Mama i tata – zadania na tydzień 18-22.05

Słuchanie piosenki Tango dla mamy (sł. i muz. Danuta i Karol Jagiełło).

I.Bardzo wcześnie wstaje mama, jeszcze słońce mocno śpi. Cicho krząta się po domu, gdy my mamy słodkie sny. Tylko zapach świeżej kawy nie chce dłużej dać mi spać, budzik dzwoni z całej siły, a więc pora wstać.

Ref.: Kochana mamo, nie możemy żyć bez ciebie, jesteś jak słońce na niebie, bez którego ginie świat. Kochana mamo, my tak bardzo cię kochamy, nie możemy żyć bez mamy, więc na zawsze z nami bądź.

II.Bo tylko mama zna najczulsze w świecie słowa i tylko mama nam wybaczyć jest gotowa. Kochana mamo, przyjmij od nas dziś życzenia: stu lat w zdrowiu i spełnienia wszystkich marzeń życzę ci.

Ref.:Kochana mamo…

III.Tak niedawno do przedszkola prowadziłaś, mamo, mnie, teraz przyszedł czas na szkołę, każdy dobrze o tym wie. Zegar bije co godzinę, szybko mija dzień za dniem i choć jestem coraz starszy, bardzo kocham cię.

Ref.: Kochana mamo…

Nauka wiersza Jadwigi Koczanowskiej Mama i tata.

Mama i Tata to świat nasz cały,ciepły, bezpieczny, barwny, wspaniały,to dobre, czułe, pomocne ręcei kochające najmocniej serce.To są wyprawy do kraju baśni, wakacje w górach, nad morzem, na wsi,

loty huśtawką, prawie do słońcaoraz cierpliwość co nie ma końca.Kochana Mamo, Kochany Tatodzisiaj dziękować chcemy Wam za to,że nas kochacie, że o nas dbaciei wszystkie psoty nam wybaczacie

Rozmowa na temat wiersza.

R. pyta:

−Kim dla dzieci jest mama i tata?

−Za co dzieci dziękują rodzicom?

Kończenie zdań rozpoczętych przez R.

-Moi rodzice są kochani, bo…

−Pomagam rodzicom w…

−Lubię być w domu, bo…

−Z tatą najchętniej robię…

−Z mamą najchętniej robię…

Karta pracy, cz. 4, s. 44–45.

Łączenie pierwszych głosek z nazw rysunków. Rysowanie dla Olka i Ady prezentów, któ-rych nazwy powstały z połączenia głosek. Rysowanie po śladach

Układanie zdrobnień do słów: mama,tata.mama – mamusia, mamuśka, mamunia…tata – tatuś, tatusiek, tatunio…

Praca plastyczna

Wycinanie serduszek z czerwonego papieru.

Jak nasi rodzice

Słuchanie piosenki Mój tata (sł. i muz. Jolanta Kucharczyk).

1. Rozmowa na temat piosenki.1.Kto pomoże, kto przytuli, kto wciąż blisko jest,kto zawiąże sznurowadło, gdy rozwiąże się?Kto zabierze mnie na lody, kto mi kupi psa,kto kanapkę najsmaczniejszą do przedszkola da?

Ref.: Ja i mój tata to superprzyjaciele.Gdy jesteśmy razem, jest raźniej i weselej.Jak tylko potrzebuję, to tata obok jest. bisPrzyjaciel to prawdziwy – na dobre i na złe.

2.Gdy mi smutno i gdy czasem płakać mi się chce,tata weźmie na kolana i przytuli mnie.I tak pięknie opowiada, bajki czyta mi,a gdy obok mnie zasypia, mam cudowne sny.

Ref.: Ja i mój tata…

3.Tata uczy mnie, jak dobrze i jak pięknie żyć,jak odpowiedzialnym i jak dzielnym dzieckiem być.Więc mój tata to najlepszy, najwspanialszy wzór.To kolega i przyjaciel – to jest tata mój!

