Zestaw ćwiczeń narządów artykulacyjnych przygotowujących do wywołania głoski r

Ćwiczenia języka:

Sklejanie pierogów – nagryzanie brzegów języka zębami (masaż)
Wyżymaczka – przeciskanie języka przez maksymalnie zbliżone do siebie zęby.
Łopatka – wysuwanie szerokiego języka z buzi nie dotykając zębów.
Konik – kląskanie czubkiem języka o podniebienie twarde (zmiana układu warg jak przy głosce u – i.
Zaczarowane miejsce – odklejanie czubkiem języka z przedniej części podniebienia twardego chrupki, opłatka, czekolady, nutelli, kropli miodu, itp.
Przytrzymywanie czubkiem języka, ssanie cukierka pudrowego lub naśladowanie.
Zdmuchiwanie skrawka papieru umieszczonego na czubku języka.
Młotek – szybkie wypowiadanie głoski [l] dotykając czubkiem języka o górny wałek dziąsłowy.
Trzepanie dywanów – szybkie i kilkukrotne uderzanie językiem o górną wargę wybrzmiewając [ly].
Piosenkarz – śpiewanie różnych melodii na sylabach, poruszając jedynie językiem – nie brodą, przy szeroko otwartych ustach:
la, la, la,

lo, lo, lo,

le, le, le,

lu, lu, lu,

ly, ly, ly.

Wypowiadanie zbitki sylabowej lalolule najpierw wolno, potem coraz szybciej.
Chiński język – wypowiadanie zbitek sylabowych – szybko i kilkakrotnie:
nalapatada,

nolopotodo,

nelepetede,

nuluputudu,

nylypytydy.

Traktor – wielokrotne, coraz szybsze wypowiadanie zbitki bd, a następnie sylab:
bda, bdo, bde, bdu, bdy,

pta, pto, pte, ptu, pty,

bda – pta,

bdo – pto,

bde – pte,

bdu – ptu,

bdy – pty.

Paplanie – wielokrotne coraz szybsze wypowiadanie:
tedamwa,

tat tedat,

ente dente,

lelum polelum,

ble, ble, ble,

tla, tlo, tlu.

Karabin maszynowy – wielokrotne, energiczne wypowiadanie [ttt], [ddd], [td] [tdn] (najpierw wolno, potem coraz szybciej) dotykając czubkiem języka o górny wałek dziąsłowy przy szeroko otwartych ustach, potem sylaby:
te, te, te,

ty, ty, ty,

de, de, de,

dy, dy, dy.

A następnie zbitki sylabowe:

teda – teda,

tede – tede,

tedo – tedo,

tedu – tedu,

tedy – tedy.

Wypowiadanie rymowanki – głoska [t] wymawiana w sposób przytępiony, tzn. z językiem na podniebieniu:
Kto to tutaj tak tupie?
To tato tutaj tak tupie.
Ach, tato tutaj tak tupie!

Piła – wybrzmiewanie przedłużonego [d] z równoczesnymi energicznymi, poziomymi ruchami palcem po wędzidełku podjęzykowym.
Suszarka – mocne dmuchanie na czubek języka uniesiony do wałka dziąsłowego, aż do pojawienia się tr.
Zepsuty traktor – mocne akcentowanie głoski [t] w czasie wybrzmiewania zbitek tll, tll, trl najpierw szeptem, potem głośno.
Mały ptaszek uczy się śpiewać – powtarzanie sylab szeptem, a następnie głośno:
la, la, la, trla,

lo, lo, lo, trlo,

lu, lu, lu, trlu,

le, le, le, trle,

ly, ly, ly, trly,

li, li, li, trli.

Śpiew ptaków – szeptem i głośno wypowiadanie trla, trlo, trle, trlu, trly.
Wyrazy dźwiękonaśladowcze – naśladowanie odgłosów zaczynając od szeptu:
gra na trąbce – tra ta ta, tru tu tu, tre te te,

zepsuty karabin maszynowy – tr tr tr, dr dr dr,

groźny pies – wrr, wrr, wrr,

traktor – tur tur tur, tyr tyr tyr, pyr pyr pyr,

fruwające ptaki – fru, fru, fru,

ćwierkające wróble – ćwir, ćwir, ćwir,

świnka – chrum, chrum,
zatrzymanie konia – pr, pr,

śpioch – chr, chr, chr,

dzwonek – dryń, dryń,

szorowanie zębów – szuru, szuru,

zapalanie światła – pstryk,

pękający balonik – trach,

wrona – kra, kra,

samochód – brum, brum.