabka siedziała na skraju wiosennej łąki i z zachwytem przypatrywała się bajecznie kolorowym motylkom, które z trudem można było odróżnić od kwiatów rosnących w zielonej trawie.

– Jakie one piękne, kolorowe, cudne! – wzdychała raz po raz.

Postanowiła podejść bliżej, żeby się nacieszyć widokiem motyli. Zanim weszła w trawę, rozejrzała się trwożnie. Jak wszystkie żaby bała się długonogiego bociana, który na pewno chciałby ją zjeść. Nigdzie nie zobaczyła ani czerwonych nóg, ani czerwonego dzioba, ani białych skrzydeł. Śmiało więc ruszyła przez łąkę, aż doszła między barwne kwiaty i równie barwne motyle. Zadarła zielony łepek, żeby się im przyjrzeć. Iskierki słonecznego światła tańczyły na płatkach kwiatów i na skrzydełkach motyli. To był przepiękny widok. Wtem na łąkę padł cień. Jeden, drugi, dziesiąty. „Bociany!” – przestraszyła się żabka. Zadarła zieloną głowę jeszcze wyżej i odetchnęła z ulgą. Ptaki, które przyleciały nad łąkę, miały czarne pióra i były mniejsze od bocianów. Żabka mogła nadal podziwiać kolorowe motyle.

Ale gdzie się one podziały? Przed chwilą fruwały przed zielonym noskiem żabki, a teraz zniknęły. Jak to możliwe?

– Uważaj, nadepniesz na mnie. Co tu robisz? – spytał zielony pasikonik.

– Przepraszam. Szukam motyli – wyjaśniła żabka. – Dlaczego ukryłeś się pod liściem? Czy w pobliżu jest bocian? – zaniepokoiła się.

– Bociana na szczęście nie widziałem, za to widzę mnóstwo motyli. Udają kwiaty, żeby zmylić ptaki, które na nie polują. – Naprawdę? – żabka nie mogła się nadziwić.

Rzeczywiście, pośród kwitnących kwiatów siedziały kolorowe motylki. Były tak barwne jak kwiaty, więc trudno je było zauważyć. Gdy tylko czarne ptaki odleciały, motyle poderwały się do lotu. Ich skrzydełka znów migotały w słońcu najpiękniejszymi barwami.

– Są kolorowe jak kwiaty, żeby oszukać tych, którzy na nie polują – zrozumiała żabka. – Też chciałabym być taka kolorowa – westchnęła z rozmarzeniem.

– Lepiej nie. Motyle mają swoje barwy ochronne, a ty i ja swoje. Chodźmy tam, gdzie jest bardziej zielono, tak będzie bezpieczniej.

– Naprawdę? – żabka nie mogła uwierzyć, że jest zielona nie bez powodu. Dopiero gdy zielony pasikonik usiadł między zielonymi źdźbłami trawy i całkiem przepadł żabce z oczu, uwierzyła, że sama też może się ukryć przed wzrokiem bociana.

– Teraz żaden bocian mnie nie zobaczy – szepnęła, wskakując w gęstą trawę.

– Nie zobaczy, chociaż na twoim miejscu nie bałbym się bociana aż tak bardzo. On woli myszy, dżdżownice, ryby i, niestety, pasikoniki. Żaby nie bardzo mu smakują.

– Naprawdę? – żabka aż otworzyła zielony pyszczek. Była malutka, więc to naturalne, że wciąż się dziwiła.

Dzieci przyglądają się obrazkom w książce i opowiadają o łące w maju. Wymieniają nazwy kwiatów i zwierząt, które występują na łące. Odpowiadają na pytanie: Dlaczego motyle są kolorowe, a żaby i pasikoniki zielone? Jakie znacie jeszcze inne zwierzęta, które mają swój wygląd zewnętrzny (barwy) dostosowany (dostosowane) do środowiska, w którym żyją? Czytają tekst umieszczony pod obrazkami.

Zajęcia umuzykalniające. Łączenie muzyki z plastyką.

– dziecko oddaje nastrój utworu muzycznego w pracy plastycznej.

Dziecko słucha nagrania muzyki klasycznej o wyrazistym charakterze. Rodzic zadaje pytania dotyczące nastroju, instrumentów, na których jest wykonywany utwór, skojarzeń związanych z muzyką. Dziecko zajmuje miejsce przed dużym arkuszem szarego papieru. Farbami plakatowymi lub pastelami stara się zobrazować muzykę na papierze.

Ćwiczenia usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

– dziecko usprawnia narządy mowy; rytmicznie powtarza trudne słowa i zdania proponowane przez rodzica Zwraca uwagę na dykcję oraz poprawne akcentowanie.

− Żaby, chrabąszcze mieszkają na łące.

− Mrówki i trzmiele mają na łące pracy bardzo wiele.

− Chrabąszcze fruwają i spacerują. Nisko, wysoko żaby podskakują.

− Żuki, żuczki spacerują, pożywienia poszukują.

− Szumi trawa na łące, szur, szur wieje wietrzyk i grzeje słońce.

Wiosenne zabawy na łące – zajęcia matematyczne.