Ref.: Ja i mój tata..

2. Karta pracy, cz. 4, s. 46.

Czytanie zdań z R. lub samodzielnie. Rysowanie swojej mamy i swojego taty. Nazywanie kwiatów.

3. Karta pracy, cz. 4, s. 47.

Kolorowanie ubrań tej osoby z pary, która jest wyższa. Naklejanie zdjęć odpowiedniego kwiatu.

4. Zabawa ruchowo-naśladowcza Jak nasi rodzice.

Dzieci poruszają się po sali w rytm tamburynu. Na hasło Jak mama naśladują czynności wykonywane przez mamę. Na hasło Jak tata – czynności wykonywane przez tatę.

5. Karta pracy, cz. 4, s. 48.

Wyklaskiwanie podanego rytmu, w powtarzaniu tekstu za N. Określanie, w którą stronę zwrócone są serduszka. Naklejanie brakujących serduszek. Rysowanie po śladach dużych serduszek. Rysowanie w ich wnętrzu małych serduszek.

6. Wypowiedzi dzieci na temat Co lubią moi rodzice?

Dzieci określają, co lubi mama, co lubi tata, ale odpowiedzi podają, dzieląc dane słowa na sylaby. Np.: chłopiec mówi, że jego mama lubi cze-ko-la-dę, a tata cias-to. Pozostałe dzieci syntezu-ją sylaby i podają całe słowa (czekolada, ciasto).

Mój tata

Rozmowa na temat – Jak dzieci pomagają rodzicom?

R. pyta:

−Czy pomagacie rodzicom w domu? W czym?

−Czy powinniście pomagać rodzicom? Dlaczego?

Karta pracy, cz. 4, s. 49.

Opowiadanie o tym, jak Olek i Ada pomagają rodzicom. Przedstawianie za pomocą rysunku sposobów, w jakie dzieci pomagają rodzicom. Rysowanie po śladzie serduszek, kolorowanie ich.

Ćwiczenia ruchowe przy akompaniamencie instrumentu.

Marsz, skoki obunóż, przeskoki z nogi na nogę, krok dostawny w wyznaczonych przez R. kierunkach.

Ćwiczenia oddechowe Ja i mój tata.

Nagranie piosenki Mój tata, odtwarzacz CD, bębenek.

Dzieci maszerują po okręgu koła w rytmie piosenki Mój tata. Na przerwę w muzyce zatrzymują się, nabierają powietrza nosem, następnie, wypuszczając powietrze, równocześnie wypowiadają słowa: tato, tato, tato. Gdy podczas przerwy w muzyce R. uderzy dwa razy w bębenek, zatrzymują się, miarowo klaszczą i wypowiadają zdanie: Sto lat, sto lat niech żyje nam!

Słuchanie wiersza Stanisława Grabowskiego Nie jesteś sam.

Mama biega po pokojach ze ścierką,z odkurzaczem,z froterką. Tata biega po pokojach z fajką,z książką z pomysłami.

A ja siedzę szczęśliwa w pokoju, gdzie lalka Rozalka,zeszyty do pierwszej klasy,atlasy…Gdy w domu – tatuś i mama, nie jestem sama.

Rozmowa na temat wiersza.

R. pyta:

−Co robi mama?

−Co robi tata?

−Gdzie jest dziewczynka?

−Dlaczego jest szczęśliwa?

Wypowiadanie fragmentami tekstu wiersza z radością – najpierw cicho, a później coraz głośniej.

Gdy w domu – tatuś i mama, nie jestem sama.

Karta pracy, cz. 4, s. 50.

Kolorowanie rysunku bukietu dla mamy. Rysowanie po śladzie drogi Olka i Ady do mamy.

Wokół mamy i taty

Karta pracy, cz. 4, s. 51.

Odwzorowanie kwiatków dla mamy. Rysowanie po śladach rysunków róż.

Karta pracy, cz. 4, s. 52.

Oglądanie obrazków. Odszukiwanie i zaznaczanie 10 różnic miedzy nimi

Liczenie słów w wybranych zdaniach.

R. odczytuje wybrane zdania z serc, a dzieci liczą w nich słowa i podają ich liczbę.

Np.:Mama to mój największy skarb. (5)

Niech tata żyje sto lat! (5)

Życzę mamie i tacie, aby byli zdrowi, szczęśliwi. (8)

Mamo, tato kocham was. (4)

Dzielenie na sylaby lub głoski nazw obrazków przedstawiających prezenty dla rodziców.

Dzieci losują obrazki z koszyka. Dzielą ich nazwy na sylaby (5-latki) lub głoski (6-latki).

Przykładowe obrazki: róża, czekolada, tort, kot, obrazek, wazon, kawa, korale, irys, gerbera, pudełko…

Burza mózgów na temat Jak przekazać rodzicom wiadomość, nie używając słów?

R. podaje wiadomości, a dzieci je prezentują, nie używając słów. Np. Przytul mnie, bo jestem smutny.Pobaw się ze mną.Kocham cię mamo, kocham cię tato

Praca plastyczna

Potrzebne będzie: papierowy talerzyk, bibuła, klej, nożyczki, wstążka

Festyn

Karta pracy, cz. 4, s. 53.

Rysowanie szlaczków po śladzie, a potem – samodzielnie. Rysowanie po śladach rysunków. Kolorowanie rysunków dużych misiów na brązowo, a małych misiów – na różowo.

Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej Festyn.