– dziecko poprawnie oblicza działania matematyczne; samodzielnie określa położenie owadów, układa sylwety owadów według instrukcji nauczyciela; układa i rozwiązuje zagadki

– Orientacja przestrzenna (połóż wg. instrukcji)

„Nadeszła wiosna. Na łące w prawym górnym rogu zaświeciło słoneczko. W lewym górnym rogu płynęła chmurka. Obok chmurki lata jaskółka. Na środku łąki zalśnił w słońcu staw. W stawie pływają 2 rybki. Nad stawem fruwają 2 motylki. 4 małe żabki bawią się po prawej stronie stawu. Po lewej stronie stawu 2 bociany przyglądają się żabkom. Pod stawem powolutku idzie ślimak. W prawym dolnym rogu wyrosły piękne kwiatki. Nad kwiatami fruwa pszczoła. Na niebieskim kwiatku siedzi biedronka. Na różowy usiadła pszczółka. Po prawej stronie kwiatków wyszła na spacer gąsienica. Obok niej maszerują 2 pracowite pszczoły. W lewym dolnym rogu cichutko siedzi zajączek. Nad zajączkiem skacze konik polny.

Zagadki

1. Co to za wspaniały muzykant, skacze po łące i lubi cykać. / konik polny/

2. Nie chodzą , lecz skaczą, nad stawem mieszkają . Gdy wieczór zapadnie to głośno kumkają. /żaby/

3. O nocleg nie prosi, pełzając, wędrując po świecie, bo swój dom nosi na własnym grzbiecie. /ślimak/

4. Czerwone nogi i białe piórka , przed nim do wody żaby dają nurka. /bocian/

5. Ledwie błyśnie słońce złote , słychać brzęk wesoły. To dla dzieci robią miodek pracowite… /pszczoły/

6. Tu cytrynek, tam paź królowej, wszędzie piękne, kolorowe. Lekko unoszą się nad łąką, gdy tylko zaświeci słonko. /motyle/

7. Lata po łące w czerwonej kapotce ,a na tej kapotce kropka przy kropce. /biedronka/

Dzielenie wyrazów na sylaby (ślimak, konik polny, żaba, biedronka, pszczoła, motyl, bocian).

3. Ćwiczenia dźwiękonaśladowcze Odgłosy łąki

– naśladuje odgłosy zwierząt żyjących na łące.

4. Zabawy swobodne, rozwijanie umiejętności prowadzenia dialogu.

– rodzic inicjuje zabawę tematyczną Z wizytą na łące. Dziecko rozmawia z rodzicem wykorzystując kukiełki, pacynki i zabawki pluszowe przedstawiające mieszkańców łąki. Próbują się dowiedzieć, co najbardziej podoba się rozmówcy na łące. Zadają sobie wzajemnie pytania i odpowiadają na nie.

Kolorowy most – zabawy badawcze inspirowane wierszem I. R. Salach Tęcza.

– wypowiada się na temat zjawiska tęczy, wymienia kolory występujące w tęczy; rozpoznaje i nazywa wybrane rośliny zielne; aktywnie uczestniczy w doświadczeniach, wyciąga wnioski.

Tęcza ma siedem kolorów,

kolorów siedem ma.

Wymienił je Karolek,

wymienię je i ja.

Kolor fioletowy

pierwszy przyszedł mi do głowy.

Granatowy kolor ciemny

dla oka jest przyjemny

Za nim będzie błękit

jak błękitne niebo.

Potem zieleń traw.

Nie pytaj mnie, dlaczego.

Barwa żółta jak słoneczko

i pomarańczowa,

na końcu czerwona –

i tęcza gotowa.

Rozmowa na temat wiersza.

Ile kolorów ma tęcza? Jakie kolory występują w tęczy? Obok jakiego koloru znajduje się np. kolor pomarańczowy?

Doświadczenia z tęczą:

Zabawy na łące – ćwiczenie orientacji w przestrzeni.

–  dziecko wykonuje polecenia rodzica:

–          połóż kwiatek na dole na podłodze,

–          połóż kwiatek za sobą,

–          połóż kwiatka obok siebie,

–          podnieś kwiatek do góry,

–          połóż kwiatka przed sobą,

Ćwiczenia oddechowe Wąchanie kwiatów

– dziecko wącha papierowy kwiatek; wciąga powietrze nosem, wypuszcza ustami.

Zajęcia w ramach indywidualizacji:

1.      Piosenka bardzo optymistyczna

Piosenka, która doskonale sprawdzi się na pochmurne i deszczowe dni, ale nie tylko
Garść optymizmu przyda się każdemu

Czy w piosence jest mowa o rzeczywistych kolorach?

Czy Twoim zdaniem jest to możliwe, aby jeże miały niebieskie kolce, a krokodyle były różowe?

Zamknij oczy i wyobraź sobie, że posiadasz moc zmieniania kolorów na całym świecie.

Co chciałbyś przemalować na inny kolor?

2.      Zabawa „Ciepło – Zimno”, „Gdzie ukryła się zabawka?”

3.      Ćwiczenia z figurami geometrycznymi, np. zamalowywanie wnętrza konturu.

4.      Zabawy typu „Co się zmieniło?”, „Kto zmienił miejsce?”

miłej zabawy życzy pani Marzenka