Na rodzinny festyn do przedszkola Ady przyszło wiele rodzin, między innymi mama i tata Ady oraz Olek. „Święto rodziców” okazało się dobrym pomysłem i okazją do wspólnej zabawy. Całe przedszkole było udekorowane obrazkami namalowanymi przez dzieci oraz kwiatami. W ogródku postawiono dodatkowe ławki, leżaki i miękkie pufy do siedzenia. Dzieci wymyśliły wiele śmiesznych konkurencji, w których brali udział dorośli. Zaczęło się od zagadek, potem były zawody w podrzu-caniu piłki głową, co okazało się ulubionym zajęciem niektórych tatusiów. Przedszkolaki zorgani-zowały pokaz puszczania baniek mydlanych, które wirowały w powietrzu, mieniąc się wszystkimi kolorami tęczy. Najwięcej śmiechu wywołała ogromna bańka, która osiadła na nosie jednego z ro-dziców – minęło sporo czasu, zanim pękła! Tata Ady i Olka wygrał konkurs w skakaniu na jednej nodze dookoła karuzeli i chociaż w trakcie spadł mu lewy but, nie poddawał się do końca.– Brawo! – krzyczała Ada.– Tato! Tato! – dopingował Olek.Następnie odbył się konkurs drużynowy z udziałem dorosłych i dzieci. Liczyły się zręczność i re-fleks. Każdy rodzic otrzymał plastikową butelkę, a zadaniem dzieci było jak najszybsze napełnienie jej wodą i zakręcenie. Ach, ile było przy tym radości! Wszyscy się nawzajem pooblewali, jakby to był śmigus-dyngus. Na szczęście pogoda była wspaniała i słońce szybko wysuszyło zmoczone ubrania.Mama Ady i Olka zajęła pierwsze miejsce w konkursie nadmuchiwania balonów. W ciągu minuty nadmuchała aż trzy i nawet zdążyła je zawiązać na supeł. Nagle rozległo się potężne trrrach! To jeden z balonów pękł i wystraszył siedzące na dachu gołębie.– Myślałem, że wystrzeliłaś z armaty! – zażartował tata.– To dlatego, że kiedyś grałam na trąbce i mam silne płuca – wyjaśniła mama.Później odbył się konkurs na rodzinne śpiewanie piosenek. Och! Nie każdy potrafi śpiewać. Nie-którzy bardzo fałszowali, ale zupełnie się tym nie przejmowali. Przecież wcale nie trzeba być najlepszym we wszystkim. Najważniejsze to umieć się śmiać nawet z samego siebie.Jednak najwięcej radości wywołały wyścigi z surowym jajkiem trzymanym na łyżce. Doro-śli starali się zachować równowagę w czasie biegu, a dzieci piszczały z emocji! Bum! Jajko już leżało na ziemi. Bach! Drugie jajko wylądowało na bucie jednego z ojców. – Cały trawnik zamienił się w jajecznicę! – zachichotał Olek.– To są jajka sadzone – stwierdziła Ada.Zwycięzcy w różnych konkurencjach otrzymali nagrody zrobione przez dzieci: papierowe sowy z przyklejonymi ruchomymi oczami, świeczki ozdobione suszonymi kwiatkami lub mu-szelkami, kamienie pomalowane jak biedronki i zakładki do książek. Każdy, kto zgłodniał, mógł się poczęstować pysznym ciastem i owocami, ale najsmaczniej-sze okazały się owsiane ciasteczka, które przedszkolaki upiekły razem z paniami kucharkami. Na zakończenie rodzinnego festynu dzieci przygotowały część artystyczną, a Ada wyrecy-towała wierszyk:Gdy na Księżyc się wybiorę,to spakuję do walizkimoją mamę oraz tatę,bo nie mogę zabrać wszystkich.Z mamą będę liczyć gwiazdyi rysować złote słońce,z tatą zrobię prawo jazdyna talerze latające.Na Księżycu dom postawię i dla mamy kwiat w ogrodzie,tacie gwiezdną dam golarkę,by się mógł ogolić co dzień.Więc, gdy lecieć chcesz w nieznane,zabierz tatę oraz mamę!Ada otrzymała wielkie brawa, a potem rozpoczęła się loteria. W losowaniu nagrody głównej wzięli udział wszyscy zaproszeni goście. Każdy chciał wygrać, ale przecież to niemożliwe, żeby wygrali wszyscy. Dzieci trzymały kciuki i czekały, aż pani dyrektor odczyta zwycięski numer.– Wygrywa los z numerem 1865!– Hura! To nasz! – krzyknął uradowany Olek.– Mamy szczęście! – pisnęła Ada.Nagrodą główną były bilety do teatru dla całej rodziny. Pozostali uczestnicy wylosowali na-grody pocieszenia w postaci książek.– Trzeba to uczcić! – zaproponowała mama.– Tylko nie każcie mi już dzisiaj skakać na jednej nodze! – zaśmiał się tata.Tego dnia Ada i Olek byli bardzo dumni ze swoich rodziców. Chociaż są dorośli, mają wspa-niałe poczucie humoru i można się z nimi świetnie bawić.

Rozmowa na temat opowiadania.

R. pyta:

−Z jakiej okazji odbywał się festyn w przedszkolu Ady?

−Kto z rodziny Ady przybył na festyn?

−Jaki konkurs wygrał tata Olka i Ady?

−Na czym polegał konkurs drużynowy – dorośli z dziećmi?

−W jakim konkursie mama Olka i Ady zajęła pierwsze miejsce?

−Jakie inne konkursy odbyły się jeszcze podczas festynu?

−Jakie nagrody przygotowały dzieci?

−Czym częstowali się goście?

−O kim Ada recytowała wiersz?

−Czym zakończył się festyn?

Zabawa ruchowo-naśladowcza Tata pracuje.Tamburyn.

Dzieci poruszają się po ogrodzie przedszkolnym w rytm tamburynu. Podczas przerwy w grze naśladują wykonywanie prac, o których mówi R. . Np. Tata pisze na komputerze; Tata trzepie dywan; Tata myje samochód; Tata gra na skrzypcach itp.

miłej pracy życzą pani Justynka i pani Kasia